مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای کودکان ممنوع
1 آذر 1400 ساعت: 12:9



متاسفانه طی چند سال گذشته مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا در بین کودکان رو به افزایش بوده است. این محصولات نه برای بزرگسالان مناسب هستند و نه برای کودکان. اما اثرات زیانبار آنها در کودکان به مراتب بیشتر است. خبر بد اینکه حدود نیمی از مشتریان دائم این قبیل نوشیدنی‌ها کودکان زیر 18 سال هستند. 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مواد محرک هستند یعنی میزان زیادی قند، کافئین و «تورین» دارند که تقویت‌کننده تاثیر کافئین است. این ترکیبات نیز به سلامتی کودکان و نوجوانان آسیب می‌زنند. در ادامه به مضرات نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای کودکان می‌پردازیم.

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا در یک نگاه

 

نباید این نوشیدنی‌ها را با نوشیدنی‌های ورزشی یا ایزوتونیک اشتباه گرفت. ورزشکاران از نوشیدنی‌های ورزشی برای تامین دوباره آب بدن، قند و مواد معدنی از دست رفته بعد از ورزش استفاده می‌کنند. اما نوشیدنی‌های انرژی‌زا سرشار از ترکیبات محرک به‌خصوص کافئین هستند. 

 

هر قوطی از این محصولات حاوی حدود 27 تا 164 میلی‌گرم کافئین هستند. علاوه براین، ترکیباتی مانند تورین یا گوارانا نیز در این محصولات وجود دارد که به عنوان مکمل، اثرات کافئین را تشدید می‌کنند. 

 

این میزان کافئین و ترکیبات محرک برای کودکان مضر و خطرناک است. نوشیدنی‌های انرژی‌زا اثرات منفی روی دستگاه عصبی و قلبی-عروقی کودکان می‌گذارند. از جمله عوارض سریع این نوشیدنی‌ها می‌توان به برهم زدن عادت‌های خواب و در عین حال ایجاد احساس خستگی اشاره کرد. 

 

تورین ماده‌ای است که باعث افزایش ضربان قلب شده و بی‌قراری ایجاد می‌کند. اگر کودکی از اضطراب و استرس رنج ببرد مصرف این نوشیدنی‌ها باعث تشدید علائم او می‌شود. از طرف دیگر میزان بالای قند موجود در این نوشیدنی‌ها باعث افزایش حالت مقاومت سلول‌ها نسبت به انسولین می‌شود.

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا و عوارض جانبی سریع

 

بدن کودکان و نوجوانان در حال رشد است و به همین دلیل نیز اثرات زیانبار نوشیدنی‌های انرژی‌زا در آنها شدیدتر است. حتی برخی از این عوارض به سرعت خود را نشان می‌دهند که از جمله می‌توان به سردرد، تپش قلب، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، اختلالات خواب و گیجی و منگی اشاره کرد. 

 

نتایج پژوهشی که در موسسه Telethon Kids Institute استرالیا انجام شده است نشان می‌دهد که 55.4 درصد کودکان زیر سن قانونی که عادت به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارند به دلیل عوارض مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به مراکز درمانی مراجعه و به مراقبت‌های پزشکی نیاز پیدا می‌کنند.

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا و مشکلات رفتاری

 

نتایج پژوهشی که در Neuroscience Biobehavior به چاپ رسیده است نیز نشان می‌دهد که مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانانی که به‌طور مرتب نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند بیشتر است. در حالت کلی، این کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض بیش‌فعالی قرار دارند و رفتارهای پرخطر بروز می‌دهند. 

 

به عقیده متخصصان، کودکانی که مصرف‌کننده این قبیل نوشیدنی‌ها محسوب می‌شوند در کنترل رفتار خود دچار مشکل هستند. آنها همچنین رفتارهای خودویرانگر از خود بروز می‌دهند. از طرف دیگر این کودکان و نوجوانان بدغذا بوده و خلق و خوی مناسبی ندارند. 

 

نتایج تحصیلی و مهارت‌های اجتماعی این کودکان نیز پایین‌تر از حد متوسط است. در نهایت اینکه این کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض گرایش به مصرف الکل و مواد روان‌گردان قرار دارند.

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا و سلامت قلب و عروق

 

نتایج بررسی‌هایی که در انجمن قلب آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف منظم نوشیدنی‌های انرژی‌زا فعالیت الکتریکی قلب را به خطر می‌اندازد. این مسئله نیز خطر بروز تاکی‌کاردی بطنی(ضربان قلب بالا) را افزایش می‌دهد.

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا و اثرات قند زیاد

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی میزان زیادی قند هستند. حتما می‌دانید که قند زیاد باعث ایجاد پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، با این حال مسئله فقط به آسیب دندانی ختم نمی‌شود. این ترکیبات کودکان را در معرض ابتلا به دیابت و چاقی مفرط قرار می‌دهند. باید بدانید که هم‌اکنون حدود 158 میلیون کودک و نوجوان مبتلا به چاقی مفرط در سرتاسر جهان وجود دارد.

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا و خطر مسمومیت

 

مصرف زیاد نوشیدنی‌های انرژی‌زا در کودکان مسمومیت ایجاد می‌کند که عوارض بسیار جدی دارد. از جمله از دست دادن هوشیاری، توهم، سکته مغزی و حتی مرگ ناگهانی. در اکثر موارد مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها باعث بروز سندرم ترک می‌شود.

 

نوشیدنی‌های جایگزین را دریابید

 

بهتر است از همان ابتدا اجازه ندهید فرزندتان به سراغ نوشیدنی‌های انرژی‌زا بروند. اکثر کودکان و نوجوانان و حتی والدین نوشیدنی‌های انرژی‌زا را با نوشیدنی‌های ایزوتونیک اشتباه می‌گیرند. بنابراین لازم است که فرق این دو نوع محصول را بدانید و آگاه باشید که ورزشکاران نیز صرفا باید بعد از انجام ورزش سنگین از این نوشیدنی‌ها استفاده کنند. 

 

هر ورزشکار جوانی باید بتواند با آب، نیازهای بدنش را برطرف کند. بدون شک مصرف آب کافی نیز جایی برای بروز خطر کم‌آبی نمی‌گذارد. بنابراین به ورزشکاران نیز توصیه می‌شود که هر 15 تا 20 دقیقه آب بنوشند. 

 

اگر فرزند شما به دنبال یک نوشیدنی متفاوت است می‌توانید به سراغ گزینه‌های دیگری مانند نوشیدنی‌های ورزشکاری یا ایزوتونیک برود. این نوشیدنی‌ها حاوی کربوهیدرات‌ها و الکترولیت‌ها است و البته به میزان قابل توجهی کالری دارد. 

 

آب‌های ویتامینه نیز وجود دارند که حاوی کالری اضافه، کافئین و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. توجه داشته باشید که آب‌های ویتامینه نیز برای کودکان توصیه نمی‌شوند. در عوض آبمیوه‌های طبیعی به شرطی که حاوی قند کمی باشند گزینه‌های سالمتر و بهتری هستند. 

 

میوه تازه نیز به حفظ آب بدن کمک زیادی می‌کند. با این حال آب همچنان سالمترین و بهترین نوشیدنی موجودِ در دسترس است.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع:  amelioretasante.com


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو