5 توصیه مهم پیش از شروع رژیم گیاهخواری
5 آبان 1400 ساعت: 07:8



رعایت رژیم غذایی براساس مصرف گیاهان برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک مانند چاقی و دیابت موثر است. این سبک تغذیه الزاما به‌معنای گیاهخواری و پرهیز از گوشت و انواع محصولات حیوانی نیست بلکه مصرف بیشتر سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات سبوس‌دار و مغزها خواهد بود. 

البته لازم است پیش از این تغییر جدی در برنامه غذایی به 5 اصل مهم توجه کنید که به ترتیب عبارتند از:

 

1. پیدا کردن یک دلیل خوب

در وهله اول برای هر نوع تغییر در سبک غذایی لازم است هدف مشخصی در نظر گرفته شود. به‌عنوان مثال بعضی افراد به دلایل زیست‌محیطی یا فلسفی از خوردن گوشت و محصولات حیوانی امتناع می‌کنند اما باید دانست که حفظ سلامت بهترین دلیل برای این تغییر است. در واقع، مصرف انواع خوراکی‌های گیاهی عادت غذایی سالم برای تمام زندگی محسوب می‌شود زیرا سطح چربی‌های خون را که زمینه‌ساز بیماری‌های مزمن است، پایین می‌آورد. توجه به چنین تاثیرات مثبتی بهترین راهکار برای تغییر در عادت های غذایی است. 

 

2. ارزیابی تصمیم و تغییر 

برای تغییر در سبک تغذیه لازم است واقع‌بین بود و یک ایده کلی از رژیم غذایی فعلی داشت. در این حالت باید مزایا و معایب همچنین هر نوع تغییر را در نظر گرفت. بهتر است برای چند روز لیستی از برنامه جدید غذایی را یادداشت کرد تا غذاهای سالم‌تری انتخاب شود. 

 

3. افزایش آگاهی در مورد رژیم غذایی جدید

اگر قرار است مصرف گوشت و خوراکی‌های حیوانی محدود شود، لازم است در مورد کمبود برخی ریزمغذی‌ها دقت داشت. گوشت‌‌‌ها، تخم‌مرغ و لبنیات منابع تامین پروتئین، کلسیم، ویتامین‌‌های D وB12، روی، آهن و اسیدهای چرب امگا3 هستند اما خوراکی‌های گیاهی معمولا این ریزمغذی‌ها را ندارند. از همین‌رو لازم است با متخصص تغذیه مشورت شده و مکمل‌های لازم مصرف شود. 

 

4. همراهی و حمایت خانواده 

زمانی که اعضای خانواده از تغییر سبک تغذیه یکی از افراد حمایت کنند مسلما موفقیت فرد نیز بیشتر خواهد بود. البته ایده‌آل‌تر اینکه همه خانواده این تغییرات مفید را رعایت کنند و با خرید و تهیه غذاهای سالم بتوانند سلامت خود را حفظ کنند. در این وضعیت فرد احساس تنهایی و دلزدگی نسبت به تصمیم خود نخواهد داشت.

 

5. تهیه انواع مختلف محصولات گیاهی

باید دانست که گنجاندن محصولات متنوع گیاهی در رژیم روزانه برای تامین نیازهای بدن ضروری است. به‌عنوان مثال، حبوبات منبع پروتئین هستند، انواع سبزیجات و میوه‌ها مقدار فراوان ویتامین‌ها، املاح، فیبر و دیگر ترکیبات گیاهی را دارند و مغزها و خشکبار به تامین انرژی کمک می‌‌کنند. خلاقیت و ترکیب خوراکی‌های مختلف نیز می‌تواند انگیزه ادامه دادن عادت های جدید را افزایش دهد. بنابراین، در صورت تمایل به مصرف خوراکی‌های حیوانی باید در حجم کم مانند میان‌وعده میل شوند.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Ameliore ta sante.fr

5 تغییر غذایی که پس از ورود به دهه 50 سالگی ضروری هستند 

3 عادت «سلامت‌محور» که می‌تواند به شما آسیب برساند!​​​
درباره بهترین مواد غذایی برای کبد چه می‌دانید؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو