ناتوانی دهانه رحم در دوران بارداری
9 دی 1400 ساعت: 21:10



نارسایی دهانه رحم، اساساً دهانه رحمی است که برای بسته ماندن در دوران بارداری بسیار ضعیف یا آسیب دیده است. بنابراین منجر به زایمان زودرس و احتمالاً از دست دادن نوزاد می‌شود. این نارسایی عموماً در اوایل سه ماهه دوم، اما احتمالاً در اواخر سه ماهه سوم ظاهر می‌شود.

اگر پس از دست دادن در سه ماهه دوم بارداری یا قبل از بارداری مشکوک به داشتن مشکل در استحکام دهانه رحم تشخیص داده شوید، سرکلاژ (دوختن دهانه رحم بسته) را می‌توان به طور پیشگیرانه در هفته‌های 14-16 انجام داد. 


پنج تکنیک مختلف برای انجام سرکلاژ وجود دارد. دو رایج‌ترین آنها مک‌دونالد و شیرودکار هستند


روش مک دونالد با یک باند بخیه دائمی 5 میلی‌متری که در بالای دهانه رحم قرار می‌گیرد انجام می‌شود. معمولاً در هفته 37 برداشته می‌شود، مگر اینکه دلیلی برای برداشتن زودتر آن وجود داشته باشد، مانند عفونت، زایمان زودرس، پارگی زودرس غشاها و غیره. 


شیرودکار نیز یک تکنیک پرکاربرد است. با این حال، این نخ قبلاً یک نخ دائمی بود که تا آخر عمر دست نخورده باقی می‌ماند، اکنون نیز در حدود هفته 37 برداشته می‌شود. هنگامی که این نوع سرکلاژ انجام می‌شود، همیشه سزارین انجام می‌شود. پزشکانی هستند که تکنیک‌های اصلاح‌شده را انجام می‌دهند، که در آن‌ها لزوماً نباید زایمان با سزارین انجام شود یا بخیه دست نخورده باقی بماند. 


سرکلاژ هفنر، که به عنوان روش ورم نیز شناخته می‌شود، برای تشخیص بعدی دهانه رحم ناکارآمد استفاده می‌شود. معمولاً با بخیه U انجام می‌شود و زمانی مفید است که مقدار کمتری از دهانه رحم باقی مانده باشد.


سرکلاژ رباط کاردینال رحمی معمولاً پس از شکست روش‌های مک‌دونالد و شیرودکار یا در مواردی که دهانه رحم کوتاه شده مادرزادی یا سرویسیت تحت حاد وجود دارد انجام می‌شود. این کار را می‌توان به صورت واژینال انجام داد اما اغلب به صورت شکمی انجام می‌شود. باز هم زایمان سزارین برای زایمان الزامی است.


آخرین روش، لش، در حالت غیر باردار انجام می‌شود. معمولاً پس از ضربه به دهانه رحم که باعث نقص آناتومیک شده است انجام می‌شود. عوارض جانبی احتمالی، هرچند نادر، ناباروری وجود دارد.


به نظر می‌رسد سرکلاژ یک درمان بسیار موثر برای دهانه رحم ناتوان است. میزان موفقیت می‌تواند بسیار بالا باشد (80-90%)، به ویژه زمانی که در اوایل بارداری انجام شود. اگر در مورد سابقه بارداری خود نگرانی دارید یا به ناتوانی دهانه رحم مشکوک هستید از پزشک خود بخواهید که شما را معاینه کند.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: verywellfamily

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو