برنامه‌ریزی برای تعطیلات
30 آبان 1400 ساعت: 09:8



آیا در دورهمی خانوادگی برای تعطیلات، یک وعده خوراک بابهترین از همیشه درست می‌کنید؟ اگر در خانواده‌تان دعوا شد یا خانه را ترک کردند و موجب ایجاد خاطرات بد شد، باید با آن کنار بیایید.
بیشتر بر روی دیدار با عزیزانتان یا لذت بردن از غذای مورد علاقه‌تان تمرکز کنید. برنامه‌ریزی داشته باشید. یک خویشاوند قابل اعتماد هم کنار شما باشد و مانع درگیری کلامی شما با اطرافیان شود. یک محدودیت زمانی برای خود تعیین کنید. فقط برای ۱۵ دقیقه صبر کنید و بمانید و اگر طاقت رفتن ندارید، فقط "نه" بگویید.

 روزهای کوتاه زمستان و کمبود نورخورشید

تاریکی زمستان درواقع بر خلق و خوی برخی افراد تاثیر می‌گذارد. ناراحتی، اضطراب، بی‌علاقگی نسبت به انجام فعالیت‌ها یا خواب بیشتر در زمستان‌ می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد که به آن اختلال عاطفی فصلی می‌گویند. تخمین زده شده است که ۱۰٪ تا ۲۰٪ مردم نوع خفیفی از این علائم را در زمستان تجربه می‌کنند و به نظر می‌رسد که در زنان شایع‌تر است. 
نکته مهم: اگر علائمی دارید، به پزشک مراجعه کنید. درمان آن بسیار آسان است.

دور بودن از خانواده و دوستان

اگر نمی‌توانید این تعطیلات را در خانه باشید یا دوستانتان برنامه‌های دیگری دارند، این راه‌ها را امتحان کنید:

گشت‌وگذار کنید. با افرادی که در داخل شهر می‌مانند، جشن بگیرید و یک شیوه جدیدی را برای سپری کردن در ایام تعطیل درنظر بگیرید.
آینده‌نگری داشته باشید. برای ورود به سال جدید برنامه‌ریزی کنید. تمرکز بر زمان حال داشته باشید و از تعطیلات خود لذت ببرید. 
انجام کارهای خیر. موجب بودن در کنار افراد دیگر و ایجاد دورهمی می‌شود و بر بخشش تاکید دارد. مطالعات نشان می‌دهد که کمک به دیگران می‌تواند به بهبود خلق‌وخو و رفاه فرد کمک کند.

ترک عادات سالم

بنابر عادت ناسالم، یک تکه اضافی از کیک‌تان را خواهید خورد. اشکالی ندارد. مراقب باشید تا یک بار زیاده‌روی در طول تعطیلات، عادات سالمی را که در طول سال به آن پایبند بودید مانند سالم غذا خوردن، استراحت کافی و مصرف منظم داروها، شما را از هدفتان دور نکند.
ذکر نکاتی برای رسیدن به هدف: از همین فردا شروع کنید. سبزیجات یا میوه‌های تازه را برای مصرف میان وعده قبل از مهمانی امتحان کنید تا از زیاده‌روی پشیمان نشوید. از مصرف الکل اجتناب کنید یا به اندازه بخورید. یک برنامه منظم برای ورزش و غذا خوردن داشته باشید.

 استرس

بستگان، خرید کردن، مسافرت رفتن، برنامه‌ریزی برای مهمانی، پیدا کردن پرستار کودک و روزهای تعطیل می‌تواند به استرس یا ناراحتی که در طول سال‌های متمادی احساس می‌کنید، بیفزاید. 
برای افزایش تحمل: روزانه زمانی را به خودتان اختصاص دهید. فقط ۱۵ دقیقه را به پیاده‌روی یا انجام کارهای دیگری که مورد علاقه‌‌تان است، اختصاص دهید. اگر به یک درمانگر مراجعه می‌کنید، برنامه‌ریزی کنید و زمانی را برای مراجعه درنظر بگیرید. یا بپرسید که آیا می‌توانید در مواقع اضطراری، تماس تلفنی داشته باشید.

 خستگی

بیدار ماندن تا دیروقت و درست کردن جعبه‌های هدیه، اختصاص ساعتها به تهیه کارتن‌های شیرینی برای هدیه یا گشت و گذار در مراکز خرید می‌تواند کار بسیار سختی باشد. 
نکته مهم: نفس عمیق بکشید. یادتان باشد، اگر در تعطیلات خوب برنامه‌ریزی نکنید، نمی‌توانید از آن لذت ببرید. زمانی را به استراحت و تجدید قوا اختصاص دهید. شب‌ها برای روز بعد، برنامه‌ریزی کنید و زود به رختخواب بروید.

 انتظارات غیرواقعی

زندگی در تمام طول سال پر از هیجان است. برای ایجاد یک تعطیلات عالی و در عین حال شاد و مفرح، استرس را هم اضافه کنید و به راحتی احساس می‌کنید خیلی سرتان شلوغ شده و شاید لذت نبرید.
راهکار درست: کمال‌گرایی را کنار بگذارید. آیا برای پختن کیک برای مهمان‌هایتان وقت ندارید؟ شیرینی‌های آماده در فروشگاه بسیار مناسب هستند. آیا خرید گل را فراموش کرده‌اید؟ اشکالی ندارد. خانواده متوجه نداشتن وقت شما خواهند شد و شما را خواهند بخشید.

 نگرانی‌های مالی

برای اینکه نشان دهید خیلی برایتان مهم است و اگر درآمد کافی ندارید، نیازی نیست زیاد هزینه کنید .  
سعی کنید: کتاب بخرید، طبق سلیقه خودتان عمل کنید، یک یادداشت زیبا بنویسید یا هدیه‌ای تهیه کنید و یا اینکه برای صرف یک فنجان قهوه یا چای و یا شام با دوستان برنامه‌ریزی کنید و از همراهی یکدیگر لذت ببرید. هنگام خرید، بودجه خودتان را در نظر بگیرید. از خرید هدایای آنلاین استفاده کنید تا از خرید ناگهانی در شلوغی بازار پیشگیری کنید.

 زیاد متعهد بودن

نحوه پذیرش: به قدرت کلمه "نه" توجه کنید. احمقانه به نظر می‌رسد، اما "نه" گفتن را تمرین کنید، آن هم با صدای بلند و جلوی آینه. به راحتی به هر دعوتی در تعطیلات "نه" بگویید. لازم نیست برای هر کسی دلیل بیاورید. وقت گذاشتن برای خودتان برای استراحت مناسب، لازم است. اگر تعهدی دارید که احساس می‌کنید باید به آن احترام بگذارید، اما هنوز احساس می‌کنید تحت فشار هستید، از اطرافیان کمک بخواهید. سعی کنید خاص باشید. به طور مثال، بپرسید سالاد هم می‌دهید؟

 تجمل‌گرایی زیاد

وقتی تهیه عروسک‌های زیبا و فانتزی و تحمل فشار برای بهتر شدن هدایا نسبت به سال گذشته صرفاً برایتان ناامیدکننده است، در اینجا چند راهکار وجود دارد که می‌توانید تمرکز خود را بر روی هر چیزی که برایتان مهم است، بگذارید: زمان با کیفیتی را با عزیزانتان سپری کنید. مطابق میل خودتان رفتار کنید. به سنت‌های ساده پایبند باشید. به جای هدیه دادن، به امور خیریه کمک کنید.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو