پرتقال؛ میوه بی‌نظیر زمستان
13 دی 1400 ساعت: 09:10



گرچه پرتقال به‌خاطر ویتامینC فراوان و تقویت سیستم ایمنی شهرت دارد اما سرشار از ریزمغذی‌های مختلف است که در پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی و التهابات بدن نقش دارد. به‌نظر می‌رسد که از چهار هزار سال پیش پرتقال در چین مصرف خوراکی پیدا کرد که در آن زمان نوع تلخ میوه وجود داشت. این میوه به‌تدریج به آفریقای جنوبی، ایران و مصر رسید و در قرن یازدهم توسط اعراب به اسپانیا و ایتالیا برده ‌شد. 

از آنجا که این میوه خیلی تلخ و ترش بود، معمولا به‌عنوان سس، دسر و نوشیدنی کاربرد داشت تا اینکه در قرن پانزدهم، پرتقال شیرین توسط بازرگانان جنوائی و پرتغالی از سفرهای خود در چین و سیلان به اروپا رسید. این میوه در فرانسه تا مدت‌ها به‌عنوان میوه لوکس شناخته می شد و هدیه‌ای به کودکان در جشن کریسمس بود. 

 

انواع پرتقال

پرتقال انواع مختلفی دارد اما 3 نوع آن دارای شهرت بیشتری است؛ اول پرتقال ناول. این نوع پرتقال بدون دانه است و به‌خاطر بافت ترد، طعم دلچسب و سهولت پوست‌گرفتن شهرت دارد. پرتقال ناول ترجیحا تازه مصرف می‌شود زیرا اگر آب میوه گرفته شود طعم نسبتا تلخی پیدا می‌کند. این پرتقال مناسب کشت در آب‌وهوای مدیترانه‌ای است. دوم، پرتقال یافا است، این نوع پرتقال اساسا برای آب‌ پرتقال استفاده می‌شود و بدون دانه است. البته پرتقال والنسیا نوع دیررس دیگری از پرتقال یافا است که در اسپانیا تولید می‌شود. سوم، پرتقال توسرخ. مهم‌ترین مشخصه این پرتقال رنگ کم‌وبیش قرمز پالپ میوه است. وجود رنگدانه آنتوسیانین در این میوه عامل رنگ قرمز آن است و زمانی که پس از برداشت، میوه طی چند ساعت در دمای کمتر از 13 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود، افزایش پیدا می کند. البته پرتقال توسرخ، معمولا اندازه کوچکتری نسبت به دیگر پرتقال‌ها دارد. 

 

مهم‌ترین تولیدکنندگان 

پرتقال در مناطقی که آب‌وهوای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دارد، کشت می‌شود. برزیل اولین تولیدکننده پرتقال در دنیاست و ایالات متحده آمریکا جایگاه دوم را دارد. چین، هند، مکزیک، اسپانیا، مصر، ترکیه، ایتالیا و آفریقای جنوبی نیز از دیگر تولیدکنندگان هستند. البته بخش زیادی از محصول پرتقال به‌ آب‌میوه و کنسانتره تبدیل می‌شود. 

 

خواص پرتقال؛ از ویتامینC تا ضدالتهاب طبیعی

علاوه بر ویتامینC که تاثیر عالی بر سلامت بدن از جمله تقویت سیستم ایمنی دارد، پرتقال سرشار از فلاونوئیدها به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. فلاونوئیدها همچنین تاثیر ضدالتهاب دارند و در مبتلایان به بیماری‌های روماتیسمی تاثیر خوبی دارد. 

 

خوردن پرتقال در کنترل کلسترول خون تاثیر دارد و می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش دهد که به‌نظر محققان این تاثیر به‌دلیل وجود فلاونوئیدهاست. هِسپرتین مهم‌‌ترین فلاونوئید موجود در پرتقال است که بخش زیادی از آن در پوسته سفید و غشای بین پالپ‌هاست. البته ویتامین B9 در این میوه نیز به کاهش بیماری‌های قلبی‌عروقی کمک می‌کند زیرا سطح هموستئین را که نوعی اسیدآمینه عامل بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی است را کاهش می‌دهد. 

 

آنتی‌اکسیدان‌های پرتقال همانند دیگر میوه‌ها به پیشگیری از سرطان‌ها به‌خصوص سرطان معده و حنجره کمک می‌کند. مصرف پرتقال به‌دلیل کلسیم بالا و تاثیر در تعادل حالت اسیدی - ‌قلیایی بدن در تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی‌استخوان موثر است. 

 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: lanutrition.fr

قندهای طبیعی چه تفاوتی با قندهای افزوده دارند؟ 

بعد از زیاده‌روی در مصرف نمک چکار کنیم؟​​​
فواید سیاه‌دانه از تقویت ایمنی بدن تا بهبود گوارش​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو