فواید نواختن پیانو برای کودکان
14 آذر 1400 ساعت: 15:9



به‌طور کلی توانایی نواختن یکی از آلات موسیقی برای هر فردی مفید و فرح‌بخش است و کودکان نیز از این قاعده مستثی نیستند. نواختن پیانو در دوران کودکی باعث بهبود عملکرد ذهنی، روانی و فیزیولوژیکی می‌شود. چون دوران کودکی حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین و در عین حال کلیدی‌ترین مرحله رشد هر انسانی است. 

فعالیت‌های زیادی وجود دارند که والدین می‌توانند با انتخاب هر کدام باعث ایجاد تغییرات اساسی و مهم در رشد کودکان شوند. هر نوع تغییری نیز در کوتاه و همچنین بلندمدت قابل مشاهده است. 


به بیان ساده‌تر، هر فعالیت مثبتی که کودکان در سنین پایین تجربه می‌کنند مزایایی دارد که اثرات آن در زندگی و رشد آنها به صورت ادامه‌دار باقی خواهد ماند. در نتیجه موسیقی نیز نقش مهمی در این دوره از زندگی انسان ایفا می‌کند. 


موسیقی یکی از فعالیت‌های بی‌شماری است که به سلامتی و آرامش فرد در هر سن و سالی کمک می‌کند. در این مطلب به فواید جسمی و ذهنی نواختن پیانو در دوران کودکی و اثرات آن در روند رشد کودکان می‌پردازیم.

 

فواید جسمی نواختن پیانو در دوران کودکی

 

بسیاری از مردم نواختن پیانو را یک سرگرمی محض می‌پندارند که صرفا جنبه تفریحی و البته لوکس دارد. با این حال باید بدانید که مزایای نواختن پیانو از سرگرمی یا تفریح محض فراتر است. واقعیت این است که نواختن پیانو برای کودکان فواید جسمی جالبی دارد که شاید از آنها بی‌خبر باشید. از میان فواید نواختن این ساز زیبا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • نواختن پیانو باعث کاهش خطر ابتلا به آرتریت یا التهاب مفاصل می‌شود چون انگشتان کودکانی که پیانو می‌زنند مدام در حال حرکت است. این مسئله نیز باعث تقویت و نرمی مفاصل شده و آنها را از مشکلات مفصلی دور می‌سازد.

 

  • نواختن پیانو باعث بهبود قدرت هماهنگی بخش‌های مختلف بدن می‌شود. در واقع نواختن پیانو فعالیتی است که نیازمند حرکت هماهنگ دو دست، استفاده بهینه از چشم‌ها و استفاده همزمان و خوب از قدرت شنوایی است تا ملودی به درستی ساخته و اجرا شود. 

 

  • نواختن پیانو باعث بهبود وضعیت بدنی می‌شود. در واقع نواختن این ساز زیبا باعث سوزاندن 140 تا 150 کیلوکالری در ساعت می‌شود. به همین دلیل نیز آن را در رده ورزش‌های غیرهوازی متوسط می‌دانند که به بهبود شرایط جسمانی افرادی که روزانه به نواختن آن می‌پردازند کمک می‌کند.

 

فواید ذهنی نواختن پیانو


پیانو ابزاری است که تلاش زیادی از جانب نوازنده می‌طلبد. در واقع یاد گرفتن نواختن پیانو و بهبود مستمر تکنیک‌های لازم به تمرکزی بالا، تعهدی بارز و تمایلی صحیح به نواختن نیاز دارد. به این ترتیب کودکی که پیانو می‌زند از مزایای زیر بهره مند می‌شود:

 

  • رشد حافظه: کودکی که پیانو می‌نوازد باید توانمندی بالایی در یادگرفتن بخش‌های مختلف پیانو و تکنیک‌های لازم برای نواختن آن داشته باشد. همین مسئله نیز به رشد حافظه او کمک زیادی می‌کند.

 

  • افزایش حس مسئولیت‌پذیری: با نواختن پیانو کودکان نظم و اصول خاصی کسب می‌کنند چون اساسا به‌دنبال بهبود مداوم و مستمر کار نواختن هستند و به این ترتیب موفق می‌شوند که در کار و زندگی روزمره اولویت‌بندی کنند.

 

  • افزایش تمرکز: تعهدی که کودک برای یادگیری این ساز کسب می‌کند باعث می‌شود که تمام توجه خود را متمرکز کند تا در زمان تعیین‌شده به نتایج مطلوب دست پیدا کند. به عنوان مثال نواختن یک قطعه در یک بازه زمانی مشخص هدفی است که کودک روی آن متمرکز می‌شود. این مسئله نیز باعث می‌شود کودک یاد بگیرد روی هر کاری متمرکز شود.

 

  • افزایش قدرت ذهنی: کودک یاد می‌گیرد که دنیای هنر را بشناسد و وارد آن شود  و نگاه خود را به زندگی تغییر دهد. همین امر نیز باعث می‌شود به انسانی حساس‌تر تبدیل شده و به قدرت درک و توانایی شناخت بالاتری برسد.

 

  • نواختن پیانو مانع از ابتلا به بیماری‌های روانی می‌شود زیرا به‌طور مستمر مغز را تمرین می‌دهد.

 

  • نواختن پیانو تشویقی برای کار گروهی: در هر ارکستری سازها و نوازنده های مختلفی حضور دارند که هر یک برای ساخت ملودی دلنشین تلاش می‌کنند. اگر کودکی عضو ارکستر شود کار گروهی را به خوبی یاد می‌گیرد. چون مشاهده می‌کند که همه باید به یک اندازه تلاش کنند تا کل گروه به هدف خود یعنی اجرای ملودی خوب برسند.

 

  • نواختن پیانو راهی برای غلبه بر ترس‌ها، ریسک‌پذیری و افزایش اعتماد به نفس: زمانی که نوازنده در مقابل مخاطبانی می‌نوازد این کار نیاز به تلاش برای کسب رضایت آنها دارد. این تلاش و قرار گرفتن در مقابل یک جمعیت مشتاق باعث غلبه بر ترس‌ها و افزایش اعتماد به نفس می‌شود. علاوه‌براین کودک به کمک موسیقی می‌تواند احساسات خود را به افراد دیگر منتقل کند.

 

حرف آخر


نواختن پیانو یک انتخاب فوق‌العاده برای رشد کودکان در جنبه های مختلف محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که نواختن پیانو در مراحل ابتدایی زندگی کودک آغاز شود. بدن هر کودکی بیشترین گیرایی را در زمینه یادگیری و پذیرش دارد. 

 

توجه داشته باشید افرادی که نواختن ساز را در سنین پایین می‌آموزند، می‌توانند تا پایان عمر از مزایای آن بهره‌مند شود. به این ترتیب نیز در سنین بزرگسالی، عملکرد فیزیکی و روانی بهتری خواهند داشت. 

 

در نهایت باید گفت که هدف از نواختن پیانو این است که کودک شاد و سرزنده باشد. علاوه‌براین، این کار باعث می‌شود اعتماد به نفس کودکان افزایش پیدا کرده، بر ترسهای‌شان غلبه کنند،در محیط پیرامون خود احساس راحتی داشته و سطح فکری بالاتری کسب کنند. تمام اینها نیز به معنای داشتن کیفیت زندگی بهتر است.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع: etreparents.com


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو