آیا رفتن به رختخواب با موهای خیس برای ما مضر است؟
7 دی 1400 ساعت: 11:10



آیا تاکنون شنیده‌اید که خوابیدن با موهای خیس شما را مریض می‌کند؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، باید بدانید که در این مورد تنها نیستید. این تصور قدیمی در فرهنگ‌های مختلف از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است و شهرت زیادی دارد. با این‌حال، بعضی افراد به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند که موهایشان را شب‌ها بشویند. اما آیا واقعا خوابیدن با موهای خیس باعث مریضی شما می‌شود؟ 

دکتر امبر تالی، پزشک خانواده می‌گوید که ایده رابطه میان خوابیدن با موهای خیس و مریض شدن جزو باورهای قدیمی است که از نظر پزشکی صحت ندارد. سرماخوردگی‌های رایج (همراه با گرفتگی بینی، احتقان یا آبریزش بینی) هم به‌واسطه ویروسی شکل می‌گیرند که به‌هیچ‌وجه به رطوبت یا خشکی موها مرتبط نیست. 

 

اگر کسی با موهای خیس بخوابد، به احتمال زیاد احساس سرما خواهد کرد اما این حالت مستقیما باعث ابتلا به بیماری نمی‌شود. البته بسیاری از انسان‌ها همیشه احساس سرما را با مریض شدن مرتبط می‌دانند و شایع بودن این تصور رایج و قدیمی در میان فرهنگ‌های مختلف هم به همین موضوع برمی‌گردد. 

 

ابتلا به درماتیت سبورئیک 


خوابیدن با موهای خیس می‌تواند مجموعه‌ای از مشکلات کاملا متفاوت را برای پوست سر به‌وجود بیاورد. به‌گفته دکتر تالی، «اگر بالش شما همیشه خیس یا مرطوب باشد، زمینه مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کنید، چون ترکیب گرما و رطوبت به رشد و ادامه حیات بسیاری از قارچ‌ها کمک می‌کند. این روند می‌تواند شما را به درماتیت سبورئیک مبتلا کند؛ همان شوره سر معروف و رایج که واضح‌ترین نشانه‌هایش عبارتند از قرمزی، خارش و پوسته‌ریزی در ناحیه پوست سر. 

 

خشکی پوست سر و حالت‌‌ نگرفتن موها 

 

خوابیدن با موهای خیس می‌تواند حالت‌پذیری موها را در ساعات صبح واقعا سخت‌تر کند. وقتی با موهای خیس می‌خوابید، موها در وضعیت خاصی ثابت می‌ایستند و صبح که بیدار می‌شوید، کاملا در آن وضعیت ثابت شده‌اند. اگر موهای شما بلند باشد، خوابیدن با موهای خیس می‌تواند باعث گره‌خوردگی شدید موها شود و درنتیجه صبح‌ها بدون شکستن موها و کندن بعضی از تارهای مو نمی‌توانید این گره‌خوردگی‌ها را باز کنید. 

 

به‌علاوه، در این حالت عواملی مانند رطوبت، چربی و حرارت بدن هم در پوست سر تجمع می‌کنند و احتمال خشک‌شدگی پوست سر هم افزایش می‌یابد. اگر راهی به‌جز خوابیدن با موهای خیس ندارید، حداقل کمی صبر کنید تا ریشه موهایتان کمی خشک شود تا از این طریق مشکلات مربوط به پوست سر را کاهش دهید. 

 

بعد هم موها را به‌آرامی شانه کنید و سپس از یک نرم‌کننده سبک و بدون نیاز به آبکشی کمک بگیرید. این کار به حفظ سلامت موها و همچنین حالت‌پذیری بهتر آنها در ساعات صبح کمک می‌کند. صبح‌ها بعد از بیدار شدن هم ابتدا موها را شانه بزنید و سپس ریشه موها را با حرارت کم سشوار بکشید تا از خشک بودن پوست کف سر مطمئن شوید. 

 

ترجمه: یوسف صالحی

منبع: dermstore.com


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو