۶ مهارت پایه‌ای زندگی برای همه کودکان
26 فروردین 1399 ساعت: 22:1



مهارت‌های زندگی، درس‌های ارزشمندی برای کودکان هستند که در تمام دوره‌های بعدی زندگی آنان هم نقش خواهند داشت. با این‌حال، بیشتر بچه‌ها تا دوران دبیرستان اساسا یاد نمی‌گیرند که چطور با موضوعات و مسائل جهان واقعی رویارو شوند. اگر شما به‌عنوان والدین می‌خواهید که فرزندتان زندگی بهتری داشته باشد، باید آموزش دادن مهارت‌های مهم زندگی را به او از سنین پایین‌تر شروع کنید.
۶ مهارت پایه‌ای زندگی برای همه کودکان

۱. مهارت تصمیم‌گیری

داشتن توانایی تصمیم‌گیری مطلوب، یکی از مهارت‌های پایه‌ای در زندگی کودکان است که باید از سنین پایین شروع شود. کودک باید کسب مهارت در تصمیم‌گیری را با تصمیم‌گیری‌های ساده مانند انتخاب بین بستنی وانیلی یا بستنی شکلاتی، جوراب آبی یا جوراب سفید و موارد ساده دیگر شروع کند. وقتی بچه‌ها به سن مدرسه برسند، می‌توانند چیزهای زیادی درباره پاداش‌های تصمیمات خوب و پیامدهای ناگوار تصمیم‌های بد یاد بگیرند.

والدین در روند آموزش مهارت تصمیم‌گیری به کودک باید او را به‌درستی راهنمایی کنند، بدون این‌که دخالتی در تصمیم‌گیری نهایی داشته باشند. پس به کودک یاد بدهید که چطور گزینه‌های مختلف را سبک‌سنگین کند، جوانب منفی و مثبت هر تصمیم را بسنجد و نهایتا تصمیم‌گیری کند.

۶ مهارت پایه‌ای زندگی برای همه کودکان

۲. سلامت و بهداشت فردی

آشنا شدن با اهمیت سلامت و بهداشت فردی، یکی دیگر از مهارت‌های پایه‌ای در زندگی کودکان است که باید از سنین خردسالی شروع شود. بسیاری از والدین دائما از سنین خردسالی به کودک یادآوری می‌کنند که باید حمام کند، مسواک بزند، دست‌هایش را بشوید و...، اما اهمیت این کارها را برای کودک توضیح نمی‌دهند، بنابراین به کودک توضیح دهید که چرا سلامت و بهداشت فردی همیشه باید یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی او باشد.

شما در مراحل اولیه یادگیری این مهارت می‌توانید نمودارهای منظم و مناسبی برای کودک طراحی کنید تا او بتواند یک برنامه مشخص برای هر روز داشته باشد. کودک به مرور زمان، دیگر به این نمودارها و جدول‌ها نیاز نخواهد داشت و خودش بخش‌های مختلف برنامه را اجرا خواهد کرد.

۶ مهارت پایه‌ای زندگی برای همه کودکان

۳. مدیریت زمان

همه پدرها و مادرها می‌دانند که مدیریت زمان برای زندگی باکیفیت و بدون دغدغه هر خانواده تا چه اندازه مهم است. اما بچه‌ها نیز باید این مهارت پایه‌ای را از سنین خردسالی بیاموزند تا در سنین بالاتر هم خودشان و هم والدین را به مشکلات مختلف دچار نکنند.

کودکان نه‌تنها باید نحوه اندازه‌گیری زمان با ساعت را یاد بگیرند، بلکه باید کارها و وظایفی که به آنها سپرده می‌شود را براساس برنامه زمانی مشخصی به پایان برسانند تا به مرور زمان بتوانند براساس برنامه‌ریزی زمانی زندگی کنند.

۶ مهارت پایه‌ای زندگی برای همه کودکان

۴. مدیریت مالی

همه بچه‌ها بالاخره مجبور می‌شوند حساب‌و‌کتاب مالی و محاسبات ریاضیاتی پایه را یاد بگیرند. پس چه بهتر که بچه‌ها این درس‌های مهم و پایه‌ای را زودتر بیاموزند و زودتر از آنها به‌عنوان یکی از مهارت‌های پایه‌ای زندگی استفاده کنند.

توجه داشته باشید که مدیریت مالی، یکی از مسائلی است که هنوز بعضی از بزرگسالان هم در آن مشکل دارند، بنابراین آموزش این مهارت مهم از سنین پایین به بچه‌ها می‌تواند از شکل‌گیری چنین مشکلی در بزرگسالی آنان جلوگیری کند. بخش‌های مهم مدیریت مالی عبارتند از چگونه پس‌انداز کردن، هوشمندانه خرج کردن، استفاده از کارت بانکی، خرد کردن پول نقد و درک این نکته که نوشتن یک چک یا استفاده از کارت اعتباری دقیقا چه معنا و پیامدهایی دارد.

۶ مهارت پایه‌ای زندگی برای همه کودکان

۵. آماده‌سازی غذا

حتی کوچک‌ترین بچه‌ها هم می‌توانند مراحل آماده‌سازی یک غذای ساده در آشپزخانه را یاد بگیرند. قرار نیست که بچه‌ها در اولین مرحله یک غذای سخت و پیچیده را فراهم کنند، بلکه یادگیری مراحل آماده‌سازی یک ساندویچ یا چگونگی گرم کردن غذا در مایکروویو یا روی اجاق گاز هم برای بچه‌های کوچک کافی است.
با پیشرفت بچه‌ها در آشپزخانه و کسب اعتماد به ‌نفس و مهارت بیشتر در آشپزی، شما می‌توانید بخش‌های پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری از آشپزی را به آنان بیاموزید.

۶ مهارت پایه‌ای زندگی برای همه کودکان

۶. تمیزکاری و مرتب‌سازی

بعضی والدین ترجیح می‌دهند که همه امور تمیزکاری خانه، حتی بخش‌های مربوط به زندگی شخصی کودک را هم خودشان انجام بدهند. متاسفانه این کار به بچه‌ها اجازه نمی‌دهد که با امور تمیزکاری آشنا شوند و روزی که می‌خواهند برای تحصیل به یک شهر یا کشور دیگر بروند یا پس از ازدواج به خانه خودشان نقل مکان کنند، ناگهان با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه می‌شوند.

بنابرین آموزش ساده‌ترین و پایه‌ای‌ترین امور شخصی به کودک را از سنین خردسالی شروع کنید. چگونگی جمع کردن رخت‌خواب، گردگیری اتاق شخصی، خالی کردن ماشین ظرف‌شویی و جمع کردن زباله‌های اتاق یا آشپزخانه از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به مهارت تمیزکاری هستند. بچه‌های خیلی کوچک هم باید از همان سن پایین یاد بگیرند که مثلا اسباب‌بازی‌ها را روی زمین رها نکنند و داخل یک سبد مخصوص بریزند.


ترجمه: یوسف صالحی
منبع:Very Well Family
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو