۱۰ توصیه برای کاهش مصرف آب آشپزخانه در قرنطینه خانگی
28 فروردین 1399 ساعت: 09:1



صرفه جویی در مصرف آب یک ضرورت همیشگی حفظ محیط زیست است. اما در دوران شیوع قرنطینه خانگی که لزوم رعایت بهداشت شخصی و محل زندگی ضرورت بیشتری پیدا کرده، مسلما مصرف آب نیز افزایش پیدا کرده است.
از آنجا که بخش زیادی از امور شستشو در منزل مربوط به آشپزخانه و تهیه غذا خواهد بود، رعایت برخی نکات می تواند به کاهش مصرف آب کمک کند. این نکات عبارتند از:

۱. شیر آب را محکم ببندید. چکه کردن شیر آب برخلاف تصور، موجب هدررفت مقدار زیادی آب خواهد بود؛ 1 ساعت معادل 4 لیتر! اگر اتصالات شیرتان خراب است حتما به فکر تعویض باشید. پس از استفاده کودکان که نمی توانند شیر را محکم ببندد هم حتما آن را بررسی کنید.

۲. ظروف را در سینک بشویید. ظروف را با مخلوطی از آب و مایع ظرفشویی بشویید و سپس شیر آب را باز کرده و آبکشی کنید. یادتان باشد که مایع ظرفشویی را مستقیم روی اسفنج نریزید زیرا باعث کف و چسبندگی بیشتر به ظروف می شود و نیاز به آبکشی طولانی تر خواهد داشت.

۳. میوه ها و سبزیجات را خیس کنید. به جای اینکه مدتی شیر آب باز باشد تا تمام آلودگی میوه ها و سبزیجات تمیز شود، این خوراکی ها را درون ظرفی با آب و مایع ضدعفونی خیس کنید. سپس آنها را در سبد چیده و یک بار آب لوله کشی روی آنها بریزید. از آب درون ظرف هم برای آبیاری گلدان ها استفاده کنید.

۴. ماشین ظرفشویی را پر کنید. برای شستشوی ظروف در ماشین، از حداکثر ظرفیت آن استفاده کنید و هرگز برای چند تکه ظرف آن را روشن نکنید. این نکته را در مورد ماشین لباسشویی نیز به خاطر داشته باشید.

۵. برای سرد یا گرم شدن آب اسراف نکنید. بارها پیش می آید که به آب گرم نیاز دارید و باید چند دقیقه ای بگذرد تا آب سرد از لوله بیرون بیاید. در این زمان بهتر است که بطری آب یا کتری را پر کنید و مراقب باشید آب هدر نرود.

۶. از سردوش ظرفشویی کمک بگیرید. نصب این ابزار روی شیر ظرفشویی باعث کاهش قابل توجه آب خواهد بود زیرا آب با فشار پخش می شود.

۷. لیوان شخصی داشته باشید. در دوران شیوع کروناویروس، رعایت بهداشت شخصی اهمیت بیشتری دارد و هرگز نباید اعضای خانواده از لیوان و ظروف مشترک استفاده کنند زیرا ممکن است یک نفر بدون علائم بارز، ناقل ویروس باشد. برای اجتناب از شستشوی مکرر لیوان هم بهتر است که هر نفر یک لیوان مشخص برای خود انتخاب کند تا بتواند پس از نوشیدن آب یا چای، یک بار دیگر نیز با خیال راحت از آن استفاده کند.

۸. پس از آبکش کردن برنج، سوپ بپزید. برای پخت برنج نیاز به یک قابلمه آب است که پس از آبکش شدن نیز سرنوشتی جز هدررفت در سینک ظرفشویی ندارد. اما بهتر است از آب برنج برای تهیه سوپ یا پخت سبزیجات استفاده کنید زیرا در کنار صرفه جویی آب، سرشار از املاح و ویتامین ها خواهد بود. البته توصیه می کنیم که پس از آبپز کردن سیب زمینی، تخم مرغ و... نیز آب آن را برای آبیاری و مصارف مشابه استفاده کنید.

۹. به اندازه لازم آب در کتری بریزید. زمانی که قصد دارید یک فنجان چای بنوشید دلیلی ندارد کتری را از آب پر کنید. این کار علاوه بر هدررفت انرژی برق یا گاز باعث می شود تا هر بار حجم زیادی از آب به سینک ریخته شود. در این شرایط آب جوش را در فلاسک بریزید یا برای طبخ غذا مصرف کنید.

۱۰. بارش باران را مغتنم بدانید. در روزهای بهاری که باران می بارد، چند ظرف تمیز روی بالکن یا پشت بام بگذارید. آب باران قابلیت مصرف خوراکی دارد اما اگر احیانا تمایلی به این امر ندارید، از این منبع طبیعی برای شستشو و مصارف خانگی بهره ببرید.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: deco.fr
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو