لوسیون یا مرطوب‌کننده؛ پوست شما به کدام نیاز دارد؟
18 دی 1400 ساعت: 13:10



در یک جهان بی‌نقص، پوست ما به‌طور طبیعی می‌تواند رطوبت مطلوبش را حفظ کند و قابلیت کشسانی یا الاستیسیته خوبی داشته باشد. اما واقعیت این است که عواملی مانند پاک‌کننده‌های غلیظ و تماس با عناصر زیست‌محیطی آسیب‌زا مستقیما پوست را خشک می‌کنند و باعث می‌شوند که پوست شرایط ایده‌آلش را از دست بدهد. 

به همین دلیل هم ما از لوسیون‌ها و مرطوب‌کننده‌ها برای جبران این مشکل استفاده می‌کنیم. اما یک سوال مهم همچنان باقی است: در نبرد بین لوسیون و مرطوب‌کننده، کدام یک پیروز می‌شوند؟ آیا این دو محصول واقعا تفاوت‌های زیادی با همدیگر دارند؟ چگونه می‌توان فهمید که کدام محصول برای پوست ما مناسب است؟ 

 

اجزای شیمیایی: تفاوت‌های ظریف اما واضح 


مرطوب‌کننده: مرطوب‌کننده‌ها طیف وسیعی از ترکیبات را شامل می‌شوند که یک سمت آن به آب و سمت دیگرش به وازلین می‌رسد. اما لوسیون‌ها، کرم‌ها و پمادها از این ترکیبات در کنار همدیگر استفاده می‌کنند. درواقع مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند در قالب کرم یا لوسیون طراحی شوند تا نیازهای انواع پوستی مختلف را برآورده کنند. پس تا همین‌جا روشن شده است که یک لوسیون درواقع می‌تواند نوعی مرطوب‌کننده باشد. 

 

مرطوب‌کننده‌ها از مخلوط روغن و اجزای محلول در آب (امولسیون) استفاده می‌کنند تا بیرونی‌ترین لایه پوست را به وضعیت طبیعی خودش بازگردانند. نرم‌کننده‌ها یا امولینت‌های رایج مانند وازلین و روغن مینرال همراه با موم‌ها برای غلیظ‌سازی کرم‌ها و حفظ رطوبت در پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

 

لوسیون: لوسیون‌ها بیشترین ترکیبات افزوده‌شده را دارند، اما چرا؟ دلیلش این است که لوسیون‌ها در طیف گسترده آب‌ـ‌وازلین به طیف آب نزدیک هستند. هرچه میزان آب در محصولات بیشتر باشد، ‌شکل‌گیری باکتری‌ها نیز راحت‌تر می‌شود. 

 

برای مبارزه با این مشکل، ‌تولیدکنندگان از مواد نگهدارنده مثل پارابن، بنزیل الکل یا اسید سالیسیلیک استفاده می‌کنند (معمولا بین 0.01 تا 5 درصد). سپس ترکیبات معطر یا روایح وارد صحنه می‌شوند تا بوی این ترکیبات را پنهان کنند. به همین دلیل هم ما معمولا لوسیون را برای بدن و محصولات غلیظ‌تر را برای صورت استفاده می‌کنیم. 

 

این افزودنی‌ها لزوما برای پوست مضر نیستند، اما اگر پوست کسی پس از به‌کارگیری این محصولات حاوی افزودنی دچار احساس سوزش شود، یعنی نمی‌تواند ترکیبات درون آن محصول را تحمل کند. 

 

بافت: از رطوبت مایع تا محافظ سنگین پوست 

 

مرطوب‌کننده: هر کدام از کرم‌ها، لوسیون‌ها، ژل‌ها و روغن‌ها احساس متفاوتی به پوست می‌دهند. کرم‌های مرطوب‌کننده معمولا غلظت زیادی دارند و برای پوست قسمت‌های سرسخت بدن مانند آرنج‌ها استفاده می‌شوند یا این‌که به‌طور کلی برای پوست صورت کاربرد دارند. 

 

آیا با استفاده از مرطوب‌کننده همیشه احساس می‌کنید که خیلی چرب شده‌اید؟ اگرچه این کرم‌های غلیظ برای ساعات روز ایده‌آل نیستند، اما اثربخشی بهتری در جهت حفظ رطوبت و جلوگیری از تحریکات پوستی دارند. 

 

لوسیون: لوسیون‌ها به‌راحتی روی پوست پخش می‌شوند، جذب سریعی دارند و خیلی راحت می‌توان در طول روز از آنها استفاده کرد. این محصولات که از بافت بسیار سبکی برخوردارند،‌ آبرسانی مطلوبی را برای پوست به انجام می‌رسانند بدون این‌که احساس چسبندگی و سنگینی را به شما القا کنند. وجود حجم زیاد آب در بیشتر لوسیون‌ها، این محصولات را به ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین گزینه‌ها تبدیل می‌سازد. 

 

کاربردها: بهترین انتخاب متناسب با نوع پوست

 

مرطوب‌کننده: مرطوب‌کننده‌های سنگین‌تر که حاوی روغن زیاد و موم هستند، گزینه‌های ایده‌آلی برای پوست خشک محسوب می‌شوند. پوست‌های شدیدا خشک یا پوست‌های مبتلا به اگزما معمولا به کرم‌ها یا پمادهای غلیظی نیاز دارند که به طیف وازلین نزدیک باشند، چون این محصولات از کیفیت محافظتی بالایی برخوردارند. پس اگر پوست شما خشک و تحریک‌پذیر است، یعنی بدن شما به مرطوب‌کننده غلیظ نیاز دارد. 

 

لوسیون: لوسیون‌های مخصوص صورت و بدن سریعا توسط پوست جذب می‌شوند تا بتوانید در طول روز به‌راحتی از آنها استفاده کنید. کسانی که نوع پوست‌شان در طیف معمولی تا ترکیبی قرار می‌گیرد، معمولا به لوسیون نیاز دارند چون این محصولات از یک طرف بافت سبکی روی پوست به‌وجود می‌آورند و از طرف دیگر روغن کمی هم برای محافظت از سد دفاعی پوست دارند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: dermstore.com


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو