میلیا چیست و چگونه این مشکل پوستی را برطرف کنیم؟
9 آذر 1400 ساعت: 12:9



اگر به کیست میلیوم مبتلا شده باشید، سریعا متوجه می‌شوید که از بین‌ بردن این برجستگی‌های کوچک و مزاحم بسیار سخت‌تر از مقابله با جوش‌های سرسفید یا دیگر جوش‌های آکنه‌ای است. خیلی از مبتلایان به میلیا تلاش می‌کنند که این برجستگی‌ها را با دستکاری نابود کنند، اما صرفا اوضاع را برای خودشان بدتر می‌سازند. اما لازم نیست از کیست میلیوم بترسید، زیرا می‌توان کارهای مختلفی برای پیشگیری و درمان میلیا انجام داد. 

میلیا چیست؟ 

 

«میلیا» یک اصطلاح پزشکی برای توصیف کیست‌های کوچک کراتینی روی پوست است که می‌تواند در همه گروه‌های سنی شکل بگیرد. این کیست‌ها می‌توانند منفرد (میلیوم) یا خوشه‌ای (میلیا) باشند. 

 

این مشکل پوستی عمدتا در نوزادان به‌صورت برجستگی‌های پوستی ریز، سفت و سفید ظاهر می‌شود و بیشتر هم در ناحیه اطراف گونه‌ها، بینی و چشم‌‌ها به‌وجود می‌آید. تقریبا نیمی از همه نوزادان به این مشکل پوستی مبتلا می‌شوند. 

 

بزرگسالان هم در معرض خطر ابتلا به میلیا قرار دارند، مخصوصا در قسمت‌های ظریف صورت مانند پلک‌ها. میلیا حتی می‌تواند روی بازوها یا دست‌ها شکل بگیرد، به‌ویژه در پوست افراد سالمند مبتلا به آسیب‌های خورشیدی شدید، یا افرادی که مبتلا به بیماری‌های پوستی اکتسابی یا ژنتیکی مرتبط با تاول هستند. 

 

با این‌حال میلیا در همه این موارد خوش‌خیم است و لزوما به درمان خاصی نیاز دارد، زیرا درنهایت خودبه‌خود از بین خواهد رفت. 

 

میلیا چه علت‌هایی دارد؟

 

میلیا در اثر ناتوانی موضعی پوست برای لایه‌برداری طبیعی شکل می‌گیرد. سلول‌های پوستی مرده (که عمدتا از کراتین تشکیل شده‌اند) در این حالت زیر پوست جمع می‌شوند و باعث شکل‌گیری برجستگی‌های میلیا می‌گردند. 

 

برخلاف آکنه، میلیا در گروه کیست‌ها قرار می‌گیرد و ارتباطی با روزنه‌های پوستی ندارد. بنابراین معمولا نمی‌توان التهاب یا قرمزی و تورم را در کیست‌های میلیا مشاهده کرد. 

 

چگونه میلیا را درمان کنیم؟

 

در بیشتر موارد نیاز به اقدامات درمانی نیست، زیرا این مشکل پوستی خودبه‌خود و به‌مرور زمان برطرف می‌شود. با این‌حال، ‌اگر کسی برای مدت‌زمان طولانی با میلیا درگیر باشد یا این مشکل پوستی واقعا زیبایی چهره او را تحت تاثیر قرار داده باشد، باید از متخصصان پوست‌ومو برای درمان میلیا مشورت بگیرد. 

 

بعضی از کارهایی که می‌توان برای مقابله با میلیا انجام داد، به عبارت زیر هستند:

 

1. لایه‌برداری منظم: محصولاتی که لایه‌برداری را تقویت می‌کنند و تکثیر و تقسیم سلولی را ارتقا می‌دهند، بافت لطیف و نازکی روی پوست به‌وجود می‌آورند و درنتیجه نه‌تنها کیست میلیا را نابود می‌کنند، بلکه مانع از شکل‌گیری دوباره میلیا می‌شوند. 

 

محصولات لایه‌بردار ملایم از این نظر دارای عملکرد مطلوبی برای مقابله با میلیا هستند، زیرا پوست را بیش‌ازحد خشک نمی‌کنند یا باعث تحریکات پوستی نمی‌شوند. 

 

اگر میلیا در پوست اطراف چشم‌ها شکل گرفته باشد، باید در استفاده از لایه‌بردارهای حاوی اسید گلیکولیک و رتینول احتیاط کنید، زیرا این ترکیبات می‌توانند باعث تحریکات پوستی شوند. 

 

2. تخلیه‌سازی حرفه‌ای: اگر شرایط طوری است که نمی‌توانید صبر کنید، می‌توانید از متخصصان پوست‌ومو برای تخلیه‌سازی سریع و فوری کیست‌های میلیا درخواست کنید. این تخلیه‌سازی معمولا با کمک سوزن‌ها یا تیغ‌های استریل و صرفا توسط متخصصان پوست‌ومو انجام می‌گیرد. 

 

توجه داشته باشید که اقدامات خودسرانه برای تخلیه‌سازی کیست‌های میلیا به شکل‌گیری لکه‌های تیره پوستی یا حتی زخم‌های ماندگار منتهی می‌شود.

 

3. پیشگیری: بهترین راه برای مقابله با میلیا، جلوگیری از شکل‌گیری این مشکی پوستی است. اگر واقعا می‌خواهید از شکل‌گیری میلیا در بزرگسالی جلوگیری کنید، باید استفاده منظم و دقیق از محصولات ضدآفتاب را جدی بگیرید. 

 

ترجمه: یوسف صالحی 

منبع: dermstore


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو