بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان در قرنطینه خانگی
30 فروردین 1399 ساعت: 08:1



باتوجه به کاهش سطح فعالیت های جسمانی در دورن قرنطینه، توجه به اصول تغذیه صحیح برای تقویت ایمنی بدن، پیشگیری از اضافه وزن و... اهمیت بیشتری پیدا می کند. این نکته به خصوص در مورد کودکان بسیار مهم است و تغییر در ریتم خواب، مصرف تنقلات گوناگون، بی اشتهایی به غذا و... به رشد مطلوب آنها آسیب می رساند.
اگر شما فرزند خردسالی در منزل دارید، در کنار رعایت اصول بهداشتی پیشگیری از بیماری به ایمنی غذایی و کیفیت تغذیه او نیز بیش از پیش دقت کنید و نکاتی را که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم، جدی بگیرید.

میوه ها و سبزی ها؛ فراوان و روزانه

مقدار فراوان میوه ها و سبزی ها فصل را در برنامه روزانه کودک بگنجانید. این خوراکی ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای رشد هستند. همچنین مصرف میوه ها و سبزیجات به پیشگیری از یبوست ناشی از کم تحرکی کودک کمک می کند زیرا فیبرها در سلامت سیستم گوارش تاثیر دارند. علاوه بر این، میوه ها و سبزیجات منبع غنی آنتی اکسیدان ها هستند که دریافت کافی و منظم آنها در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. میوه ها و سبزیجات را می توانید به شکل سالاد یا کمپوت برای کودک آماده نمایید تا اشتهای بیشتری داشته باشد.

پروتئین ها؛ یک منبع غذایی ضروری

در این دوران که بچه ها امکان فعالیت و بازی در محیط بیرون ندارند معمولا بیشتر وقت خود را به تماشای تلویزیون یا بازی های بی تحرک سپری می کنند که موجب تحلیل عضلات خواهد بود. به همین دلیل حتما کمی افزایش دریافت پروتئین توصیه می شود. پس تکه ای گوشت، مرغ، ماهی یا یک عدد تخم مرغ را در هر وعده برای کودک درنظر بگیرید. همچنین، اگر فرزند شما تمایلی به خوردن گوشت ندارد، از منابع پروتئین گیاهی مانند حبوبات و مغزها به خصوص بادام و گردو کمک بگیرید.

غلات سبوس دار؛ تامین کننده انرژی

غلات اصلی ترین منبع تامین انرژی است اما انتخاب انواع سبوس دار از لحاظ ارزش تغذیه ای ارجحیت دارد. این نوع غلات سرشار از مواد معدنی مانند آهن، روی، پتاسیم و سلنیوم و ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B و E هستند. از لحاظ مقدار، غلات و سبزیجات باید به یک اندازه در برنامه غذایی میل شوند. از طرفی باید مصرف انواع نان های حجیم، کیک های آماده و انواع شیرینی ها را به حداقل برسانید و به جای این خوراکی ها، تنقلات سالم مانند سبزیجات، میوه ها، نان سبوس دار و لبنیات را در اختیار کودک قرار دهید. برای نگرانی از پرخوری کودک در این دوران، شما نمی توانید سهم غذای کمتری به او بدهید زیرا کودک هنگام گرسنگی غذا می خورد و پس از سیر شدن نیز دست از غذا می کشد. بهترین راهکار برای پیشگیری از چاقی، تغذیه سالم و انتخاب خوراکی های مغذی و در عین حال کم کالری تر است.

هشدار؛ ریتم منظم زندگی کودک را حفظ کنید!


گرچه این روزها دوران تعطیلی و در خانه ماندن است اما هرگز نباید بچه ها به بیدار ماندن های شبانه، خوابیدن تا نزدیک ظهر و غذاخوردن در ساعت های متفاوت عادت کنند. این شرایط به شدت در سلامت آنها تاثیر می گذارد زیرا اولین پیامد آن بی اشتهایی برای صبحانه خوردن است. همچنین تمایل به ریزه خوری نیز بیشتر می شود که مسلما مانع از اشتهای کافی برای وعده اصلی غذا خواهد بود. بنابراین، این روزها هم مانند همیشه بچه ها را بین ساعت ۹ تا ۱۰ شب بخوابانید، به صبحانه خوردن آنها اهمیت دهید و آنها را به انجام انواع ورزش های آپارتمانی در طول روز تشویق کنید.

مترجم: مریم سادات کاظمی
منبع: aufeminin.com
۴ پیشنهاد برای آشپزی مشارکتی با کودکان در قرنطینه خانگی
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو