تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر را چگونه تشخیص بدهیم؟
26 مهر 1400 ساعت: 11:7



آیا من دچار شوره سر شده‌ام یا خشکی پوست سر؟ این سوال جزو سوالات رایجی است که خیلی‌ها از متخصصان پوست‌ومو می‌پرسند، چون علائم این دو مشکل شبیه به یکدیگر هستند. اما هر کدام از این مشکلات ویژگی‌های خودشان را دارند و درمان آنها نیز با همدیگر متفاوت است. 

متخصصان پوست‌ومو برای شما توضیح می‌دهند که شوره سر و خشکی پوست سر چه تفاوت‌هایی با همدیگر دارند و بهترین راهکارها برای مقابله با آنها کدامند.

 

شوره سر 

 

دکتر راشل کوچران می‌گوید که از منظر تخصصی، شوره سر را درماتیت سبورئیک می‌نامند که نوعی اگزما است و به‌واسطه مخمری به‌نام «مالاسزیا فورفور» شکل می‌گیرد. علائم شوره سر به دلایل متعددی تشدید می‌شوند، اما شایع‌ترین آنها عبارتند از استرس و تغییرات آب‌وهوایی. تغییر در دما و رطوبت هوا که هنگام تغییرات فصلی اتفاق می‌افتد، علائم شوره سر را تشدید می‌کند. 

 

خشکی پوست سر 

 

خشکی پوست سر معمولا به‌دلیل ریزش طبیعی پوست سر اتفاق می‌افتد؛ یعنی دقیقا زمانی که پوست سر شدیدا به آبرسانی و مرطوب‌سازی نیاز دارد، اما این نیازش برطرف نمی‌شود. علائم این مشکل می‌توانند در قالب سفت شدن پوست سر، خارش، پوسته‌ریزی، لکه‌های خاکستری یا قرمزی پوست سر نمایان شوند. بعضی از این علائم مانند خارش و پوسته‌ریزی در شوره سر هم اتفاق می‌افتند. 

 

استفاده از شوینده‌های غلیظ، تغییرات آب‌وهوایی، نوسانات هورمونی و تغییرات سنی، همگی جزو مهم‌ترین عوامل محرکی هستند که خشکی پوست سر را تشدید می‌کنند. اساسا هر چیزی که بتواند باعث خشکی پوست صورت و بدن شود، می‌تواند همین مشکل را برای پوست سر به‌وجود بیاورد. 

 

چگونه تفاوت را تشخیص دهیم؟ 

 

بعضی افراد تصور می‌کنند که به خشکی پوست سر مبتلا هستند و درنتیجه از ماسک‌های مرطوب‌کننده پوست سر یا محصولات روغنی کمک می‌گیرند، اما اگر مشکل اصلی واقعا شوره سر باشد، چنین کاری می‌تواند خارش پوست سر را افزایش دهد. بعضی افراد هم از شامپوهای ضد شوره سر و حاوی اسید سالیسیلیک برای مقابله با علائم شوره سر کمک می‌گیرند، درحالی که اگر مشکل اصلی واقعا خشکی پوست سر باشد، چنین کاری فقط پوسته‌های خشک را بیشتر خواهد کرد.

 

برای تشخیص تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر باید نگاه دقیق‌تری به خود پوسته‌های سر بیندازید. دکتر یاشوا زایکنر، متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «پوسته‌های ناشی از شوره ابعاد بزرگ‌تری دارند، کمی حالت زردرنگ به خود می‌گیرند و در کف سر یا بخش پایه‌ای موها مشاهده می‌شوند. اما پوسته‌های ناشی از خشکی پوست سر ابعاد کوچک‌تری دارند و سفیدتر هستند». 

 

به‌گفته دکتر آیریس روبین، متخصص پوست‌ومو شما می‌توانید از یک شامپوی براق‌کننده یا درخشان‌کننده برای تشخیص این مشکل کمک بگیرید. اگر پس از به‌کارگیری این شامپوها همچنان دچار پوسته سر شدید، به احتمال زیاد به شوره سر مبتلا هستید. درواقع اگر سلول‌های پوستی مرده، ذرات چربی و انواع آلودگی‌ها در پوست سر تجمع کرده باشند، هیچ ماده روغنی یا مرطوب‌کننده‌ای نمی‌تواند به درون سلول‌های پوستی کم‌آب راه یابد، درحالی که چنین وضعیتی می‌تواند مشکل خشکی پوست سر را تشدید کند. بنابراین شامپوی براق‌کننده یا درخشان‌کننده دقیقا می‌خواهد همین لایه‌های اضافی را جدا کند و آبرسانی مطلوبی را برای پوست سر انجام دهد. وقتی با استفاده از این شامپوها همچنان مشکل حل نشود، به احتمال زیاد مشکل اصلی به شوره سر برمی‌گردد. 

 

ترجمه: یوسف صالحی

منبع: mindbodygreen

 

 چگونه به رشد دوباره مژه‌ها کمک کنیم؟

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو