زندگی پرتحرک با آرتروز
6 آبان 1400 ساعت: 07:8



آرتروز بیماری مزمنی است که بسیاری از سالمندان را گرفتار می‌کند.

حتی اگر دچار آرتروز باشید، باز هم می‌توانید زندگی پرتحرکی داشته باشید:

به گردش بروید

 دوچرخه‌سواری به صورت گروهی یا به تنهایی، بیرون از منزل یا با دوچرخه ثابت نسبت به دویدن، استقامت و تعادل بدن را با فشار کمتر بر روی زانوها، باسن و سایر مفاصل افزایش می‌دهد.

حالت درازکش این امکان را می‌دهد تا پاها را به حالت دوچرخه‌ زدن بچرخانید و اگر با دوچرخه‌های ایستاده احساس ناراحتی می‌کنید، حالت درازکش به شما آرامش می‌دهد. اگر اکنون فعالیتی ندارید، قبل از شروع یک برنامه تناسب اندام جدید، با پزشک مشورت کنید تا بدانید انجام چه ورزشی برایتان مناسب است.

 انجام ورزش آرامبخش

 یوگا روشی ملایم برای بهبود وضعیت بدنی، تعادل و هماهنگی است و کمک می‌کند تا بهتر حرکت کنید و به آرامش برسید. در یک کلاس آموزشی مبتدی شرکت کنید و به مربی خود در مورد آسیب‌ها یا سایر محدودیت‌های فیزیکی که دارید صحبت کنید. تمرینات تنفسی و نشستن در حالت سکون را به راحتی می‌توانید در خانه انجام دهید.

 شنا کنید 

شنا، پیاده‌روی در استخر و سایر ورزش‌های آبی برای تسکین درد و خشکی آرتروز ایده‌آل هستند. آب، مقاومتی را در بدن را ایجاد می‌کند که نیرو و دامنه حرکت را افزایش می‌دهد. همچنین وزن بدن را کم می‌کند و فشار بر روی مفاصل را کاهش می‌دهد. تمرینات می‌تواند به صورت شنای پی‌درپی یا کشش آرام در ناحیه کم عمق باشد.

 فعالیت‌های کوتاه انجام دهید

درواقع فعالیت بدنی در حد کم می‌تواند بدن را تقویت کند. ممکن است افزودن ۱۰ دقیقه زمان برای استفاده از جاروبرقی یا انجام باغبانی در یک روز پرکار، آسان‌تر از یک ساعت انجام تمرینات ورزشی باشد. مهم نیست که چه فعالیتی انجام می‌دهید، بر روی بدن خود تمرکز کنید. صاف بایستید و اجازه دهید مفاصل بزرگتر(مانند زانوها و باسن) تا حد امکان آن فعالیت را انجام دهند. برای پیگیری تمرینات خود، یک گام شمار یا دستگاه تناسب اندام همراه داشته باشید و تعداد گام‌هایتان را در طول روز یادداشت کنید.

 یک هدف مشخص داشته باشید

برای یک پیاده‌روی ۵ هزار نفری، دوچرخه‌سواری یا یک فعالیت سازماندهی شده دیگر ثبت‌نام کنید. وقتی برای فعالیتی ثبت‌نام می‌کنید، برای آموزش آن متعهد می‌شوید. آیا به انگیزه بیشتری نیاز دارید؟ به گروه‌هایی بپیوندید که به فعالیتشان علاقه‌مند هستید. تاریخ آن را در ذهن داشته باشید تا بتوانید اهداف واقعی‌ و خاص مربوط به آموزش آن را تعیین کنید.

 ورزش تای‌چی را امتحان کنید 

انجام این هنر رزمی سنتی چینی با درد کمتر آرتروز همراه است. حرکات آرام و ملایم آن با تمرین تمرکز ذهنی ترکیب شده است. این ورزش را می‌توانید به صورت گروهی یا به تنهایی انجام دهید. مطالعات نشان می‌دهد افراد مبتلا به آرتروز که تای‌چی را انجام می‌دهند، ابراز می‌کنند که تعادل بهتری دارند و میزان افسردگی در آنها کمتر است.

 روحیه‌تان را بالا ببرید


شما هنوز هم می‌توانید یک زندگی جنسی رضایت‌بخش داشته باشید. زمانی را برای رابطه جنسی در نظر بگیرید که احساس آرامش دارید. هوای اتاق را گرم کنید. از یک بالش در زیر مفاصل دردناک استفاده کنید و عضلات و مفاصل را با ماساژ تسکین دهید. با شریک زندگی خود راحت باشید و برای رسیدن به صمیمیت عاطفی و فیزیکی تلاش کنید.

با دوستانتان پیاده‌روی کنید

با پای پیاده کارهایتان را انجام ‌دهید و برای قدم زدن با دوست خود همراه شوید. این کار یک تمرین ساده، کم‌ضرر و کم هزینه است. پیاده‌روی منظم می‌تواند خشکی مفاصل را کاهش دهد، توده استخوانی را تقویت کند و به فرد انرژی بیشتر و خلق‌و‌خوی بهتری بدهد. حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت داشته باشید که شامل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی یا هر فعالیت دیگری با شدت متوسط و پنج روز در هفته است.

از طبیعت لذت ببرید

 این کار، شیوه‌ای عالی برای کاوش در فضای باز، چه در حیاط خانه و چه در روزهای آخر هفته و بیرون از خانه است. مسیرهایی را که طی می‌کنید، از کوتاه و سخت گرفته تا مسیرهای طولانی و با شیب ملایم باشد. در عین حال که علائم فیزیکی آرتروز را کاهش می‌دهید، از آن لذت خواهید برد. درنتیجه بهتر می‌خوابید و بعد از مدتی از فضای باز دلنشین، احساس شادابی خواهید کرد.

جسمتان را تقویت کنید

تمرینات قدرتی می‌تواند از مفاصل دچار آرتروز محافظت کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کند، بنابراین حرکت مفاصل آسان‌تر و درد آن کمتر خواهد بود. دو یا سه جلسه در هفته را تمرین کنید و به تدریج تعداد تکرار تمرینات و وزنه‌ها را افزایش دهید. از یک مربی ورزش بخواهید که به شما نحوه انجام صحیح و ایمن هر حرکت را آموزش دهد.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو