شکلات تلخ؛ محافظ قلب و روان
1 دی 1400 ساعت: 08:10



شکلات تلخ، یکی از خوراکی‌های پرطرفدار با ارزش تغذیه ای بالاست که به‌خاطر کاکائو بالا منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها به‌خصوص فلاونوئیدها محسوب می‌شود. این ترکیبات به کاهش کلسترول خون و اتساع عروق خونی کمک می‌کند و در نتیجه نقش پیشگیرانه در برابر بیماری‌های قلبی‌ دارد. 

شکلات تلخ به شکلات کاکائو با حداقل 70 درصد کاکائو گفته می‌شود که خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد. پودر کاکائو ماده‌ای طبیعی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا نسبت به بسیاری از مواد غذایی است که می توان آن را روزانه مصرف کرد. 

 

فلاونوئیدها و محافظت از قلب

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ اساسا از نوع فلاونوئیدها هستند که تاثیر مثبتی در پیشگیری از پیری زودرس سلول‌ها دارند. فلاونوئیدها همچنین در کاهش فشار خون و کاهش تولید کلسترول بد خون نقش دارند. این تاثیرات در کنار بهبود اتساع عروق باعث می‌شود تا زمینه بروز برخی بیماری ‌های قلبی‌عروقی کمتر شود. علاوه بر این، فلاونوئیدها به بدن در به‌کارگیری انسولین نیز کمک می‌کند که می‌تواند تاثیر پیشگیرانه ای در بروز دیابت نوع 2 داشته ‌باشد. 

 

خوراکی موثر در بهبود سلامت روان

شکلات تلخ مقدار قابل‌توجهی پتاسیم، منیزیوم، آهن و اسیدهای آمینه دارد که در بهبود خستگی، استرس و حتی اضطراب موثر هستند. اسیدهای‌آمینه پس از جذب در بدن به سروتونین تبدیل می‌شوند که هورمون نشاط و سرزندگی است و به مقابله با افسردگی فصلی کمک می‌کند. پودر کاکائو همچنین به تولید آندروفین نیز کمک می‌کند که هورمون موثر در بهبود خلق‌وخو و آرامش‌بخش است.

 

محافظت از سیستم ایمنی و تناسب اندام

شکلات تلخ منبع غنی از فیبرهاست به‌طوری که هر 100 گرم آن 15 گرم فیبر دارد. به‌همین‌دلیل شکلات تلخ در بهبود عملکرد گوارش بدن نیز موثر است و فلاونوئیدهای پودر کاکائو نیز با محافظت از مخاط روده‌ای در به فعالیت بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. 

 

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در کنار رعایت سبک تغذیه صحیح و ورزش کافی در حد متعادل شکلات تلخ مصرف می‌کنند، شاخص توده بدنی متعادل‌تری دارند. به‌طور کلی، شکلات تلخ کالری بالایی دارد و بیش از 30 تا 50 گرم آن در روز نباید مصرف شود. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: indexsante.ca

 در زمستان چه خوراکی هایی بخوریم؟

5 خوراکی که بهتر است بعد از 60 سالگی نخورید!​​​
بالنگ؛ میوه‌ای موثر در پیشگیری از بیماری‌های ویروسی زمستان​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو