چرا با افزایش سن نسبت به بعضی مواد غذایی حساس‌تر می‌شویم؟
12 آبان 1400 ساعت: 08:8



افزایش سن و پیشروی روندهای پیری با مشکلات مختلفی همراه است اما شاید هیچ کدام به اندازه مشکلات گوارشی دردسرساز نباشند. به‌گفته متخصصان تغذیه، تغییرات فیزیکی مرتبط با افزایش سن در ناحیه دستگاه گوارش و مشکلات مزمن مرتبط با سبک زندگی مانند استرس نهایتا دستگاه گوارش را به مشکلات التهابی مبتلا می‌کنند. همه این اتفاقات در کنار همدیگر می‌توانند فشار زیادی به دستگاه گوارش وارد کنند و آسیب‌هایی را به همراه داشته باشند که باعث اختلال در هضم مواد غذایی می‌شوند. 

در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد که چرا دستگاه گوارش همگام با افزایش سن در هضم مواد غذایی دچار اختلال می‌شود. 

 

1. جویدن مواد غذایی به‌خوبی انجام نمی‌گیرد 

فرایند مکانیکی هضم غذاها در دهان و با عمل جویدن شروع می‌شود. اگر وعده‌های غذایی اصلی و میان‌وعده‌ها را به‌خوبی نجوید یا سلامت دندان‌هایتان در وضعیت مناسبی قرار نداشته باشد، تکه‌های بزرگ غذا پس از بلعیده شدن می‌توانند مشکلات گوارشی شما را افزایش دهند. به‌گفته متخصصان گوارش، وقتی که تکه‌های بزرگ غذا به معده منتقل می‌شوند، در سنین بالاتر به‌راحتی می‌توانند سرعت فرایند هضم را آهسته‌تر کنند و سرعت تخلیه‌سازی معده را هم دچار اختلال سازند.

 

2. دهان به اندازه کافی بزاق ترشح نمی‌کند 

فرایند شیمیایی هضم غذاها نیز در دهان شروع می‌شود؛ یعنی همان جایی که آنزیم‌های خاصی از طریق بزاق دهان برای تجزیه مواد غذایی به غذاها اضافه می‌شوند. اما همگام با افزایش سن، غدد بزاقی دهان به‌طور طبیعی بزاق کمتری ترشح می‌کنند و همین روند است که تجزیه مواد غذایی را دچار اختلال می‌کند و باعث خشکی دهان می‌شود. این مشکل معمولا به‌واسطه استفاده از داروهای آنتی‌هیستامین، ادرارآور (دیورتیک)، ضدفشار خون و ضداحتقان تشدید می‌شود. 

 

3. بدن به اندازه کافی لاکتاز تولید نمی‌کند 

آنزیم‌های مختلفی در امتداد روده کوچک وجود دارند که مسئول هضم قندها هستند. این آنزیم‌ها عبارتند از لاکتاز (تجزیه‌کننده لاکتوز)، مالتاز، سوکراز و ترهالاز. همگام با افزایش سن و پیری، کاهش قابل توجهی در حجم آنزیم لاکتاز اتفاق می‌افتد. این تغییر معمولا به اختلال در هضم مواد غذایی حاوی لاکتوز مانند شیر و پنیر منتهی می‌شود و چنین علائمی دارد؛ نفخ، ناراحتی شکمی و اسهال پس از دریافت لاکتوز. برای مقابله با این مشکل می‌توانید از محصولات لبنی بدون لاکتوز استفاده کنید یا از مکمل‌های بدون نسخه لاکتاز کمک بگیرید که اثربخشی قابل قبولی در کاهش علائم این اختلال دارند. 

 

4. سطح قند خون همیشه بالا است 

تحرکات دستگاه گوارش ساختار ویژه‌ای دارد و براساس ریتم خاصی به حرکت غذاها در روده کمک می‌کند. اما اگر سطح قند خون همیشه بالا باشد، عصب‌های مرتبط با حرکت دستگاه گوارش آسیب می‌بینند و فرایند تخلیه‌سازی معده سرعت طبیعی خودش را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی با این علائم مواجه خواهیم شد؛ نفخ، ریفلاکس، احساس سنگینی و پُری شدید پس از خوردن مقدار کمی غذا، حالت تهوع و استفراغ. 

 

بنابراین، در درجه اول باید سطح قند خون را به محدوده متعادل بازگردانید و در ادامه از ترفندهای مختلف برای کاهش علائم نامبرده کمک بگیرید. چند مورد از بهترین ترفندها برای این کار عبارتند از کمتر کردن حجم وعده‌های مصرفی،‌ خودداری از مصرف غذاهای پُرچرب،‌ خودداری از غذا خوردن در ساعات نزدیک به خواب شبانه و دوری از غذاها و نوشیدنی‌های تحریک‌کننده دستگاه گوارش مانند کافیین، شکلات، ادویه‌ها و ترکیبات اسیدی. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatingwell

 گل‌کلم؛ کم‌کالری اما سرشار از ریزمغذی‌ها

بهترین خوراکی های چاق کننده
انار؛ شاه‌میوه ضدپیری و سلامت
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو