انواع ترب را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید!
12 دی 1400 ساعت: 09:10



انواع ترب مانند تربچه، ترب سفید و ترب سیاه جزء سبزیجات کم‌کالری و سرشار از آب هستند که به کاهش وزن کمک می‌کنند. البته وجود ویتامینC بالا و موادمعدنی نیز باعث شده تا جزء خوراکی‌های سالم محسوب شود که می‌تواند در کنار رعایت اصول تغذیه صحیح به حفظ سلامتی کمک کند.

انواع ترب کالری و چربی ندارند و تقریبا بدون کربوهیدرات هستند اما منبع غنی از ویتامینC و موادمعدنی محسوب می‌شوند. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، در تنظیم متابولیسم نقش دارد و در تغییر چربی‌ها به انرژی موثر است. انواع ترب بین 6 تا 20 میلی‌گرم ویتامینC دارند که می‌توانند 10 تا 25 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کنند. علاوه بر این باید به مقدار بالای پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن و گوگرد موجود در این سبزی نیز اشاره کرد که برای بسیاری از عملکردهای بدن مانند سیستم عصبی، عضلانی و... ضروری هستند.

 

کمک به سلامت قلب

علاوه بر ویتامینC، پروویتامینA، سلنیوم و زینک، تربچه منبع خوبی از آنتوسیانین‌ها محسوب می‌شود که این فلاونوئیدها عامل رنگ صورتی قرمز تربچه هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند زیرا سطح کلسترول و هموسیستئین (نوعی آمینواسید زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی) را کاهش می‌دهد. البته انواع آنتی‌‌اکسیدان‌ در ترب‌ها به‌خصوص ترب سیاه در پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی به‌خصوص سرطان‌ ریه، تخمدان و کولون نیز تاثیر دارد اما برای بهره‌مندی از این خواص لازم است چندین بار در هفته میل شود. 

 

تامین آب مورد نیاز بدن

مقدار بالای آب در انواع ترب به رطوبت‌رسانی پوست کمک می‌کند. البته تامین آب بدن به حفظ سطح مطلوب انرژی نیز کمک می‌کند، در بهبود خلق‌وخو موثر است و نقش پیشگیرانه ای از بیماری‌های کلیوی دارد. مقدار فراوان آب ترب‌ها در کنار فیبر سرشار آنها به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کنند و در تنظیم قند خون موثر هستند. 

 

احتیاط در مصرف ترب

ترب‌ها نیز همانند دیگر سبزیجات چلیپایی (کلم‌بروکلی، کلم‌برگ و...) ممکن است زمینه‌ساز نفخ، دردهای شکمی و حتی اسهال شوند. بنابراین، بهتر است افرادی که دچار مشکلات گوارشی یا سندروم روده تحریک‌پذیر هستند در مصرف انواع ترب احتیاط کنند. همچنین در موارد انسداد مجاری صفراوی و سنگ کیسه صفرا نیز ممنوعیت مصرف دارد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: santemagazine.fr

چه چیزی خوب یا بد بودن کربوهیدرات‌ها را تعیین می‌کند؟ 

چرا عسل برای سرماخوردگی مفید است؟​​​
با خوردن غذای آماده یخ‌زده چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو