مسائلی که کودکان باید از 12 سالگی بدانند
28 آذر 1400 ساعت: 12:9



محدوده 12 سالگی شروع دوران نوجوانی است. از این سن کودکان باید با برخی مسائل به خوبی آشنا شوند. در واقع از 12 سالگی، درک و پختگی کودکان بیشتر شده و آنها هر آنچه والدین می‌گویند را به خوبی می‌فهمند و درک می‌کنند. 

با شروع 12 سالگی، دورانی که باید دنبال کلمات مناسب می‌گشتید تا برخی مسائل را برای آنها توضیح دهید تمام می‌شود. از 12 تا 18 سالگی یعنی از زمان نوجوانی، اکثر تغییرات روحی، فیزیکی و اجتماعی در بچه‌ها شکل می‌گیرد. بنابراین مهم است که با آنها در خصوص موضوعات مهمتری صحبت کنید که باید از این سن با آنها آشنا شوند. در ادامه به مهمترین مسائلی که کودکان از این سن باید با آنها به خوبی آشنا شوند صحبت می‌کنیم.

 

ارزش و معنای دوستی‌

 

مهم است که معنا و ارزش دوستی را به کودکان یاد بدهید و بگویید که تعداد دوستان اهمیتی ندارد، بلکه کیفیت دوستی‌ها مهم است. کودکان از 12 سالگی حلقه دوستان خود را تشکیل داده و با آنها زمان زیادی می‌گذرانند. بنابراین لازم است که بلد باشند دوستان خوبی انتخاب کنند. 

 

والدین نباید برای آنها دوست انتخاب کنند. بلکه کودکان باید خودشان معنای دوستی و انتخاب دوست را بدانند. بنابراین لازم است که از این سن به آنها توضیح دهید دوست کسی است که به آنها حس خوبی می‌دهد و کمک می‌کند تا به فرد بهتری تبدیل شوند. باید به کودک یاد بدهید هر کسی ارزش وقت گذاشتن و دوست شدن را ندارد. 

 

داشتن زندگی سالم، تغذیه درست و ورزش

 

ایجاد عادت‌های مثل ورزش، داشتن تغذیه‌ای سالم و متعادل در کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اینکار لازم است که خودتان الگوی مناسبی باشید و به آنها توضیح دهید که داشتن تحرک بدنی و سبک زندگی سالم برای سلامت جسم و روح بسیار مهم است. اگر این مسائل را از سنین پایین به فرزندانتان بیاموزید خطر ابتلا به بیماری‌های زیادی در آینده گرفته می‌شود.

 

تعهد و مسئولیت‌پذیری

 

برای اینکه در آینده فرزندانی موفق داشته باشید لازم است که به آنها یاد بدهید مسئولیت‌پذیر باشند و پیامد کارهای خود را بپذیرند. کودکان باید بیاموزند که همه ما مسئولیت‌ها و وظایفی داریم که باید به آنها متعهد باشید و فقط با تلاش می‌توانیم که به اهداف خود برسیم.

 

الکل و مواد مخدر

 

در دوران نوجوانی، الکل و مواد مخدر می‌تواند به مشکلی بزرگ و جدی تبدیل شود، به‌خصوص زمانی که کودکی تحت تاثیر حلقه دوستانش باشد و بخواهد برخی کارها را با آنها تجربه کند. بنابراین لازم است که با فرزندان نوجوانتان در خصوص مضرات و پیامدهای جدی و زیانبار مواد مخدر در زندگی صحبت کنید. 

 

البته این هنر شماست که چگونه بتوانید اینکار را انجام دهید که منع‌تان باعث ترغیب به مصرف نشود. شاید بتوانید به صورت غیر مستقیم و با کمک کتاب یا فیلم‌هایی در این خصوص ساخته شده است بهتر عمل کنید.

 

شکست خوردن و اشتباه کردن

 

از 12 سالگی می‌توانید در خصوص شکست‌های زندگی صحبت کنید و به فرزندتان بگویید که نباید از شکست خوردن ترسید چون همه ما اشتباه میکنیم و اشتباه کردن به معنای شکست خوردن نیست. باید به آنها یاد دهید که به شکست‌ها به عنوان تجربه نگاه کنند تا در آینده آنها را مرتکب نشود. به آنها بگویید که از خطاهایشان بیاموزند و از آنها پله‌ای برای رسیدن به موفقیت بسازند.

 

تکنولوژی

 

امروزه تکنولوژی بخش مهمی از زندگی همه ما است که جنبه‌های منفی خود را نیز دارد: به عنوان مثال اعتیاد به بازی‌های ویدئویی، تلفن همراه و تبلت. بنابراین باید به کودکان توضیح دهید آنها وظایفی دارند و فقط می‌توانند بخش اندکی از اوقات فراغت خود را به تکنولوژی اختصاص دهند اما نه به صورت افراطی و وسواس‌گونه. 

 

شما به عنوان والدین باید زمانی که کودکان صرف تکنولوژی‌های جدید می‌کنند را کنترل کنید و گزینه‌های سالمتر دیگری مانند پیکنیک، ورزش، گردش در طبیعت، بازی‌های دسته‌جمعی، کتاب و غیره را به آنها پیشنهاد دهید.

 

روابط جنسی

 

موضوع روابط جنسی نباید در خانواده‌های امروزی تابو باشد و لازم است که به زبانی ساده در خصوص آن صحبت کنید. اگر فرزندتان در این خصوص سوال یا شک و شبهه‌ای دارد لازم است که خودتان به شیوه خودتان برطرف کنید. 

 

اگر آنها به اطلاعاتی در این خصوص نیاز دارند بهتر است خودتان این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهید تا از روش‌های دیگری به دنبال جواب سوالاتشان نباشند. به فرزندتان توضیح دهید که رابطه جنسی یک رابطه طبیعی در زندگی انسان است که باید با رضایت و آگاهی دو طرف انجام شود. با او در خصوص بارداری، احترام و روش‌های پیشگیری صحبت کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی

 

شبکه‌های اجتماعی  تبدیل به پنجره‌هایی شده‌اند که می‌توانیم عکس‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌مان را با دیگران به اشتراک بگذاریم. امروزه تعداد لایک به یکی از مشغله‌های ذهنی جدی نوجوانان تبدیل شده است. بنابراین لازم است که با آنها در خصوص خطرات و مضرات شبکه‌های اجتماعی صحبت کنید. 

 

حتما شما هم این روزها در شبکه‌های اجتماعی، شاهد انتشار ویدئوهای نامناسب در همه زمینه‌ها بوده‌اید. حتی ممکن است برخی افراد بخواهند در این فضا از نوجوانان و افراد کم تجربه سوءاستفاده کنند. بنابراین لازم است که برای نوجوانان خود توضیح دهید که در شبکه‌های اجتماعی با افراد غریبه صحبت نکرده و وارد رابطه نشوند و محتوای صفحات خود را محرمانه نگهدارند.

 

حرف آخر

 

در این مطلب صرفا در خصوص مهترین مسائلی که کودکان باید از 12 سالگی بدانند صحبت شد. لازم است که در خصوص تمام این مسائل با فرزندانتان صحبت کنید تا بتوانند بدون مشکل با این مسائل مواجه شوند. باید به زبانی ساده و عادی و بدون قضاوت و سرزنش با نوجوانان صحبت کنید. در غیر این‌صورت آنها از شما دور می‌کنند و مشکلات‌شان را با شما در میان نمی‌گذارند.

 

ترجمه: فاطمه مهدی پور

منبع:  etreparents.com


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو