آیا شامپوهای حاوی بیوتین به رشد موها کمک می‌کنند؟
10 آذر 1400 ساعت: 12:9



اگر به قفسه‌های داروخانه‌های بزرگ یا فروشگاه‌های آنلاین محصولات آرایشی‌ـ‌بهداشتی نگاهی بیندازید، حتما به شامپوهای حاوی بیوتین برخورد خواهید کرد. این شامپوها اخیرا در جهان محصولات مراقبت از مو محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و ادعایشان این است که با هر بار شست‌وشوی موها می‌توانند بافت درخشان‌تر، ‌قوی‌تر و حجیم‌تری به موها بدهند. 

اما هنوز شک‌ و تردیدهای زیادی نسبت به شامپوهای حاوی بیوتین مطرح است، درست همانند بسیاری از محصولات دیگری که ادعاهای بلندپروازانه‌ای برای ارتقای رشد موها دارند. بنابراین می‌خواهیم بپرسیم که بیوتین چیست و چگونه عمل می‌کند؟ آیا ادعای شامپوهای حاوی بیوتین در راستای ارتقای رشد موها واقعا حقیقت دارد؟ 

 

بیوتین چیست؟

 

دکتر گری لینکوف، متخصص پوست‌ومو می‌گوید که بیوتین یا ویتامین B7 در گروه ویتامین‌های محلول در آب قرار می‌گیرد. این ماده در بسیاری از مواد غذایی (مانند گوشت‌های قرمز، ماهی و تخم‌مرغ) و همچنین مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها یافت می‌شود. 

 

بیوتین دارای عملکرد خاصی در متابولیسم بدن، سیگنال‌رسانی‌ سلولی و تنظیم ژن‌ها است. به‌گفته این متخصص پوست‌ومو، بیوتین زیرساخت‌های کراتینی بدن را ارتقا می‌دهد و همین ویژگی می‌تواند دریافت بیوتین را با ارتقای سلامت موها، پوست و ناخن‌ها همراه کند. امروزه بیوتین در طراحی و ساخت بسیاری از مکمل‌های زیبایی هم کاربرد دارد. 

 

شامپوهای حاوی بیوتین چه مزیت‌هایی دارند؟

 

تا اینجا می‌دانیم که دریافت بیوتین به‌صورت خوراکی دارای مزیت‌های مختلفی است، اما کاربرد موضعی بیوتین چطور؟ شامپوهای حاوی بیوتین از یک‌سو به تقویت فولیکول موها کمک می‌کنند، درحالی که از دیگرسو ضخامت و حجم مطلوبی را به تارهای مو می‌بخشند. 

 

نرم‌سازی و براق‌سازی انتهای تارهای مو از دیگر مزیت‌های شامپوهای حاوی بیوتین است. با استفاده از شامپوهای حاوی بیوتین می‌توانید کیفیت گردش خون را در ناحیه پوست سر بهتر کنید، درحالی که این ویژگی برای داشتن موهای بلند و سالم بسیار مهم است. 

 

آیا شامپوهای حاوی بیوتین به رشد موها کمک می‌کنند؟ 

 

دکتر لینکوف می‌گوید که استفاده منظم و درازمدت از شامپوهای حاوی بیوتین می‌تواند وضعیت کلی موها را ارتقا دهد، اما نمی‌تواند به رشد موها کمک کند. این متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «شامپوهای حاوی بیوتین می‌توانند بافت و حجم بهتری به موها بدهند، اما فایده خاصی از جهت رشد موهای جدید یا اثرگذاری بر موها در سطح فولیکولی ندارند. حتی مصرف بیوتین خوراکی هم با اثربخشی محدودی برای رشد موها همراه است». 

 

توجه به این نکته نیز ضروری است که شامپوهای حاوی بیوتین مانند هر شامپوی دیگری فقط برای مدت‌زمان کوتاهی روی پوست سر باقی می‌مانند و درنتیجه به‌خوبی توسط پوست جذب نمی‌شوند. به همین دلیل هم شامپوهای حاوی بیوتین، قابلیت جذب‌شوندگی لازم برای به‌وجود آوردن اثرات فراگیر و اساسی را ندارند. 

 

بنابراین اگر می‌خواهید بافت و حجم بهتری به موهای سالم بدهید، می‌توانید به این شامپوها امید داشته باشید، اما فراموش نکنید که این شامپوها نمی‌توانند به درمان مشکلاتی مانند ریزش مو کمک کنند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: marthastewart


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو