سیب‌زمینی تنوری در فر سالم‌تر از سیب‌زمینی سرخ‌شده است؟!
14 دی 1400 ساعت: 10:10



با اینکه سیب‌زمینی سرخ‌شده جزء خوراکی‌های سالم محسوب نمی‌شود اما طرفداران زیادی دارد و بخشی از فرهنگ غذایی است. به‌خاطر نگرانی در مورد استفاده زیاد از روغن، طبخ سیب‌زمینی در فر توصیه می‌شود. اما واقعا این نوع سیب‌زمینی سالم‌تر است؟

استفاده زیاد از روغن مهم‌ترین دلیل برای محدودیت مصرف سیب‌زمینی سرخ‌شده است. به‌همین‌ دلیل بعضی افراد روش تنوری در فر را انتخاب می‌کنند. اما این روش در صورتی سالم‌تر خواهد بود که سیب‌زمینی بلافاصله پس از پوست‌گرفتن در فر گذاشته‌ شود، تکه‌ها خیلی ریز نباشد و فقط از مقدار خیلی کمی روغن غیراشباع استفاده شود. 

 

سیب‌زمینی تنوری خانگی به‌طور متوسط 5/6 درصد چربی دارد در حالی‌که مقدار روغن در سیب‌زمینی سرخ‌شده به 11 درصد می‌رسد. البته با استفاده از دستگاه سرخ‌کن جدید که بدون روغن و شبیه فر است نیز می‌توان تنها با افزودن یک قاشق سوپخوری روغن به‌اندازه یک بشقاب بزرگ سیب‌زمینی طبخ کرد که کالری کمتری دارد اما به‌هرحال طعم متفاوتی نسبت به سیب‌زمینی سرخ‌شده در روغن خواهد داشت. همچنین هنگام استفاده از دستگاه سرخ‌کن نیز باید دما در حد 120 درجه سانتی‌گراد باشد.  

 

اما برای تهیه سیب زمینی های تنوری 9 نکته را به یاد داشته باشید که به ترتیب عبارتند از: 

1. سیب‌زمینی تازه و زردرنگ را انتخاب کنید زیرا نسبت به سیب‌‌زمینی مانده مقدار نشاسته کمتری دارد. 

 

2. در صورتی‌که فرصت کافی دارید، حتما تکه‌های سیب‌زمینی را 5 دقیقه در آب و نمک خیس کنید زیرا این کار، مقدار نشاسته را کاهش می‌دهد.

 

3. پس از شستن تکه‌های سیب‌زمینی، آنها را روی پارچه تمیز یا کاغذ خشک‌کن بریزید. این کار نیز تا حدی از مقدار نشاسته کم می‌‌کند.

 

4. تکه‌های سیب‌زمینی را نسبتا ضخیم برش بزنید زیرا مقدار روغن متناسب با حجم سیب‌‌زمینی خواهد بود.

 

5. حجم زیادی از سیب‌زمینی را یکباره در سینی فر یا تابه نریزید. با کمی روغن کف ظرف را چرب کنید و پس از اینکه گرم شد، به‌اندازه یک لایه سیب‌زمینی بریزید تا زودتر آماده شود.

 

6. ترجیحا از روغن غیراشباع مانند روغن زیتون استفاده کنید؛ البته در مقدار روغن زیاده‌روی نکنید. 

 

7. برای کاهش مقدار روغن می‌توانید کمی روغن و تکه‌های سیب‌زمینی را در کیسه فریزر بریزید تا تکه‌ها کاملا آغشته به روغن شود و با همین مقدار طبخ شوند.

 

8. فر را پیش از طبخ سیب‌زمینی با دمای 220 درجه سانتی‌گراد حدود 10 دقیقه گرم کنید. حین پخت سیب‌‌زمینی‌ها را چند بار جابجا کنید تایکنواخت طلایی شوند. 

 

9. حتی اگر سیب‌زمینی در فر تنوری شود اما نباید خیلی طولانی حرارت ببیند و قهو‌ه‌ای شود زیرا ترکیبی به نام آکریلامید در آن تولید می‌شود که سرطان‌زاست. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: passionsante.be

با این ترفند قارچ‌ها را مغذی‌تر کنید! 

5 اشتباهی که هنگام کاهش تری‌گلیسرید انجام می‌دهید!​​​
چرا عسل برای سرماخوردگی مفید است؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو