نحوه تخلیه مایعات از گوش میانی
5 آذر 1400 ساعت: 14:9



مایع در گوش میانی به عنوان اوتیت میانی سروزی نیز شناخته می‌شود. این عارضه به دلایل زیادی رخ می‌دهد، اما اغلب از عفونت گوش میانی ناشی می‌شود. دلایل دیگر می‌تواند آلرژی، عفونت سینوسی، عفونت‌های ویروسی و حتی رفلاکس اسید باشد.

با بهبود درد و التهاب ناشی از عفونت گوش، مایع همیشه از گوش میانی خارج نمی‌شود. التهاب ناشی از عفونت گوش اغلب باعث می‌شود که دیواره شیپور استاش متورم شود. گاهی اوقات می‌توانید این عارضه را در خانه یا با یک نسخه ساده درمان کنید. در مواقع دیگر، مداخله جراحی مورد نیاز است.


گزینه‌های درمان در خانه


در زندگی روزمره، عمل ساده بلع، شیپور استاش را باز و بسته می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا هرگونه تجمع مایع را تخلیه کند. با این حال، هنگامی که علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا یا آلرژی تشدید می‌شوند، بلعیدن غذا همیشه کافی نیست و بدن شما برای باز کردن مجدد شیپور استاش به کمک کمی نیاز دارد.


یکی از گزینه‌های عالی این است که یک کمپرس گرم روی گوش خود یا درست در پشت گوش جایی که گردن و فک به هم می‌رسند قرار دهید.


داروهای بدون نسخه


۱- داروهای ضد التهاب


این داروها ممکن است مفید باشد: 


• ایبوپروفن


• ناپروکسن سدیم


• استامینوفن


اینها عفونت را از بین نمی‌برند یا مایع را از گوش داخلی خارج نمی‌کنند، اما درد را تا زمانی کاهش می‌دهند که مایع کافی از گوش خارج شود تا دیگر دردناک نباشد.


۲- ضد احتقان


مصرف داروهای ضداحتقان مانند سودافد یا بنادریل ممکن است به تسکین برخی از علائم عفونت ناشی از عفونت سینوسی، آلرژی یا سرماخوردگی کمک کند.


این داروها به کاهش علائم و درد کمک می‌کنند، اما این بیماری را درمان نمی‌کنند. اگر عفونت گوش بهبود نیافت، حتما به پزشک مراجعه کنید. از او بپرسید که آیا مصرف سودافد برای شما بی‌خطر است، زیرا می‌تواند بر فشار خون و ضربان قلب تاثیر بگذارد.


داروی نسخه‌ای


اگر عفونت باعث ایجاد مایع در گوش شود، پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک آموکسی‌سیلین- کلاوولانات است مگر اینکه به پنی‌سیلین حساسیت داشته باشید. به افرادی که حساسیت به پنی‌سیلین دارند احتمالا آزیترومایسین داده می‌شود.


کسانی که به آنتی‌بیوتیک ها پاسخ نمی‌دهند یا همچنان با گوش میانی مشکل دارند، ممکن است به یک روش جراحی به نام میرنگوتومی توصیه شوند.


در طول این روش، پزشک یک سوراخ کوچک در پرده گوش ایجاد می‌کند. این سوراخ باعث تخلیه مایع می‌شود. بسیاری از اوقات پزشک، لوله‌ای را برای جلوگیری از تکرار این اتفاق قرار می‌دهد.


این روش ساده در مطب پزشک و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود تا این روش بدون درد بماند.


مترجم: نرگش قاسمی پناه

منبع: verywellhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو