رشته‌های چربی یا جوش‌های سرسیاه؟ تفاوت در چیست؟
22 آذر 1400 ساعت: 17:9



آیا شما هم احساس می‌کنید که مبارزه علیه جوش‌های سرسیاه هیچ‌وقت تمامی ندارد؟ اگر خیلی وقت است که از چسب‌های پاک‌کننده منافذ و جوش‌های سرسیاه استفاده می‌کنید، اگر ساعات زیادی را جلوی آینه می‌گذرانید تا روزنه‌های پوستی را پاکسازی کنید ولی هفته بعد دوباره به همان مشکل برمی‌خورید، وقتش رسیده است که به یک موضوع مهم توجه کنید: مشکل شما جوش‌های سرسیاه نیست، بلکه رشته‌های چربی یا سباسه است که یکی از خصوصیات طبیعی پوست محسوب می‌شود. 

پس واقعیت این است که این رشته‌ها طبیعی هستند، اما همه ما می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم که ظاهر بهتری برای این رشته‌های سباسه به‌وجود بیاورد. 

 

رشته‌ سباسه یا چربی چیست؟

 

اگرچه به نظر می‌رسد که بعضی از چهره‌های مشهور و مدل‌ها دارای پوست بدون منفذ هستند، اما این جلوه‌ ظاهری فقط از طریق تکنیک‌های آرایشی پیشرفته و ترفندهای ویرایش عکس شکل می‌گیرد. 

 

منافذ یا روزنه‌های پوستی همیشه روی پوست وجود دارند و از سبوم و سلول‌های پوستی مرده پُر می‌شوند. درواقع شما می‌توانید محتویات درون روزنه‌های پوستی را به‌صورت نقطه‌های ریز معمولا خاکستری یا گوشتی‌رنگ مشاهده کنید. 

 

این نقطه‌ها جوش‌های سرسیاه نیستند، بلکه با عنوان رشته‌های سباسه یا چربی شناخته می‌شوند. رشته‌های سباسه هم‌سطح پوست هستند، رنگ روشن‌تری نسبت به جوش‌های سرسیاه دارند و اغلب هم با الگوی یکنواخت و یکدستی در قسمت‌های چرب‌تر صورت مانند بینی و چانه نمایان می‌شوند. 

 

توجه داشته باشید که نمی‌توان رشته‌های سباسه را حذف کرد و حتی اگر محتویات آنها را خارج کنید، در عرض چند روز یا هفته دوباره پُر می‌شوند. 

 

جوش سرسیاه چیست؟

 

گاهی اوقات روزنه‌های پوستی دچار اختلال می‌شوند و به‌واسطه ترشح بیش‌ازحد سبوم و تجمع سلول‌های پوستی مرده نهایتا دچار گرفتگی یا انسداد می‌گردند. همین روند به شکل‌گیری کومدون‌ها، ازجمله جوش‌های سرسفید و جوش‌های سرسیاه منتهی می‌شود. 

 

جوش‌های سرسفید در گروه کومدون‌های بسته و جوش‌های سرسیاه در گروه کومدون‌های باز قرار می‌گیرند. تماس با نور و هوا باعث می‌شود که سبوم و سلول‌های پوستی مرده نهایتا اکسیده و تیره شوند و رنگ تیره و سیاهی به خود بگیرند. 

 

برخلاف رشته‌های سباسه یا چربی،‌ جوش‌های سرسیاه معمولا برجسته هستند و به‌صورت ضایعات پوستی جداگانه نمایان می‌شوند. اگر تعداد جوش‌های سرسیاه در پوست بیش‌ازحد باشد، باید آن را به‌عنوان یکی از نشانه‌های بیماری‌های پوستی آکنه‌ای در نظر گرفت. اما رشته‌های سباسه بخشی از عملکرد و ظاهر طبیعی پوست هستند. 

 

کنترل رشته‌های سباسه و جوش‌های سرسیاه 

 

اگرچه نمی‌توان رشته‌های سباسه یا چربی را برای همیشه حذف کرد، اما از طریق حفظ سلامتی روزنه‌های پوستی می‌توان ظاهر بهتری به آنها بخشید. اقداماتی که برای کنترل رشته‌های سباسه مفید و موثر هستند، برای درمان و پیشگیری از پدید آمدن جوش‌های سرسیاه هم اثربخشی خوبی دارند.

 

 پس همیشه با ملایمت با پوست خودتان رفتار کنید و هرگز هم در شست‌وشو یا لایه‌برداری پوستی زیاده‌روی نکنید، چراکه این کارها می‌توانند باعث تحریکات پوستی و افزایش التهاب پوست شوند و خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی را افزایش دهند. 

 

حفظ رطوبت مطلوب پوست با کمک محصولات مرطوب‌‌کننده و آبرسان هم انعطاف‌پذیری خوبی به روزنه‌های پوستی می‌بخشد و می‌تواند به دفع محتویات اضافی درون آنها کمک کند. هرگز هم از بخار برای باز کردن روزنه‌های پوستی یا تخلیه جوش‌های سرسیاه و رشته‌های سباسه استفاده نکنید چون می‌تواند به پخش شدن باکتری‌ها در سطح پوست و تشدید مشکلات آکنه‌ای منتهی شود. 

 

بازبینی علمی: دکتر امی گرابر، متخصص پوست‌ومو 

ترجمه: یوسف صالحی 

منبع: dermstore


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو