ادرار کف‌دار نشان‌دهنده چیست؟
2 آبان 1400 ساعت: 07:8



اغلب اوقات، کف ادرار هیچ معنایی ندارد و علت مشخصی ندارد. اگر به طور مکرر اتفاق می‌افتد، با پزشک مشورت کنید زیرا می‌تواند نشانه هر چیزی از کم‌آبی بدن یا عفونت گرفته تا بیماری کلیوی باشد.

دلایل متفاوتی می‌توانند باعث کف‌آلود شدن ادرار شوند:


کم‌آبی بدن


می‌تواند ادرار شما را کف‌آلود نشان دهد فقط به این دلیل که غلظت بیشتری دارد.


وجود باکتری در ادرار 


وجود باکتری در ادرار نیز می‌تواند کف تولید کند. این بدان معنا نیست که عفونت وجود دارد، زیرا مثانه به طور معمول باکتری‌ها را در طول روز دفع می‌کند. با این حال، باکتری‌های کافی می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد. اغلب با علائم دیگری مانند سوزش هنگام ادرار کردن و نیاز فوری به دستشویی است.


یک بیماری مقاربتی به نام تریکومونیازیس می‌تواند باعث ترشح کف آلود از واژن (در زنان) یا آلت تناسلی (در مردان) شود که ممکن است بر ادرار تاثیر بگذارد.


پروتئین در ادرار 


علت شایع‌تر کف ادرار پروتئین موجود در ادرار است. داشتن پروتئین در خون طبیعی است. اما در ادرار وجود ندارد. پروتئین موجود در ادرار می‌تواند نشانه بیماری کلیوی باشد که به نوبه خود ممکن است نشان دهنده ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا باشد.


بیماری کلیوی


تنها راهی که می‌توان با اطمینان از وجود پروتئین در ادرار مطمئن شد آزمایش دادن است. یک آزمایش مثبت نگران‌کننده نیست، اما سه نتیجه مثبت در یک بازه سه ماهه می‌تواند به معنی بیماری کلیوی باشد.


دیابت


اگر سطح بالای قند خون که مشخصه دیابت است کنترل نشود، قند بالا عروق خونی را از بین می‌برد و پروتئین در ادرار شروع به "نشت کردن" می‌کند. بیماری‌های کلیوی اولیه معمولاً هیچ علامتی ندارند، به همین دلیل است که برای افراد مبتلا به دیابت مهم است که قند خون خود را کنترل کرده و مرتباً ادرار خود را کنترل کنند.


فشار خون بالا


فشار خون بالا به طور مداوم تاثیر مشابهی روی کلیه‌ها دارد و آن را به دومین علت اصلی بیماری‌های کلیوی تبدیل می‌کند.


نیروی دائمی خون که از طریق رگها و عروق تنگ شده فشار می‌آورد، فشار زیادی به کلیه‌ها وارد می‌کند به طوری که آنها توانایی فیلترکردن درست خود را از دست می‌دهند. دوباره، پروتئین از طریق ادرار خارج می‌شود.


همانند دیابت، بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات، حفظ فشار خون در منطقه امن است. رژیم غذایی و ورزش و همچنین داروها بهترین روش برای کنترل فشار خون بالا و دیابت هستند.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy.com

 

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو