فواید سیاه‌دانه از تقویت ایمنی بدن تا بهبود گوارش
8 دی 1400 ساعت: 10:10



سیاه‌دانه، یکی از گیاهان دارویی است که از دوران باستان توسط یونانیان و مصریان کاربرد داشته ‌است. البته پزشکی امروز نیز خواص سیاه‌دانه را تایید می‌کند و تابحال 450 مطالعه در این زمینه انجام شده است. این دانه‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئیدهاست و دریافت آن به تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد گوارش بدن کمک می‌کند. 

سیاه‌دانه (Niegella Sativa) گیاهی از خانواده آلاله‌‌هاست که دانه‌ها در قسمت میانی گل‌هایی به‌رنگ سفید، آبی‌روشن یا صورتی‌روشن قرار دارد. این گیاه بومی اروپای شرقی است اما امروزه در نواحی مدیترانه‌ای، کشورهای غرب آسیا، عربستان سعودی و اتیوپی نیز کشت می‌شود. 

 

از جمله ترکیبات مفید سیاه‌دانه می‌توان به چربی‌هایی مانند اسیدلینولئیک و اسیداولئیک، فلاونوئیدها، پلی‌فنول‌ها، پروتئین‌ها، اسیدگلوتامین، کلسیم، آهن، پتاسیم، سدیم، ویتامین‌های A،K،B1،B2،B6،B9 وE و تانین‌ها اشاره کرد. 

 

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

سیاه‌دانه بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر مطلوبی دارد زیرا واکنش‌های التهابی را تنظیم می‌کند و قدرت دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا را افزایش می‌دهد. خواص التهابی سیاه‌دانه باعث شده تا در مقابله با بیماری‌های التهابی نظیر کولیت موثر باشد و حتی دردهای دندان را نیز تسکین دهد. این گیاه همچنین خواص ضدمیکروبی دارد و آنتی‌بیوتیک عالی محسوب می‌شود. البته مطالعات تاثیر ضدویروسی، ضدقارچی، ضدباکتریایی و ضدانگلی سیاه‌دانه را نیز تایید می‌‌کند. 

 

تاثیر مثبت بر آسم و آلرژی

مطالعات نشان می‌دهد که سیاه‌دانه تاثیر مثبتی در بهبود آسم دارد. بعضی ترکیبات موجود در آن با واکنش‌های هیستامین مقابله می‌کند و مقاومت بدن نسبت به آلرژن‌ها را افزایش می‌دهد. سیاه‌دانه همچنین خواصی دارد که مانع از اسپاسم‌ مجاری تنفسی می‌شود و به‌همین‌دلیل در درمان بیماری‌هایی مانند سینوزیت که زمینه‌ساز حساسیت هستند، کاربرد دارد. 

 

کنترل فشار و قند خون

مصرف سیاه‌دانه به کنترل فشار خون نیز کمک می‌کند. همچنین با تقویت مقاومت به انسولین، در کاهش قند خون نیز موثر است که می‌تواند توصیه مفیدی برای مقابله با دیابت نوع2 باشد.

 

بهبود عملکرد گوارش بدن

سیاه‌دانه بر عملکرد سیستم گوارش بدن نیز تاثیر مثبتی دارد زیرا با اسپاسم‌های گوارشی مقابله می‌کند، نفخ را تسکین می‌دهد و خواص دیورتیک آن دفع مواد زائد را تسهیل می‌‌کند. 

 

 

چطور سیاه‌دانه را در رژیم غذایی مان بگنجانیم؟

گرچه می‌توان سیاه‌دانه را همانند انواع ادویه‌ها با خوراکی‌‌های مختلف نظیر پنیر، نان، سالاد و سس استفاده کرد اما مخلوط عسل و سیاه‌دانه یکی از بهترین توصیه‌هاست. یک قاشق چایخوری پودر سیاه‌دانه را با 2 قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و صبح ناشتا به اندازه 1 قاشق چایخوری میل کنید. ترجیحا پس از نیم ساعت صبحانه بخورید. در صورت تمایل می‌توانید همین‌مقدار را شب میل کنید. روش موثر و ساده دیگر اینکه 1 قاشق پودر سیاه‌دانه را در دمنوش گیاهی، چای یا آب‌جوش بریزید و صبح و شب بنوشید. البته می‌توانید کمی دانه کامل سیاه‌دانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و پس از اینکه 10 دقیقه دم کشید، بنوشید. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:santros.fr

قندهای طبیعی چه تفاوتی با قندهای افزوده دارند؟ 

بهترین خوراکی‌های ترکیبی با ماست برای کاهش وزن​​​
کدام عادت‌های غذایی به سیستم ایمنی آسیب می‌رسانند؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو