استعمال دخانیات در بارداری
26 آبان 1400 ساعت: 16:8



سیگار کشیدن به خصوص در طول بارداری خطرناک است. سال‌هاست دکترها می‌دانند بانوانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند، تقریبا دو برابر در معرض خطر تولد نوزاد کم وزن و افزایش خطر زایمان زودرس هستند. دود سیگار می‌تواند مشکلات سلامتی متعددی را در کودکان ایجاد کند که تا سال ها بعد از تولد ادامه می‌یابد.


شواهد فزاینده‌ای در دست است که قرار گرفتن در معرض دود غیر مستقیم سیگار در دوران بارداری حتی در مادرانی که سیگار نمی‌کشند خطر سقط جنین و زایمان جنین مرده را افزایش می‌دهد.

استعمال دخانیات چگونه باعث سقط جنین می‌شود ؟

در طول چند روز بعد از لقاح هنگامی که جنین به سرعت در حال رشد است بسیار مستعد آسیب ژنتیکی ناشی از دود سیگار است. مشکلات کروموزومی شایع‌ترین علت سقط جنین است و این احتمال وجود دارد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار نقش مهمی داشته باشد. سیگار کشیدن در پوشش داخلی رحم نیز تاثیر می‌گذارد و جای دادن تخمک بارور شده را دشوار می‌کند.

دلیل اینکه سیگار کشیدن باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شود ممکن است ربطی به مشکلات کروموزومی نداشته باشد و می‌تواند بیشتر به چیز دیگری مربوط باشد، مانند جفت دارای ظرفیت کاهش یافته برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی به جنین است.

تحقیقات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن در اواخر بارداری توانایی جفت را برای رساندن مواد مغذی به جنین در حال رشد را کاهش می‌دهد.

سیگار کشیدن خطر بارداری خارج از رحم و جفت سرراهی و جدا شدن جفت را افزایش می‌دهد. این‌ها عوارض بالقوه بسیار جدی هستند که می توانند باروری زن، زندگی خود و زندگی جنین را تهدید کند.
 
مترجم: نگین خالقی 
منبع: verywellhealth
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو