با این ترفند قارچ‌ها را مغذی‌تر کنید!
12 دی 1400 ساعت: 09:10



دشمن اصلی قارچ‌های تازه و بسته‌بندی‌شده، رطوبت است. درواقع، تراکم و فشردگی زیادی که هنگام بسته‌بندی قارچ‌ها اتفاق می‌افتد، به‌سادگی قارچ‌ها را در معرض تجزیه و تخریب قرار می‌دهد. پس همیشه دنبال قارچ‌هایی بگردید که بسته‌بندی کاملا خشکی دارند. اولویت بعدی شما هنگام خرید قارچ‌ها باید بوی آنها باشد. قارچ‌های تازه و باکیفیت همیشه بویی شبیه به بوی خاک دارند و به‌هیچ‌وجه بوی بدی از آنها به مشام نمی‌رسد. پس از آوردن قارچ‌ها به خانه هم باید آنها را درون کیسه‌های کاغذی دربسته بریزید تا از تجمع رطوبت و فسادپذیری قارچ‌ها جلوگیری کنید. 

برای آماده‌سازی قارچ‌ها نیز باید این خوراکی خوش‌طعم را دقیقا قبل از پختن بشویید و خشک کنید. اگر می‌خواهید که طعم و عطر قارچ به بهترین سطح خودش برسد، باید آن‌قدر قارچ را تفت بدهید تا آبی که آزاد می‌کند کاملا تبخیر شود. 

 

اما برای ارتقای کیفیت غذایی قارچ‌ها چه کاری می‌توان انجام داد؟ ترفند ساده و موثری که ارزش تغذیه‌ای قارچ‌ها را افزایش می‌دهد، قرار دادن قارچ‌ها به مدت 30 دقیقه زیر نور خورشید است. درواقع، قارچ‌ها تنها گیاهانی هستند که از نور خورشید برای تولید ویتامین D استفاده می‌کنند، اما همچنان رشد بیشتر این گیاهان در تاریکی صورت می‌گیرد. پس وقتی که قارچ‌ها را به مدت 30 دقیقه زیر نور طبیعی خورشید قرار می‌دهید، میزان ویتامین D نهفته در آنها را افزایش می‌دهید. در این مرحله، میزان ویتامین D قارچ‌ها به 150 تا 600 واحد بین‌المللی از ویتامین D می‌رسد که برابر است با 25 تا 100 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین کلیدی. 

 

اگر ابتدا قارچ‌ها را خرد کنید و سپس زیر نور خورشید بگذارید، تماس نور خورشید با لایه‌های مختلف قارچ‌ها را افزایش می‌دهید و تولید ویتامین D در قارچ‌ها را به حداکثر می‌رسانید. امروزه حتی بعضی از تولیدکنندگان قارچ از روش‌های مختلفی برای ارتقای سطح ویتامین D در این گیاه کمک می‌گیرند. 

 

اگر با طعم قارچ مشکل دارید، اما همچنان می‌خواهید از ویتامین D و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی این گیاه بهره‌مند شوید، ابتدا قارچ‌ها را زیر نور خورشید بگذارید تا کمی خشک شوند و سپس آنها را آسیاب کنید تا به‌صورت پودر دربیایند. به‌گفته متخصصان تغذیه، مواد مغذی قارچ در برابر حرارت مقاوم هستند و درنتیجه هنگام پخت‌وپز از بین نمی‌روند. شما می‌توانید این پودر مغذی و فشرده را به انواع سس‌ها، سالادها، غذاها، سوپ‌ها و خورش‌ها اضافه کنید تا هم از فواید قارچ‌ها برخوردار شوید و هم طعم آن را احساس نکنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: cookinglight

بعد از زیاده‌روی در مصرف نمک چکار کنیم؟ 

4 توصیه برای‌‌ لذت بردن از خوراکی‌ها در مبتلایان به دیابت​​​
3 نکته مهم درباره روغن زیتون را فراموش نکنید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو