بهترین روغن‌های گیاهی برای پوست حساس
24 آذر 1400 ساعت: 15:9



افرادی که پوست حساسی دارند معمولا از خارش، قرمزی، کشیدگی پوست و احساس گرما ناراحت هستند. عوامل مختلفی نظیر آلاینده‌‌های جوی، نور خورشید، سرما و... موجب تشدید این علائم می‌شوند. واکنش بالای پوست به محصولات آرایشی و بهداشتی نیز دیگر مشکل افرادی است که پوست حساس دارند. از همین‌رو، توجه به مراقبت پوست اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. 

چطور از پوست حساس مراقبت کنیم؟

 

رطوبت‌رسانی یک اصل مهم برای محافظت از پوست حساس است که به ترمیم سلول‌های پوست و کاهش التهابات کمک می‌کند. بهترین راهکار برای کاهش واکنش‌های پوستی نیز مراقبت در برابر عوامل زمینه‌ساز التهابات است. 

 

همچنین باید از حضور در محیط‌های با آلودگی بالای هوا پرهیز کرد، سیگار را کنار گذاشت و مایعات فراوان نوشید. برای شستشوی پوست نیز باید از لوسیون‌ یا ژل کاملا ملایم استفاده کرد تا پوست تحریک نشود. استفاده از روغن‌های ملایم و ضدالتهاب نیز به محافظت از پوست کمک می‌کند که بهترین آنها عبارتند از:

 

روغن کالاندولا


قرمز شدن سریع پوست در برابر عوامل خارجی یکی از مهم‌ترین تغییرات پوست حساس است. روغن کالاندولا حاوی ترکیبات ضدالتهابی است که التهابات و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب موجود در آن نیز به تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست همچنین لطافت پوست کمک می‌کند. 

 

استفاده از روغن کالاندولا روی پوست‌های حساس و آسیب‌دیده معمولا تاثیر بهبود‌دهنده دارد و پس از حضور در معرض نور خورشید، علائم آفتاب‌سوختگی را تسکین می‌دهد. البته برای استفاده مداوم بهتر است کالاندولا با یک روغن گیاهی دیگر رقیق شود. 

 

روغن بادام‌ شیرین

 

روغن بادام‌ شیرین برای پوست‌های حساس بسیار مناسب است زیرا به ترمیم ترک‌خوردگی‌های پوست کمک می‌کند، خارش را تسکین می‌دهد و به سرعت جذب می‌شود. به‌همین دلیل معمولا برای کودکان کاربرد دارد. 

 

مزیت دیگر روغن بادام ‌شیرین این است که لایه چربی روی پوست باقی نمی‌ماند و واکنش‌های پوستی را بهبود می‌دهد. ویتامین‌های A، E و D موجود در روغن بادام‌ شیرین نیز خاصیت ضدالتهابی دارد و به شادابی و سلامت پوست کمک می‌کند. البته افرادی که به آجیل حساسیت دارند لازم است پیش از استفاده از روغن بادام ‌شیرین حتما تست آلرژی انجام دهند. 

 

روغن فندق

 

روغن فندق به‌دلیل قابلیت جذب سریع در اپیدرم، باعث رطوبت‌رسانی عمیق پوست شده و اثر چربی روی پوست باقی نمی‌گذارد. ترکیبات این روغن بر ترشح سبوم نیز تاثیر دارند و به نرمی پوست و محافظت در برابر عوامل خارجی مضر نیز کمک می‌کند. 

 

ماساژ پوست با روغن فندق باعث بسته‌شدن منافذ پوست می‌شود و از ورود عوامل عفونی و انگل‌ها که تعادل پوست را برهم می‌‌زند، جلوگیری می‌کند. این روغن به‌خصوص برای افرادی که علاوه بر حساسیت پوست مستعد آکنه و چربی پوست هستند نیز بسیار عالی است. البته احتیاط مصرف روغن فندق همانند روغن بادام‌شیرین در افراد دارای زمینه آلرژیک باید رعایت گردد. 

 

ترجمه: مریم‌سادات کاظمی

منبع: compagnie-des-sens.fr


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو