6 نکته برای تنظیم مجدد خواب کودکان در ابتدای سال تحصیلی
9 مهر 1400 ساعت: 14:7



تعطیلات تابستان باعث تساهل بیشتر والدین می‌شود. درحقیقت در این موعد سال سخت‌گیری والدین نسبت به بچه‌ها کمتر است. معمولاً بچه‌ها دیرتر از همیشه به رختخواب می‌روند و قطعا زمان بیشتری را با خانواده سپری می‌کنند. اما اکنون و با شروع سال تحصیلی جدید، زمان آن رسیده است که ریتمی سازگار با روزهای مدرسه را از سر بگیریم.

کلر لکونته، پژوهشگر و استاد روانشناسی تربیتی کشور فرانسه، در این مقاله راهکارهایی برای تنظیم خواب بچه‌ها در شروع سال تحصیلی ارائه داده است. با ما همراه باشید. 

 

 

به کودک کمک کنید تا علائم خستگی خود را بشناسد

 

 

به‌طور کلی نشانه‌های خستگی و شروع فرآیند خواب در بچه‌ها به این قرار است: احساس سرما، خمیازه کشیدن، مالیدن چشم‌ها با دستان و... فراموش نکنید که از مهدکودک تا پایان دوره ابتدایی، کودک باید بین 10 تا 12 ساعت در روز بخوابد، و این زمان، خواب شب و عصر را با هم شامل می‌شود.

 

 

قبل از خواب، تماشای صفحات نمایش خانگی ممنوع! 

 

 

اگر در تابستان به کودکتان اجازه داده‌اید که شب‌ها تا دیر وقت تلویزیون تماشا کند یا وقتش را با رایانه یا تبلت بگذراند، بهتر است در شروع سال تحصیلی آن‌ها را در کشو بگذارید تا در دسترس و جلوی چشم او نباشند. صفحات نمایش خانگی نوری آبی رنگی ایجاد می‌کنند که ساعت مغز را گمراه می‌کند طوری که مغز فکر می‌کند که هنوز روز است و می‌تواند پروسه خواب را به تاخیر بیاندازد. 

 

برای لحظات قبل از خواب، عاداتی صحیح را پایه‌گذاری کنید 

 

عادات شبانه قبل از خواب به کودک اطمینان‌خاطر می‌دهد و برای او این امکان را فراهم می‌سازد تا فشار روحی و استرس‌ آن روز را کاهش دهد. به این ترتیب قبل از خواب، هر چیزی که هیجان کودک را برانگیزد، فراموش کنید و به فعالیت‌های آرام‌تری روی آورید تا کودک برای خواب آماده شود: قصه‌گویی، خواندن شعرهای کودکانه، گوش دادن به یک موسیقی زیبا و گوش‌نواز، انجام برخی تمرین‌های آرامش‌بخش و... 

فقط به خاطر داشته باشید که برای هر کودک با توجه به سلیقه خاص خودش این فعالیت‌ها را برگزینید. 

 

تشویق کودک به خواب کوتاه بعدازظهر 

 

در دوران مدرسه، کودک باید زودتر از زمان تعطیلات از خواب بیدار شود. بنابراین شما در مقام والدین او باید بکوشید تا خواب صبح را با یک چرت کوتاه عصرانه عوض کنید. برای این منظور فرزندتان را تشویق کنید تا بعد از صرف نهار کمی بخوابد. این چرت کوتاه به کودک کمک می‌کند تا استراحت کند و به قولی تجدید قوا نماید و درنهایت بتواند ظرف چند روز، زودتر از خواب بیدار شود.

 

 

در صورت امکان از نور خورشید حداکثر استفاده را ببرید!

 

برای تولید ملاتونین، یا همان هورمون خواب، به نور خورشید نیاز است! بنابراین هم اکنون که مدارس کماکان به‌صورت آنلاین هستند، کودکتان را تشویق کنید تا بین کلاس‌ها و حتی بعد از اتمام مدرسه، در حیاط بازی کند یا روی تراس برود تا از حداکثر نور طبیعی خورشید بهره‌مند شود. فراموش نکنید که نور داخل منزل فایده چندانی در تولید این هورمون مهم نخواهد داشت. 

 

خواباندن کودک در مکانی تاریک

 

اگر ملاتونین برای تولید مجدد به نور طبیعی روز نیاز دارد، برای جذب آن توسط بدن، لازم است تا کودک در تاریکی شب بخوابد. اما اگر کودکتان به هر دلیلی از تاریکی می‌ترسد، می‌توانید از یک چراغ خواب کوچک در کنار تختش کمک بگیرید. 

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: parents.fr

 

 چگونه به کودک کمک کنیم تا با غم عزیز از دست رفته مواجه شود

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو