خارش عصبی چیست و چرا خاراندن کمکی نمی‌کند؟
18 آذر 1400 ساعت: 16:9



خارش عصبی که به عنوان خارش نوروپاتیک نیز شناخته می‌شود، نوعی خارش است که به جای مشکلات مربوط به پوست، ناشی از آسیب عصبی است. خارش مزمن است و اغلب درمان آن دشوار است.

خارش چیست؟


اصطلاح پزشکی برای خارش، می‌تواند به عنوان یک احساس ناخوشایند توصیف شود که باعث میل به خاراندن می‌شود.


بخشی که توصیف آن دشوارتر است، فرآیندهایی است که باعث ایجاد خارش می‌شود. اگرچه علل احتمالی زیادی برای خارش وجود دارد، از جمله خشکی پوست، آلرژی، عفونت، واکنش‌های دارویی، بیماری‌های خودایمنی، بیماری کبد یا کلیه و سرطان، مکانیسم‌های واقعی که منجر به خارش می‌شوند مشابه هستند.


انواع خارش


فقط یک نوع خارش وجود ندارد. در علل ایجاد متفاوت هستند، و اینکه در کدام بخش از سیستم عصبی منشا می‌گیرند. شامل سیستم عصبی مرکزی (ساخته شده از مغز و نخاع) و سیستم عصبی محیطی (شامل اعصاب خارج از مغز و نخاع) است.


چهار نوع اصلی خارش وجود دارد:


• خارش خارش‌دار: در اعصاب محیطی پوست شروع می‌شود. می‌تواند در اثر واکنش آلرژیک، التهاب، خشکی پوست یا سایر آسیب‌های پوستی ایجاد شود.


• خارش روانی: معمولاً با بیماری‌های روانی مانند هذیان مرتبط است.


• خارش نوروژنیک: نوعی خارش مزمن است که از سیستم عصبی مرکزی منشا می‌گیرد و در اثر بیماری‌های عضوی مانند نارسایی کلیه یا سیروز ایجاد می‌شود.


• خارش عصبی (نوروپاتیک): نوع دیگری از خارش مزمن ناشی از آسیب عصبی است. می‌تواند سیستم عصبی مرکزی یا سیستم عصبی محیطی را درگیر کند.

علل


موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث خارش نوروپاتیک شود. ممکن است در نتیجه اختلال درد نوروپاتیک باشد (مانند نورالژی پس از تبخال ناشی از زونا) یا ممکن است علامت اولیه یا تنها باشد.


برخی از علل شایع خارش نوروپاتیک عبارتند از:


• سندرم تروفیک سه‌قلو: وضعیتی است که در اثر تزریق نادرست عصب سه‌قلو که سیگنال‌ها را از صورت به مغز ارسال می‌کند، ایجاد می‌شود. خارش مزمن یک علامت اصلی است


• خارش براکیورادیال: نوعی خارش مزمن است که معمولاً بازوها را درگیر می‌کند و ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط باشد.


• Notalgia parestheticaیک اختلال حسی است که معمولاً سمت چپ بدن را درست زیر تیغه شانه درگیر می‌کند. یک آسیب تروماتیک یا برخورد عصب نخاعی (معروف به عصب فشرده شده) اغلب درگیر است.


• ضایعات طناب نخاعی: انواع مختلف ضایعات، از جمله نوروفیبروم (نوعی تومور) و همانژیوم غاردار (خوشه‌ای غیرطبیعی از رگ‌های خونی) می‌توانند باعث خارش مزمن در قسمت‌های غیر‌مرتبط بدن شوند.


• ضایعات مغزی: سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس، و سایر شرایطی که باعث آسیب مغزی می‌شوند نیز شناخته شده‌اند که باعث خارش مزمن در سایر قسمت‌های بدن می‌شوند.


دلایل زیادی برای خارش نوروپاتیک وجود دارد، از آسیب تروماتیک و عفونت گرفته تا تومورهای ستون فقرات و سکته مغزی. خارش اغلب با درد عصبی همراه است و با خاراندن بدتر می‌شود.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: verywellhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو