5 قدمی که باید در طول عود بیماری کرون انجام دهید
7 آذر 1400 ساعت: 18:9



حتی زمانی که همه کارهای درست را انجام می‌دهید - مصرف داروهایتان، اجتناب از محرک‌هایتان، خوب غذا خوردن - باز هم ممکن است عود بیماری کرون را تجربه کنید. اما نترسید کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش علائم خود انجام دهید. 

1. با پزشک خود تماس بگیرید.


اگر در وسط تشدید بیماری کرون هستید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. تب، لرز، درد شکم، خونریزی، یا اسهال مکرر که همه می‌تواند نشان‌دهنده بدتر شدن وضعیت باشد. رابطه‌ای که با پزشک خود دارید یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت بیماری کرون است.


2. سرخود هیچ دارویی مصرف نکنید.


برخی از داروهای ضد‌درد می‌توانند علائم شما را بدتر کنند، بنابراین با پزشک خود در مورد داروهایی که می‌توانید با خیال راحت مصرف کنید صحبت کنید. 


3. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.


از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد احساس نفخ می‌شوند خودداری کنید. از مصرف چربی، غذاهای تند و فیبر، به ویژه در هنگام تشدید بیماری، اجتناب کنید، زیرا می‌توانند اسهال و گرفتگی عضلات را بدتر کنند.


غذاهای ملایم و مایعات شفاف هنگام شعله‌ور شدن، بهترین هستند. منابعی از سبزیجات پخته یا کنسرو شده، سوپ‌ها، نان یا کراکر و گوشت بدون چربی را در دسترس داشته باشید.


نوشیدن آب فراوان نیز می‌تواند به جلوگیری از کم‌آبی بدن کمک کند. همچنین از نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید.


اگر اسهال شما شدید است، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز به تزریق مایعات و سایر مواد مغذی به صورت داخل وریدی داشته باشید تا به روده خود زمان استراحت و بهبودی بدهید.


4. از پوست خود مراققبت کنید.


در طول دوره‌های اسهال مکرر، پوست اطراف مقعد ممکن است تحریک شود. توصیه می‌شود که منطقه را تا حد امکان تمیز و خشک نگه دارید. می‌توانید از پماد موضعی مبتنی بر اکسید‌روی برای تسکین استفاده کنید. 


زخم‌های دردناک دهان، مشابه آفت‌های شانکر، در افراد مبتلا به بیماری کرون نیز شایع است. نخ دندان کشیدن، مسواک زدن و مراقبت‌های بعدی دندان برای سلامت دهان مهم هستند. این زخم‌ها معمولاً بدون درمان طی 10 تا 14 روز از بین می‌روند. اگر آنها طولانی شوند یا آزاردهنده باشند، پزشک ممکن است دارویی را تجویز کند که می‌تواند کمک کند.


5. آسان بگیرید.


استراحت کافی و تمرین تکنیک‌هایی برای کمک به مدیریت بیماری کرون توصیه می‌شود. مطالعات اهمیت ورزش را برای تسکین استرس و کاهش اضطراب نشان داده است.


اگر داروهایی مصرف می‌کنید که سیستم ایمنی شما را سرکوب می‌کنند، حتما از تماس با افرادی که سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های رایج دارند خودداری کنید، زیرا ممکن است در معرض خطر عفونت جدی باشید. با توجه به خطر ابتلا به بیماری‌های منتقله از طریق هوا، باید با پزشک خود در مورد واکسن آنفولانزا، ذات الریه و کووید19 نیز صحبت کنید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو