چگونه گردش خون بدن را بهبود ببخشیم
28 شهریور 1400 ساعت: 09:6



چرا بدن به جریان خون سالم نیاز دارد

 

باور آن سخت است اما بدن ما حدود ۶۰ هزار مایل رگ خونی دارد. قلب به همراه سایر ماهیچه‌ها، سیستم گردش خون را تشکیل می‌دهد. مجموعه‌ای از رگها، خون را به هر نقطه بدن منتقل می‌کند اما وقتی گردش خون ضعیف باشد، جریان خون  کند یا مسدود می‌شود. این بدان معناست که سلول‌های بدن نمی‌توانند تمام اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

 

علائم گردش خون ضعیف

 

 وقتی اندام‌ها نمی‌توانند خون کافی دریافت کنند، ممکن است دست یا پا سرد یا بی‌حس شود. اگر پوست روشن باشد، ممکن است پاها به رنگ کبود درآید. گردش خون ضعیف همچنین می‌تواند پوست را خشک کرده، ناخن‌ها را شکننده و موها را به ویژه در ناحیه پاها و ساق پا دچار ریزش کند. برخی از مردان ممکن است در نعوظ یا نگه داشتن آن دچار مشکل شوند. اگر مبتلا به دیابت باشید، بریدگی یا زخم کندتر بهبود می‌یابد.

 

مصرف دخانیات را ترک کنید

 

نیکوتین ماده فعال سیگار و تنباکو و سیگار برقی که بدون دود است، به دیواره عروق آسیب می‌رساند و خون را غلیظ می‌کند، بنابراین نمی‌تواند از رگ عبور کند. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. ترک سیگار سخت است اما مراجعه به پزشک می‌تواند به ترک آن کمک کند.

 

فشارخونتان را کنترل کنید 

 

اگر فشارخونتان بیش از حد بالا باشد، می‌تواند موجب تصلب شرایین شود، بیماری‌هایی که رگ‌ها را سخت می‌کند، موجب انسداد جریان خون می‌شود. عدد ۱۲۰ روی ۸۰ یا کمتر از آن را در نظر بگیرید اما از پزشک در مورد بهترین اعداد مناسب سن و سلامت خود سوال کنید. حداقل یکبار در ماه آن را بررسی کنید. می‌توانید دستگاه فشارخون خانگی بخرید.

 

بیشتر آب بنوشید

 

نصف خون تقریبا آب است. بنابراین بدن باید هیدراته بماند تا بتواند حرکت کند. روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. اگر ورزش می‌کنید یا هوای بیرون گرم است، باید بیشتر آب بنوشید.

 

پشت میز کارتان بایستید

 

ساعتها نشستن برای گردش خون و کمر مضر است. ماهیچه‌های پا را ضعیف و جریان خون را در پاها کند می‌کند و می‌تواند موجب لختگی خون شود. اگر در محل کار هستید، از میز ایستاده استفاده کنید. ممکن است کمی طول بکشد تا عادت کنید اما ایستادن روی رگ‌های پا اثر می‌گذارد و خون را به قلب می‌فرستد.

 

استراحت کنید و بچرخید

 

یوگا یک ورزش کم اثر است که می‌تواند جریان خون را تندتر کند. وقتی حرکت می‌کنید، اکسیژن را به سلول‌ها می‌رساند. وقتی می‌چرخید، خون به اندام‌ها ‌فرستاده می‌شود و حالت‌های وارونه خون را از نیمه پایینی بدن به قلب و مغز منتقل می‌کند.

 

پای خود را به دیوار تکیه دهید

 

 وقتی مچ پا یا پاها متورم می‌شود، حرکت یوگا را که در آن، پاها به سمت بالا قرار می‌گیرد را امتحان کنید. همچنین یک راه آسان برای ارسال خون به اطراف است. روی زمین یا روی تشک یوگا دراز بکشید، شانه چپ یا راست خود را به دیوار نزدیک کنید. بدن خود را بچرخانید تا بتوانید پاها را بالا بیاورید و قسمت پایین بدن را به دیوار تکیه دهید. برای حفظ تعادل، دست‌ها را روی زمین بگذارید و کف دست‌ها رو به پایین باشد.

 

خون را پمپاژ کنید

 

ورزش هوازی به معنی همراه با اکسیژن است. بنابراین وقتی می‌دوید، دوچرخه‌سواری می‌کنید، پیاده‌روی یا شنا می‌کنید و تمرینات مشابه آنها را انجام می‌دهید، اکسیژن بیشتری دریافت کرده و آن را به ماهیچه‌ها منتقل می‌کنید. این کار موجب پمپاژ خون شده و قلب قوی‌تر می‌شود و فشارخون کاهش می‌یابد. برای انجام ورزش به مدت ۳۰ دقیقه، ۵ تا ۷ روز در هفته، هدفتان را مشخص کنید. در صورت نیاز آن را به زمان‌های کوچک تقسیم کنید. اگر پیاده‌روی می‌کنید، سرعت متوسط تا شدید و حداقل ۴۸۳۰ متر در ساعت، برای سلامتی مزایای زیادی دارد.

 


ورزش اسکوات

 

این نوع تمرینات قدرتی نه تنها موجب پمپاژ خون می‌شود، بلکه به کاهش قندخون و به جلوگیری از کمردرد کمک می‌کند. پاها را به عرض شانه باز کنید و دست‌ها را در کنار پهلو قرار دهید. حالا به آرامی از ناحیه لگن و زانو خم شوید اما کمرتان را صاف نگه دارید مانند اینکه روی صندلی نشسته‌اید. به هنگام بازگشت به حالت اولیه، بازوها را برای حفظ تعادل خم کنید.

 

جوراب واریس

 

 داخل کمد لباستان را نگاه کنید. جوراب‌های واریس فشار کمی به پاها وارد می‌کنند تا خون به مدت طولانی در پا نماند و در عوض، دوباره به قلب بازگردد. از پزشک‌ بپرسید که کدام جوراب و چه میزان محکمی آن برایتان مناسب است.

 

سبزیجات بیشتر و گوشت کمتر بخورید

 

بیایید با این واقعیت روبرو شوید. رعایت رژیم متعادل هیچ مانعی ندارد. میوه و سبزیجات زیاد بخورید. از مصرف چربی‌های اشباع شده که در گوشت قرمز، مرغ، پنیر و سایر منابع حیوانی وجود دارد، پرهیز کنید. از مصرف زیاد نمک خودداری کنید تا وزنتان سالم و متناسب و به کنترل کلسترول و فشارخون و شریان‌ها کمک کند.

 

روی بدن و موها برس بکشید

 

خون را با استفاده از برس در جهت درست هدایت کنید. برس بدن با موهای سفت و صاف را به حالت ضربه‌ای روی پوست خشک بزنید. از پاها شروع کنید و روی پاها و بازوها حرکت‌های بلند انجام دهید. به حالت دایره‌وار روی شکم و کمر برس بکشید. مسواک زدن خشک نیز موجب از بین رفتن خشکی پوست می‌شود. این کار را هر روز، درست قبل از دوش گرفتن انجام دهید.

 

حمام کردن 

 

حمام کردن، یک راه حل موقت است اما راه عالی حرکت گردش خون است. آب گرم شریان‌ها و رگ‌ها را کمی بازتر می‌کند و خون بیشتری در رگ‌ها جریان می‌یابد. نوشیدن آب داغ یا چای نیز این تاثیر را دارد.

 

مترجم مهتا زمانی‌نیک

منبعWebMD

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو