پیوند پنهان بین ملاتونین و متابولیسم
14 دی 1400 ساعت: 19:10



ملاتونین یکی از هورمون‌های تاثیرگذار است. نه تنها سیگنال‌های زمان خواب‌آلودگی را به بدن ارسال می‌کند، بلکه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی است که می‌تواند به عملکرد میتوکندری و حتی سلامت پوست کمک کند. ملاتونین در باروری نقش دارد: یکی از غنی‌ترین محل‌های ملاتونین در بدن تخمدان‌ها هستند. و باروری در واقع به سطح ملاتونین سالم در مغز و تخمدان بستگی دارد.

باید مطمئن شوید که به اندازه کافی از آن برخوردار هستید. مغز شما (غده صنوبری) به طور طبیعی اکثر ملاتونین درون‌زا را تولید می‌کند. اما وقتی نوبت به مصرف مکمل‌های ملاتونین (یعنی ملاتونین خارجی) می‌رسد، برخی نگرانی‌ها به وجود می‌آیند: نکته دوز وجود دارد، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد ملاتونین در طول زمان ممکن است بر هورمون‌های دیگر تاثیر منفی بگذارد.


ظاهراً ملاتونین می‌تواند به افزایش وزن کمک کند( بسته به زمان مصرف آن).


ارتباط ملاتونین و افزایش وزن


هنگامی که ملاتونین در شب آزاد می‌شود، این هورمون سیگنال‌هایی را به بدن می‌فرستد که زمان آن رسیده است که کاهش یابد. در نتیجه، بدن با تمرکز بر ترمیم به حالت استراحت می‌رود و عملکردهای روزانه مانند هضم کند می‌شوند. (به همین دلیل است که متخصصان می‌گویند در صورت امکان از خوردن دیروقت خودداری کنید، زمانی که متابولیسم بدن به طور طبیعی کندتر است.)


هنگامی که ملاتونین مصرف می‌کنید، این روند استراحت و بهبودی را شروع می‌کنید. بنابراین، اگر از داروهای خواب‌آور استفاده کنید، مثلاً بلافاصله بعد از غذا خوردن، می‌توانید بدون اینکه بدانید بر هضم غذا تاثیر می‌گذارد. اگر شام خود را دیر می‌خورید، فرض کنید ساعت 7:30 بعد از ظهر، و سپس ملاتونین خود را در ساعت 8 شب مصرف می‌کنید، ممکن است متابولیسم خود را کمی آرام کنید. و در واقع بر افزایش وزن تاثیر بگذارد.


البته، یک راه‌حل آسان وجود دارد: فقط زمان بین غذا خوردن و مصرف ملاتونین را در نظر بگیرید.


ممکن است نخواهید مکمل ملاتونین خود را بلافاصله بعد از غذا مصرف کنید، زیرا هنگامی که بدن شما وارد حالت استراحت و ریکاوری می‌شود، عملکردهایی مانند هضم غذا بر روی بدن شما تاثیر می‌گذارد.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: mindbodygreen

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو