بدن ما به طرز شگفت‌انگیزی می‌تواند خود را ترمیم کند
30 مهر 1400 ساعت: 06:7



قسمت‌های مختلف بدن ما می‌تواند در هنگام لزوم خود را ترمیم و درمان کند.

از جمله موارد بازسازی اندام‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:


کبد بازسازی می‌شود


کبد بهترین اندام در بازسازی خود است. می‌تواند سلولهای قدیمی را با سلولهای جدید جایگزین کند تا بهبود یابد. روند نیز سریع است. حتی پس از برداشتن 70 درصد کبد، می‌تواند ظرف دو هفته دوباره تولید شود. 


روده‌ها پوشش داخلی خود را بازسازی می‌کنند


هر روز، روده‌های کوچک و بزرگ کارهای سنگینی را برای هضم غذا انجام می‌دهند. بدن برای قوی نگه داشتن خود، سلولهای اپیتلیوم قدیمی را از بین می‌برد و سلولهای جدید را جایگزین آنها می‌کند. هر پنج تا هفت روز به طور کامل بازسازی می‌شود.


استخوان دوباره رشد می‌کند


چند ساعت پس از آسیب، بدن در حال شروع به ترمیم استخوان شکسته با تشکیل لخته خون برای تمیز کردن زخم است. 


بعد از یک یا دو هفته، بدن شما آن لخته را با پینه نرم ساخته شده از کلاژن جایگزین می‌کند. تا سه هفته بعد، بدن مواد معدنی را به پینه اضافه می‌کند تا سفت شود و به استخوان جدید تبدیل شود. هنگامی که استخوان به طور کامل شکل گرفت، سه تا نه سال طول می‌کشد تا به شکل اولیه خود بازگردد.


پوست قدیمی از بین می‌رود


هنگام درمان خراش، پوست فقط جایگزین نمی‌شود. دائماً در حال کار است و خودش را تازه می‌کند پوست از لایه‌هایی تشکیل شده است و 18 تا 23 لایه بالای سلول‌ها در واقع سلول‌های مرده هستند.


 روزانه حدود 30 تا 40 هزار از این سلول‌ها از بین می‌روند، در حالی که سلول‌های جدید در انتهای لایه بیرونی پوست رشد می‌کنند. یک ماه دیگر، تمام سلول‌هایی که می‌توانید مشاهده کنید لایه‌برداری می‌شوند و سلولهای جدید جایگزین آنها می‌شوند.


خارش چشم به سرعت بهبود می‌یابد


قرنیه دائماً خود را تازه می‌کند. فقط یک هفته تا ده روز طول می‌کشد تا یک اپیتلیوم سالم جایگزین شود و سلولهای قدیمی را به شکل اشک بریزد. وقتی اپیتلیوم را می‌خارانید، این روند حتی سریعتر می‌شود. چشم سلول‌های آسیب دیده را از بین می‌برد. سلول‌های جدید خراش را پر می‌کنند و در عرض یک تا سه روز آسیب را بدون جای زخم بهبود می‌دهند.


ریه‌ها بعد از ترک سیگار بهبود می‌یابند


موهای ریز در ریه‌ها به نام مژک به طور معمول مخاط و سایر مواد را از اندام خارج می‌کنند. اما وقتی دود سیگار را تنفس می‌کنید، آن موها نمی‌توانند حرکت کنند و باعث جمع شدن مخاط می‌شود. در همین حال، محرک‌های ناشی از دود باعث التهاب و تورم می‌شوند. ترک سیگار نمی‌تواند صدمات عمده را برطرف کند، اما ریه‌های شما می‌توانند برخی از مشکلات سطحی‌تر را برطرف کنند. 


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy.com

 

 

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو