دوران قرنطینه خانگی؛ ۴ راهکار ساده برای آشپزی ایمن
30 فروردین 1399 ساعت: 08:1



قرنطینه خانگی ما را وادار کرده تا زمان بیشتری را صرف آشپزی کنیم. اوضاع به گونه‌ای شده است که خیلی از خانم ها نان مصرفی را نیز در خانه تهیه می‌کنند. بنابراین، لازم است که در حین آشپزی نسبت به وجود ویروس ها و باکتری ها هوشیارتر باشیم و اجازه ندهیم آشپزخانه محل جولان آنها شود.
بنابراین، بهتر است ادامه این مطلب که در آن به ۴ توصیه کاربردی پرداخته شده، بخوانید.

۱. قبل از هر چیز دست هایتان را بشویید

قانون اساسی رعایت بهداشت در حین آشپزی چه در دوران قرنطینه خانگی و چه در مواقع عادی این است که دست ها را با آب و صابون بشویید. در واقع، بعد از آوردن خریدها به داخل منزل، پس از جابه‌جایی مواد غذایی، قبل از تهیه غذا، قبل و بعد از دست زدن به مواد غذایی خام از جمله گوشت، تخم‌مرغ و سبزیجات و...، بعد از هر اقدامی که احتمال آلودگی وجود دارد مانند استفاده از توالت، عطسه، لمس صفحه کلید لپ تاپ و همچنین بعد از دست زدن به حیوانات خانگی و استفاده از سطل زباله باید دست هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید.

۲. با دقت تمام سینک، تخته گوشت و دستمال های آشپزخانه را تمیز کنید

نتایج بررسی‎های متعدد نشان می‌دهد که کروناویروس قادر است به مدت چندین ساعت روی سطوح فلزی یا پلاستیکی زنده بماند. اگرچه خطر ابتلا به کووید-۱۹ از طریق لمس این سطوح پایین است ( چون ویروس باقیمانده روی این سطوح ضعیف‌ شده) اما به هرحال توصیه می‌شود برای نابودی بخش زیادی از میکروارگانیسم‌ها، به طور مرتب تمام سطوح و لوازم مورد استفاده در آشپزخانه را تمیز و ضدعفونی کنید. در اینصورت علاوه بر در امان ماندن از کروناویروس، باکتری هایی که عامل اصلی مسمومیت غذایی هستند را نیز از بین می‌برید. یادتان باشد که ممکن است تخته گوشت ها به باکتری «ای کولی» نیز آلوده باشند که منشا اصلی مشکلات گوارشی از جمله دردهای شکمی، اسهال، استفراغ و نیز عفونت های ادراری است.

بنابراین، بهتر است دو نوع تخته گوشت در آشپزخانه داشته باشید و یکی را برای قطعه کردن گوشت و دیگری را برای خرد کردن سبزیجات و مواد غذایی دیگر به کار ببرید. بعد از استفاده از این وسیله نیز آنرا با آب داغ، مایع ظرفشویی و اسکاچ مناسب شستشو دهید. این قانون در مورد دستمال ها و حوله‌های آشپزخانه نیز صادق است. نتایج بررسی های علمی که در سال 2018 به چاپ رسیده نشان می‌دهد هر چه خانواده پرجمعیت‌تر باشد دستمال های استفاده شده در آشپزخانه بیشتر و در نتیجه امکان آلودگی به انواع باکتری های مضر نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین، لازم است که به طور مرتب اسکاچ‌ها و دستمال و حوله‌های مورد استفاده در آشپزخانه را با آب ژاول یا آب خیلی داغ (بالای 60 درجه سانتی‌گراد) شستشو داده و ضدعفونی کنید.

۳. مواد غذایی را به درستی نگهداری کنید

برچسب روی مواد غذایی را کنده و دور بیندازید تا از انتشار آلودگی مواد غذایی و یخچال پیشگیری شود. چون میکروارگانیسم‌ها همیشه روی مقوا و پلاستیک وجود دارد. موادغذایی را به صورت فله‌ای در هر جای یخچال جا ندهید زیرا دمای داخلی یخچال در طبقات یکسان نیست. برحسب مدل یخچال باید بدانید سردترین نقطه یخچال‌تان کدام طبقه است (به دفترچه راهنمای یخچال مراجعه کنید) و به عنوان مثال مواد گوشتی را در سردترین طبقه قرار دهید. تاریخ انقضا مواد غذایی را به دقت بررسی کنید و آنچه که خراب شدنی است را زودتر به مصرف برسانید.
تخم مرغ های خریداری شده را بدون شستن در جای مخصوص خود قرار دهید زیرا شستشو باعث نازک شدن پوست آنها شده و نفوذپذیری میکروارگانیسم‌ها را افزایش می‌دهد. از مصرف تخم مرغ های ترک خورده و شکسته هم خودداری کنید. به علاوه، هر خوراکی حاوی تخم مرغ خام مانند موس شکلاتی و مایونز و... را خیلی زود مصرف کنید و یا آنرا به سرعت در جای خنک یخچال قرار داده و در عرض یک روز به مصرف برسانید.

۴. در حین تهیه غذا، نکات بهداشتی را رعایت کنید

با دقت میوه و سبزی ها را بشویید. این کار باعث زدودن گرد و خاک و آلودگی های سطح آن می‌شود. اگر علائمی مانند مشکلات گوارشی دارید و یا مشکوک به کووید-19 هستید( عطسه، سرفه یا تب دارید) از طبخ غذا خودداری کنید و اگر مجبور به آشپزی هستید به طور مرتب دست ها را بشویید و غذایی تهیه کنید که زود آماده می‌شود زیرا هر فرد آلوده‌ای به راحتی می‌تواند غذا را نیز در حین تهیه آلوده کنید.

به علاوه، غذاها را با دمای ۷۰ درجه سانتیگراد تهیه کنید زیرا در این صورت اکثر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای آن از بین می‌رود. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که کروناویروس نسبت به پخت و پز حساس است و دمای ۶۴ درجه سانتیگراد به مدت ۴ دقیقه باعث می‌شود که احتمال آلودگی غذا به ۱۰ هزارم کاهش پیدا کند. غذای تهیه شده را بیش از ۲ ساعت در دمای محیط قرار ندهید و هر غذایی که در یخچال گذاشته‌اید را حداکثر در عرض ۳ روز مصرف کنید. مصرف گوشت و ماهی خام از جمله سوشی و محصولات لبنی سنتی هم اکیدا برای کودکان، خانم های باردار، سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممنوع است.

ترجمه: فاطمه مهدی پور
منبع:e-sante
در قرنطینه خانگی با آشپزی دوستدار محیط زیست آشنا شوید
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو