حقایقی در مورد باردار شدن
13 آذر 1400 ساعت: 09:9



بخت باروری و احتمال ناباروری برای زنان و مردان یکسان است.
باورهای درست و نادرست زیادی درباره باروری در میان مردم وجود دارد، از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

آیا خوردن موز به سریعترشدن بارداری کمک می‌کند؟

خیر، شاید شنیده باشید که موز قدرت باروری را افزایش می‌دهد یا سیب‌زمینی احتمال دوقلو شدن را زیاد می‌کند اما دانش کافی در این مورد وجود ندارد که نشان دهد، ماده‌غذایی خاصی به اسپرم مردان کمک می‌کند تا سریعتر به تخمک برسند. درعوض، مصرف میوه و سبزیجات، غلات کامل، چربی‌های سالم و انواع مختلف پروتئین‌ها به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند.

آیا سن بر روی باروری هردو جنسیت تاثیر دارد؟

درست است که برخی از مردان می‌توانند در دهه ۶۰ یا بعد از آن پدر شوند اما تحقیقات نشان می‌دهد که ساعت‌ بیولوژیکی بدن آن‌ها نیز همچنان فعال است. زنان بعد از ۳۵ سالگی باروری کمتری دارند و علت آن اینست که با افزایش سن، تخمک کمتری تولید می‌شود و تولید تخمک سالم کمتر است. تغییرات باروری در مردان به طور ناگهانی اتفاق نمی‌افتد اما سن همچنان می‌تواند بر روی توانایی مردان در داشتن رابطه جنسی و سلامت اسپرم تاثیر بگذارد.

آیا شربت سرفه مانع بارداری نمی‌شود؟

خیر، شاید این شایعات را شنیده باشید. برخی از وب‌سایت‌ها ادعا می‌کنند که ماده‌ای به نام گایافنزین موجود در این داروها، مخاط دهانه رحم را تقویت می‌کند و رسیدن اسپرم به تخمک آسان‌تر می‌شود اما هیچ مدرک علمی برای تایید این ایده وجود ندارد.

 یک زن ۳۰ ساله بارور هر ماه چند درصد شانس باردار شدن دارد؟

احتمال آن ۲۰٪ است ولی بدان معناست که از هر ۱۰۰ نفر زن ۳۰ ساله سالم که در یک ماه اقدام به بچه‌دار شدن می کنند، ۲۰ نفر باردار می‌شوند. ۸۰ نفر دیگر می‌توانند دوباره تلاش کنند. زنان در ۲۰ سالگی توانایی باروری بیشتری دارند. در مقایسه با دهه‌های گذشته، زنان بیشتری در اواخر زندگی خود بچه‌دار می‌شوند اما احتمال آن بعد از 30 سالگی کاهش می‌یابد. بارداری همچنان می‌تواند تا زمان یائسگی اتفاق بیفتد اما با افزایش سن، احتمالاً به درمان باروری نیاز خواهند داشت.

آیا وقتی خانم‌ها سال‌ها قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند، توانایی باردار شدن آنها کمی کمتر می‌شود؟

خیر، اکثر زنان حدوداً ۲ هفته پس از قطع قرص، مجدداً تخمک‌گذاری می‌کنند. به محض اینکه بدن تخمک آزاد می‌کند، می‌توانند باردار شوند. یک مطالعه روی گروه بزرگی از زنان که برای باردار شدن مصرف قرص را قطع کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. حدود ۲۰ درصد در اولین ماه باروری خود، باردار شدند و تقریباً همان میزان احتمال برای زنانی وجود داشت که قرص مصرف نکرده بودند. همچنین اگر نگران هستید که احتمال سقط جنین در شما بیشتر باشد، اینطور نخواهد بود و شایعه‌ای بیش  نیست.

 وزن ایده‌آل برای باردار شدن چه میزان است؟

اگر وزنتان خیلی کم باشد، سیکل قاعدگی‌ ممکن است نامنظم شود و یا ممکن است بدن تخمک‌گذاری را متوقف کند، اضافه وزن نیز می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد. چاقی همچنین با مسائل دیگری که بر روی بارداری تاثیر می‌گذارد مانند بیماری تیروئید و دیابت، مرتبط است. آیا نمی‌دانید چه وزنی باید داشته باشید؟ پزشک می‌تواند در معاینه قبل از بارداری به فرد در بررسی این موضوع کمک کند.

چه عاملی می‌تواند به باردار شدن کمک کند؟

لطفاً سیگار نکشید. به فعالیت‌های خود ادامه دهید و ورزش کنید اما نباید فعالیت‌تان زیاد یا خیلی سخت باشد. اگر بیش از ۵ ساعت در هفته تمرینات شدید انجام دهید، ممکن است تخمک‌گذاری کمتری داشته باشید و به همان اندازه، لذت بردن از ارگاسم در هر بار رابطه جنسی به بارداری کمکی نخواهد کرد. آنچه ما به طور قطع می‌دانیم این است که سیگار کشیدن احتمال مشکلات باروری را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود تا تخمک‌ها سریعتر از بین بروند و اسپرم ناسالم شود. همین امروز، سیگار را ترک کنید تا شانس بارداری‌تان افزایش یابد.

اگر نزدیک به زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید، شانس پسر شدن یا دختر شدن بیشتر می‌شود؟

 احتمال هر دو به یک اندازه است. مهم نیست که چه موقع رابطه جنسی داشته باشید. اسپرم پدر تعیین کننده جنسیت است. حدود نیمی از اسپرم مردان پسر و نیمی دیگر دختر است. جنسیت کودک بستگی به این دارد که کدام اسپرم ابتدا به تخمک برسد.

آیا برای باردارشدن نباید کافئین مصرف شود؟

این نظریه درست نیست. می‌توانید چای یا کاپوچینو را مصرف کنید. مصرف کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز اشکالی ندارد و برابر با حدوداً یک تا دو فنجان قهوه در روز است. تنها نوشیدنی که نباید مصرف شود، الکل است. مصرف یک یا چند فنجان از آن می‌تواند توانایی بارداری را دشوارتر سازد.

 چه زمان پس از تلاش برای باردار شدن باید به پزشک متخصص مراجعه شود:

اگر سن خانم کمتر از ۳۵ سال باشد و او و همسرش سالم باشند، متخصصان توصیه می‌کنند که یک سال  باشد. ۱۲ماه قبل از مراجعه به پزشک، نهایت تلاشتان را برای فرزنددار شدن کنید. زنان سالم بالای ۳۵ سال باید پس از ۶ ماه تلاش به پزشک مراجعه کنند. ناباروری هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و درمان می‌تواند کمک‌کننده و موثر باشد.

شانس ناباروری در مردان یا در زنان بیشتر است؟

 برای زنان و مردان شانس ناباروری یکسان است. احتمال ناباروری در زنان مانند مردان است. این وضعیت جسمانی است و استرس موجب ناباروری نمی‌شود. گرفتن فرزندخوانده نیز این مشکل را حل نمی‌کند. احتمال اینکه زوج‌هایی که فرزندی را به فرزندخواندگی می‌گیرند، دیرتر باردار شوند، بیشتر از آنهایی نیست که این کار را انجام نمی‌دهند.

 آیا خانواده‌ای که یک فرزند دارند، حتماً می‌توانند فرزند دیگری هم داشته باشند؟

خیر، خوشبختانه اگر بخواهند می‌توانند دوباره بارداری موفقی داشته باشند اما ناباروری ممکن است بعد از اولین یا دومین فرزند اتفاق بیفتد، پزشکان آن را ناباروری ثانویه می‌نامند. ممکن است شگفت‌آور باشد اما گاهی شایع است. سن می‌تواند یک علت باشد و همچنین لوله‌های فالوپ آسیب دیده می‌تواند، مشکلات مربوط به تخمک‌گذاری یا تولید اسپرم یا مشکلات دیگری را ایجاد کند.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو