اگر آرتریت دارید، این خوراکی‌ها را نخورید!
22 دی 1400 ساعت: 08:10



افراد مبتلا به آرتریت معمولا باید از داروهای ضدالتهابی تجویزی برای تسکین فوری مشکلات شان استفاده کنند، اما همیشه راهکار دیگری هم وجود دارد که می‌تواند هم برای مفاصل این بیماران و هم برای سلامت عمومی آنها مفید باشد. درواقع تغییر دادن رژیم غذایی با هدف حذف عادت‌های غذایی التهاب‌زا می‌تواند به تسکین علائم آرتریت کمک کند. 

تحقیقات علمی هم نشان داده‌اند که بعضی از مواد غذایی می‌توانند به‌مرور زمان التهاب مزمن را در بدن تحریک کنند و باعث تشدید علائم آرتریت شوند. بنابراین، اگر به آرتریت مبتلا هستید، ‌مصرف مواد غذایی زیر را برای همیشه کنار بگذارید. 

 

1. مواد غذایی فوق فراوری‌شده 

مواد غذایی فوق فراوری‌شده (ultra-processed) که برای هفته‌های زیادی ماندگاری دارند، معمولا سرشار از مواد نگهدارنده و التهاب‌زا هستند. همه چیپس‌ها، کلوچه‌ها و کیک‌های صنعتی و همچنین مواد غذایی فراوری‌شده و بسته‌بندی‌شده در گروه همین نوع از مواد غذایی التهاب‌زا قرار می‌گیرند. 

 

2. مواد غذایی فست‌فودی و سرخ‌شده 

اگر می‌خواهید مصرف مواد غذایی التهاب‌زا را به‌طرز چشمگیری کاهش بدهید، باید استفاده از غذاهای فست‌فودی و سرخ‌شده را کنار بگذارید و از غذاهای تازه و پخته‌شده استفاده کنید. مصرف شیرینی‌ها نیز در کنار محدودسازی استفاده از فست‌فودها باید تا حدود زیادی کاهش یابد. کسانی که این مواد غذایی مضر را از رژیم غذایی شان کنار می‌گذارند و از مواد غذایی طبیعی و گیاه‌محور استفاده می‌کنند، علائم آرتریت را در خود، تا حدود زیادی کمتر خواهند کرد. 

 

3. چربی‌های مضر و نامناسب 

امروزه دیگر می‌دانیم که همه چربی‌ها برای بدن مضر نیستند و لازم نیست همه انواع چربی‌ها را از رژیم غذایی حذف کنیم. با این‌حال، این را هم می‌دانیم که چربی‌های ترانس باید برای همیشه از رژیم غذایی حذف شوند و مصرف چربی‌های اشباع هم که در گوشت‌ها و محصولات لبنی یافت می‌شوند، باید کاملا کنترل‌شده باشد. به‌علاوه امگا-6 که در گروه چربی‌های اشباع تک‌زنجیره‌ای قرار می‌گیرد و از روغن ذرت گرفته می‌شود، یکی از چربی‌هایی است که باعث التهاب مزمن در روده‌ها می‌شود، اما همچنان این روغن در مواد غذایی بسته‌بندی‌شده کاربرد دارد. 

 

4. نوشابه همراه با غذا 

بسیاری از افراد با این‌که می‌دانند استفاده از نوشیدنی‌های گازدار شیرین‌شده با قندها می‌تواند باعث افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود، اما نمی‌دانند که این نوشیدنی‌های مضر خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را هم بیشتر می‌کنند. گزارش منتشر شده در Journal of Clinical Nutrition نشان می‌دهد کسانی که هر روز از نوشابه‌های گازدار همراه با وعده‌های غذایی شان استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید در آنها 63 درصد بیشتر از دیگران است. 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: eatthis

در دوران بارداری تان رژیم مدیترانه ای داشته باشید! 

تخم‌مرغ؛ صبحانه مغذی و سیرکننده برای کودکان​​​
5 فایده رژیم غذایی گیاه‌محور برای بدن​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو