اثرات کاهش هورمون تستوسترون
19 دی 1400 ساعت: 15:10



خستگی معمولاً بر اثر میزان پایین هورمون تستوسترون است. ممکن است احساس کنید انرژی که قبلاً داشته‌اید را ندارید یا ممکن است به طور باورنکردنی خسته شوید اما بسیاری از موارد هستند که می‌توانند انرژیتان را کاهش دهند، از جمله افسردگی و سالمندی طبیعی.
 خواب کافی می‌تواند به افزایش سطح انرژی کمک کند. سعی کنید هر شب حداقل ۸-۷ ساعت خواب کافی داشته باشید. برای درمان خستگی غیر طبیعی به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در رابطه زناشویی

کاهش میل‌جنسی می‌تواند به دلیل کاهش تستوسترون باشد. همچنین می‌تواند به دلیل اختلال نعوظ باشد. تستوسترون پایین به ندرت می‌تواند تنها دلیل نعوظ ضعیف و کمتر باشد. سایر بیماری‌ها مانند بیماری قلبی یا دیابت می‌تواند دلیل آن باشد. بنابراین به پزشک مراجعه کنید. اگر سطح تستوسترون پایینی دارید، میل جنسی‌تان به کمک درمان بهتر می‌شود.

اختلال تمرکز

 میزان کم تستوسترون می‌تواند به تمرکز ذهنی و حافظه‌ فرد آسیب برساند. ممکن است کاری که برای انجام آن برنامه‌ریزی کرده‌اید را فراموش کنید و در تمرکز با مشکل مواجه شوید، این حالت بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که میزان تستوسترون بسیار پایین باشد.

تغییر در خلق‌وخو

تستوسترون پایین می‌تواند فرد را کمی بدخلق، اندوهگین یا کمی و تاحدودی افسرده کند. برای کمک به این وضعیت، اقداماتی را برای کاهش استرس انجام دهید. مدیتیشن، یوگا، ورزش یا ماساژ را امتحان کنید. در واقع در برخی از مردان، تغییر در شخصیت را ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد دیگر هیچ چیز آنها را خوشحال نمی‌کند و آنها دیگر نمی‌خواهند کارهایی را انجام دهند که قبلاً از انجام آن لذت می‌بردند. وقتی سطح تستوسترون به حالت عادی برمی‌گردد، اغلب مردان می‌گویند که احساس می‌کنند دوباره مثل قبل شده‌اند.

 تغییرات ماهیچه‌ای

از آنجایی که هورمون تستوسترون به عضله‌سازی کمک می‌کند، زمانی که ترشح آن کم می‌شود، توده عضلانی و قدرت بدنی نیز به همین صورت کاهش می‌یابد. زمانی که ورزش می‌کنید، نتایجی را که معمولاً از انجام ورزش انتظار دارید را نمی‌بینید. ورزش منظم می‌تواند به افزایش سطح تستوسترون کمک کند. هنگام ورزش و بلند کردن وزنه‌ نیز حتماً بر روی عضلات بزرگتر کار کنید.

 چاقی بیشتر

نه تنها با میزان کم تستوسترون عضلات ضعیف می‌شوند، بلکه ممکن است چربی جایگزین آن شود. اگر با کالری دریافتی و فعالیت بدنی که انجام می‌دهید، عضله ساخته نشود، بدن کالری را به چربی تبدیل می‌کند. سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. وقتی در اثر رژیم‌غذایی شروع به کاهش وزن و افزایش چربی می‌کنید، ممکن است مقداری عضله از دست بدهید. اگر اضافه وزن دارید، از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید تا وزن اضافی را کاهش دهید، به خصوص در قسمت شکم و پهلوها. با کاهش وزن، بدن می‌تواند تستوسترون بیشتری تولید کند.

نازک‌شدن موهای بدن

ترشح کم تستوسترون می‌تواند موجب ریزش موهای صورت، موهای ناحیه تناسلی و موهای بازو و ساق پا شود اما یک چیز را باید بدانید و آن اینست که بین تستوسترون درمانی و طاسی  در مردان ارتباط وجود دارد. پزشک در مورد هرگونه عوارض جانبی درمان تستوسترون با شما صحبت خواهد کرد.

فقدان تراکم استخوانی

کاهش تستوسترون با پوکی استخوان، بیماری که استخوان‌ها را ضعیف می‌کند، مرتبط است اما دلایل دیگری نیز برای پوکی استخوان وجود دارد، بنابراین با پزشکتان مشورت کنید. برای حفظ سلامت استخوان‌ها، سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید. همچنین به طور منظم ورزش کنید، از جمله ورزش‌های تحمل وزنه.

 مشکل در خواب

وقتی سطح تستوسترون کاهش می‌یابد، ممکن است با مشکل بی‌خوابی و بی‌قراری در شب مواجه شوید. برای داشتن خوابی مفید، یک برنامه منظم برای خوابی آرام داشته باشید. حتی در تعطیلات آخر هفته هم طبق ساعت همیشگی به رختخواب بروید و از رختخواب بلند شوید. اتاق خوابتان را تاریک، ساکت و آرام نگه‌دارید و فقط برای خواب و رابطه جنسی از آن استفاده کنید.

مشکلات شغلی

بسیاری از اثرات تستوسترون پایین، مشکلات تمرکز، مشکلات خلقی و انرژی کم می‌تواند انجام کار را سخت کند. اگر زندگی کاری یا خانوادگیتان به شدت تغییر کرده است، یک معاینه کامل پزشکی می‌تواند به یافتن علت کمک کند. آزمایش خون نشان می‌دهد که آیا سطح تستوسترون پایین است یا خیر. اگر سطح تستوسترون پایین باشد، تغییر سبک زندگی سالم به همراه هرگونه درمان تستوسترون که پزشک توصیه می‌کند، مهم است.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebmd
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو