عضو هیئت مدیره جامعه ارولوژی ایران اعلام کرد:
سرانه تعداد متخصص ارولوژی به نسبت جمعیت کشور، بیش از نیاز است
3 دی 1400 ساعت: 12:10



عضو هیئت مدیره جامعه ارولوژی گفت: «در حال حاضر ما کمبود پزشک متخصص در کشور نداریم، بلکه عدم وجود امکانات تشخیصی و درمانی در استان‌ها و شهرهای کمتر توسعه‌یافته، متخصصان را مجبور به مهاجرت به شهرهای با امکانات و تجهیزات پزشکی بهتر می‌کند.»

دکتر فرزانه شریفی‌اقدس در نشست صنفی جامعه ارولوژی ایران افزود: «بر اساس یک تحقیق میدانی که در سالهای ۹۸ تا ۹۹ انجام داده‌ایم ،مشخص شده که در حال حاضر سرانه تعداد متخصص ارولوژی به نسبت جمعیت کشور، بیش از نیاز است و از این جهت کمبود متخصص نداریم. 

 

عوامل دیگری مانند کمبود امکانات و تجهیزات تخصصی کافی برای تشخیص و درمان، در نهایت پزشک متخصص ارولوژی را مجبور به مهاجرت و نقل مکان به استان‌ها و شهرهایی می‌کند که امکان خدمت‌‌رسانی مناسب‌تر و با کیفیت بهتر به بیماران و هم‌وطنان عزیز فراهم است.

 

در کنار آن کمبود نیروهای تخصصی کافی مانند پرستار، تکنیسین رشته‌های مختلف هوشبری، رادیولوژی و آزمایشگاهی، بهیار و... به‌خصوص در مناطق کمتر توسعه‌یافته، همگی شرایط و بستر مناسب خدمات‌رسانی به بیماران را در این استان‌ها با چالش و مشکل جدی روبرو می‌کند.


شرایط فوق سبب توزیع نامناسب پزشک متخصص در مناطق مختلف کشور می‌شود. به این ترتیب عملا استان‌های با تجهیزات کافی تخصصی پزشکی، نیروهای متخصص را جذب می‌کنند. در حالی‌ که استان‌های کمتر توسعه‌یافته از پزشکان متخصص و کادر درمانی و تجهیزات مناسب محروم می‌مانند.

 

راه‌حل این مشکل، افزایش تعداد متخصصان نیست بلکه باید همت جدی برای تخصیص بودجه کافی برای فراهم آوردن عادلانه تجهیزات و امکانات درمانی کافی برای همه استان‌ها فراهم شود. در کنار آن تربیت و استخدام نیروهای کمکی کافی مانند بهورز، پرستار، بهیار و سایر بخش‌های پزشکی مانند تکنسین کافی آزمایشگاه، رادیولوژی، هوشبری و غیره کشور ما را به سمت شرایط بهتر و عادلانه‌تر خدمات پزشکی برای همه هم‌میهنان عزیز هدایت خواهد کرد.»

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو