چگونه یک ژاکت خوب و باکیفیت انتخاب کنیم؟
27 آذر 1400 ساعت: 14:9



بیشتر بانوان برای انتخاب یک ژاکت خوب عمدتا بر اساس جنبه بصری و قیمت تصمیم‌گیری و درنهایت خرید می‌کنند. به همین دلیل برای آن‌ها یک ژاکت پشمی زیبا و ارزان‌قیمت، انتخابی خوب محسوب می‌شود. در حالی که آن‌ها سخت در اشتباهند. قیمت و شکل ظاهری یک ژاکت، دو ویژگی قابل تجزیه و تحلیل هستند، اما مولفه‌های متعدد دیگری نیز برای ارزیابی وجود دارد که به ما این امکان را می‌دهند تا بهترین خرید ممکن را انجام دهیم.

برای انتخاب یک پلیور زیبا، باید به سبک و کیفیت آن توجه کنید! وقتی هوا سرد است، معمولاً همه ما ترجیح می‌دهیم لباسی بپوشیم که هم گرم باشد و هم شیک. بنابراین سعی می کنیم تا لباس‌ها و زیورآلاتی شیک و به‌روز داشته باشیم. اما مشکل اینجاست که بانوان اغلب بهترین انتخاب را هنگام خرید انجام نمی‌دهند. 

 

شناخت یک پلیور باکیفیت 

 

اگر ژاکت شما با وجود تمام مراقبت‌ها، در طول زمان دوام چندانی ندارد، شک نکنید که مشکل از کیفیت آن است. تعداد کمی از بانوان به کیفیت پلیورهایی که می‌خرند اهمیت می‌دهند. از برچسب‌ پلیورها می‌توانید چیزهای زیادی یاد بگیرید. اگر رمزگشایی این برچسب‌ها را خوب یاد بگیرید، دیگر برای تشخیص یک پلیور باکیفیت مشکلی نخواهید داشت.

 

ویژگی‌های یک پلیور خوب به قرار زیر است:

  • در برابر شستشو مقاوم است.
  • رطوبت را جذب می‌کند و در پی جذب رطوبت، بوی بد نمی‌دهد.
  • اگر ژاکت زمستانی باشد، قابلیت گرم‌کنندگی بالایی دارد.
  • لطافت و ظرافت خاصی دارد.

بنابراین ژاکت خوب، ژاکتی است که با ظرافت و از الیافی باکیفیت ساخته شده است.

 

ژاکت‌های اِتیک برای دنیایی بهتر

 

می‌توان گفت که پلیور باکیفیت، یک پلیور اتیک است: یعنی پلیور یا ژاکتی که در روند تولید آن محیط زیست، حقوق کارگران و نیز حیوانات رعایت شده باشد.

 

برای این کار، ما قویاً از شما دعوت می‌کنیم تا پشم بازیافتی با برچسب استاندارد جهانی (GRS)، پشم مسوول با برچسب استاندارد جهانی (RWS) یا حتی بهتر از این‌ دو، پشم دست دوم را انتخاب نمایید. لازم به یادآوری است که منظور از پشم مسوول، همان پشم اتیک هست که در خصوص مفهوم آن صحبت کردیم. 

 

چه نوع ژاکت‌های پشمی منجر به خارش می‌شوند؟

 

پشم بکر پشمی است که در تماس با پوست ایجاد خارش می‌کند. اگر چنین ژاکتی انتخاب کردید، می‌توانید یک پیراهن زیر آن بپوشید تا پشم، پوست شما را خراش ندهد و منجر به خارش نشود. 

 

در مورد پلیور پشمی، به شما توصیه می‌کنیم قبل از خرید، آن را به‌خوبی امتحان کنید و راحتی آن را تست نمایید. اگر این مدل پشم برایتان مناسب نبود، به جای آن نوع دیگری از پشم را انتخاب کنید. 

 

پلیور 100درصد پشمی یا 100درصد پشمی خالص چیست؟

 

پلیورهایی که در ترکیب آنها 100درصد پشم خالص به‌کار رفته است، معمولاً پوشاک باکیفیت پایین محسوب می‌شوند.

 

نحوه انتخاب ژاکت بافته‌شده از پشم مصنوعی

 

این ژاکت می‌تواند ژاکتی حاوی یک پشم واحد باشد که با یک یا چند الیاف مصنوعی، مخلوط شده است. اما همچنین می‌تواند ژاکتی حاوی چندین پشمِ مخلوط با یک یا چند نوع الیاف مصنوعی باشد.

 

کیفیت پشم مصنوعی 

 

پشم مخلوط با مواد مصنوعی می‌تواند محصولی با کیفیت خوب ارائه دهد. به عنوان مثال، مواد مصنوعی می‌توانند به نرم شدن پشم‌هایی که تمایل به ایجاد خراش دارند، کمک کنند یا مقاومت بیشتری به آن‌ها بدهند.

 

چرا ژاکت من حاوی الیاف مصنوعی است؟

 

احتمالاً زمانی‌که نایلون به ژاکت یا پلیور شما اضافه می‌شود، هم استحکام بیشتری به آن می‌دهد و هم قیمت آن‌ را کمی پایین می‌آورد. سپس فیبر مصنوعی اضافه می‌شود تا ژاکت کمی خاصیت ارتجاعی به خود بگیرد. این نوع از الیاف سفت نیستند، و هنگامی‌که کمی آن را می‌کشید، کاملاً خاصیت کشسانی دارند. این قضیه باعث می‌شود تا ژاکت را به راحتی به تن کنید. 

 

در نتیجه، این یک پلیور باکیفیت است و تمام ویژگی‌های یک لباس خوب را دارا می‌باشد: یعنی شیک، گرم و بسیار مقاوم است.

 

فقط 30درصد الیاف مصنوعی و نه بیشتر!


افزودن مواد مصنوعی به پشم می‌تواند اتفاق خوبی باشد، اما تا حدی و نه زیاد! هنگامی که مقدار آن از حد معمول فراتر می‌رود، ناخودآگاه کیفیت محصول به‌طور قابل توجهی پایین می‌آید. به‌طور کلی ژاکتی که درمجموع 30 درصد الیاف مصنوعی دارد، بهترین گزینه ممکن است. 

 

ژاکت حاوی بیش از 30درصد الیاف مصنوعی خطرات زیر را دارد:

  • شما را گرم نگه نمی‌دارد
  • به سرعت خراب می‌شود و تغییر شکل می‌دهد
  • رطوبت را جذب نمی‌کند
  • بوی بد عرق را در خود نگه می‌دارد

 

اگر درصد الیاف مصنوعی پلیور شما بیش از 30درصد باشد، قطعاً کیفیت خوبی نخواهد داشت. دوامی ندارد و زیبایی خود را به سرعت از دست می‌دهد.

 

چگونه یک پلیور پشمی مخلوط با الیاف طبیعی انتخاب کنیم؟

 

توجه داشته باشید که در تجارت، پشم فقط با الیاف طبیعی مخلوط شده است. به عنوان مثال، ما اغلب مخلوط‌هایی از این نوع را می‌بینیم: پشم + ترمه، پشم + ابریشم یا حتی پشم + پنبه. هدف این مخلوط‌های طبیعی عمدتاً نرم کردن بافت یا ایجاد سبُکی بیشتر است.

 

کیفیت و مقاومت پلیور

 

مقاومت در برابر لمسِ ژاکت نیز گزینه‌ای برای ارزیابی کیفیت آن است. بنابراین هنگام خرید ژاکت، آن ‌را لمس کنید، به آرامی بکشید تا ببینید که آیا ضخیم و بادوام هست یا خیر. حتی یک پلیور نازک نیز باید تراکم مشخص و مقاومت خوبی داشته باشد.

 

آیا پلیور پشمی که پُرز می‌دهد، کیفیت خوبی ندارد؟

 

یک پلیور با کیفیت خوب می‌تواند به‌طور کامل پُرز بدهد، به خصوص پس از اولین شستشو. درحقیقت تخلیه مواد اضافی که در اولین پوشیدن و شستشو اتفاق می‌افتد، منجر به بروز این وضعیت می‌شود. به‌طور معمول پس از چند بار شستشو، پُرزها ناپدید می‌شوند. اما اگر با شستشو نیز از بین نرفتند و کماکان باقی ماندند، تیغ‌های مخصوصی وجود دارند که بدون آسیب رساندن به پلیور، می‌توان پُرزها را کاملاً جدا و مهار کرد. 

 

نحوه شستشوی پلیور پشمی

 

معمولاً ژاکت‌های پشمی، حتی آسیب‌پذیرترین آن‌ها را می‌توان با ماشین لباسشویی شست. فقط کافی است آنها را پشت رو کنید، در یک توری یا یک روبالشی قرار دهید، درب آن‌ را ببندید و ماشین را روی برنامه شستشوی لباس‌های پشمی تنظیم نمایید.

 

همیشه از مواد شوینده مخصوص پشم استفاده کنید و هرگز سراغ نرم کننده پارچه نروید. شوینده‌های معمولی و نرم کننده های پارچه آسیب زیادی به پشم می زنند.

 

سپس ژاکت را روی یک حوله پهن کنید تا خشک شود. هرگز آن را آویزان نکنید چون ممکن است در اثر خشک شدن در این حالت، تغییر شکل دهد.

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: amourmodeetbeaute.com

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو