آیا پیاز و فلفل دلمه‌ای خام، شما را هم اذیت می کند؟
28 فروردین 1399 ساعت: 09:1



مصرف میو‌‌‌ه‌ها× سبزی‌ها و صیفی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی از موارد تغذیه‌ای است که در دوران شیوع کروناویروس به همه افراد توصیه شده است،.
در میان سبزی‌های مختلف، مصرف پیاز خام، سیر و فلفل دلمه‌ای خام به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اگر شما هم در قرنطینه خانگی هستید و به مصرف سیر، پیاز و فلفل دلمه‌ای تمایل پیدا کرده‌اید، شاید در این روزها درجاتی از سوزش سر دل را تجربه کرده باشید.

این مشکل می‌تواند ارتباط مستقیمی با عادت غذایی جدید شما در دوران قرنطینه داشته باشد.

پیاز و سوزش سر دل

پیاز از دوران‌های کهن تا به امروز در فهرست مواد غذایی ممنوعه برای افراد مبتلا به سوزش سر دل قرار داشته است. مصرف پیاز خام باعث کاهش فشار در اسفنکتر پایین مری می‌شود. این عضو از بدن ماهیچه‌ای است که می‌تواند جلوی بازگشت مواد غذایی از داخل معده به مری را بگیرد و به این ترتیب، راه ورود اسید معده به مری را ببندد و منجر به پیشگیری از ابتلا به سوزش سر دل شود. این درحالی است که پیاز خام مانند سیر خام با وجود داشتن مواد مغذی بسیار فراوان، حاوی روغن‌های فرّاری هستند که می‌توانند علاوه بر ایجاد ریفلاکس معده، باعث به‌وجود آمدن سوزش سر دل شوند. از طرف دیگر، مصرف پیاز خام در بعضی افراد می‌تواند باعث افزایش ترشح اسید معده شود و به‌دنبال آن سوزش سر دل را به همراه بیاورد. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که اگر با خوردن پیاز خام دچار سوزش سر دل می‌شوید، تنها راه رهایی از این مشکل حذف کردن پیاز خام از برنامه غذایی است.

فلفل دلمه‌ای و سوزش سر دل

ماجرا در مورد فلفل دلمه‌ای کمی متفاوت است. فلفل دلمه‌ای معمولا در فهرست غذاهای ممنوعه برای سوزش سر دل قرار نمی‌گیرد و تقریبا هیچ کدام از تحقیقات علمی جدید، رابطه معنادار بین مصرف فلفل دلمه‌ای خام و سوزش سر دل را تایید نکرده‌اند. اما جالب است که بعضی افراد با مصرف فلفل دلمه‌ای شدیدا دچار سوزش سر دل می‌شوند و شاید بتوان این موضوع را به بحث عدم تحمل غذایی ربط داد؛ یعنی بدن گروهی از افراد به‌طور استثنا نمی‌تواند ترکیبات فلفل دلمه‌ای خام را تحمل کند و در صورت دریافت آنها دچار مشکلات گوارشی می‌شود. اگر شما هم در این گروه قرار می‌گیرید، تنها راه چاره حذف کردن فلفل دلمه‌ای خام از رژیم غذایی است.

۵ عادت غذایی موثر بر سوزش سردل

۱. وعده‌های غذایی روزانه تان را زیاد و حجم غذای مصرفی تان در هر وعده را کم کنید.
۲. تا ۴۵ دقیقه بعد از غذا خوردن دراز نکشید.
۳. از مصرف غذاهای ترش، ‌پُرادویه و نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌های گازدار پرهیز کنید.
۴. هرگز بلافاصله پس از غذا سیگار نکشید.
۵. تا می‌توانید از نوشیدن آب و مایعات بین غذا خوردن پرهیز کنید.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع: Live Strong
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو