آیا داروی شما می‌تواند باعث خشکی چشم شود؟
6 آبان 1400 ساعت: 19:8



این داروهای رایج بدون نسخه و تجویزی می‌توانند باعث خشکی چشم شوند، اما بدون مشورت با پزشک خود، مصرف آنها را قطع نکنید.

آنتی‌هیستامین‌ها: اگر به گرده، گرد و غبار یا حیوانات خانگی حساسیت دارید، آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند به تسکین علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه و خارش چشم کمک کنند. اما این داروها همچنین می‌توانند لایه اشکی را که چشم را روان و سالم نگه می‌دارد، خشک کنند.


 افرادی که آنتی‌هیستامین مصرف می‌کنند ممکن است اشک کمتری تولید کنند و این اشک‌ها سریعتر تبخیر می‌شوند.


داروهای آکنه: محصولات ساخته شده با اسید رتینوئیک تولید اشک را کاهش می‌دهند.


مسدود‌کننده‌های بتا: آنها یکی از رایج‌ترین داروهای قلبی هستند، اثرات مختلفی بر روی چشم دارند. این داروها باعث می‌شوند قلب نه چندان سخت کار کند، اما برخی از ریز اجزای اشک را کاهش می‌دهند و تولید مایع را کاهش می‌دهند.


دیورتیک‌ها: این داروها برای کاهش فشار خون بالا نیز استفاده می‌شوند. آنها روی کلیه‌ها کار می‌کنند تا میزان نمک و آب (به شکل ادرار) را که از بدن شما عبور می‌کند، افزایش دهند. این امر باعث کاهش کلی مایعات می‌شود که از رگ‌های خونی شما عبور می‌کند و فشار خون را کاهش می‌دهد. کاهش مایعات در بدن می‌تواند بر چشم‌ها و توانایی آنها برای تولید اشک تاثیر بگذارد. 


داروهای اختلالات گوارشی: برخی داروها - مانند مهارکننده‌های پمپ پروتون و مسدودکننده‌های H2 که با کاهش میزان اسید در معده کار می‌کنند - که برای درمان بیماری‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شوند تولید اشک را مختل می‌کنند.


برای تسکین یافتن خشکی چشم چه کاری می‌توانید انجام دهید  و چرا باید انجام دهید


اگر مشکوک هستید که خشکی چشم شما ممکن است ناشی از یک داروی تجویزی یا بدون نسخه باشد، بدون مشورت با پزشک خود مصرف آن را متوقف نکنید یا به سراغ چیز دیگری نروید.


صرف نظر از آنچه که ممکن است باعث خشکی چشم شما شود، مهم است که برای یافتن درمان مناسب به چشم پزشک خود مراجعه کنید. خشکی چشم یک بیماری مادام‌العمر، پیش‌رونده و بالقوه مضر چشم است. 


ما اغلب آن را یک مشکل جدی نمی‌دانیم، اما با افزایش سن بدتر می‌شود و درمان و شکستن چرخه آسیبی که با خشکی به چشم می‌رسد، مهم است.


برخی از درمان‌های مفید و موثر برای خشکی چشم شامل اشک مصنوعی و پلاگ‌های سوراخ‌دار است. قطره‌های چشمی روان‌کننده بدون مواد نگهدارنده را انتخاب کنید، به خصوص اگر چندین بار در روز از آنها استفاده می کنید. آنها کمی ملایم‌تر برای چشم هستند و برخی از آنهایی که دارای مواد نگهدارنده هستند در واقع می‌توانند باعث تحریک شوند.


اسیدهای چرب امگا 3، که نشان داده‌اند التهاب را کاهش می‌دهند، ممکن است به کاهش علائم خشکی چشم کمک کنند. 


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth


دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو