رتینول بدون نسخه و تجویزی چه تفاوتی دارند؟
24 مهر 1400 ساعت: 11:7



امروزه رتینول به‌عنوان یکی از قدرتمندترین ترکیبات در محصولات مراقبت از پوست شناخته می‌شود و مزیت‌های گوناگونش هم به‌واسطه مطالعات علمی مختلف تایید شده‌اند. افزایش تقسیم و تکثیر سلولی، بهبودبخشی به ظاهر روزنه‌های پوستی، درمان نشانه‌های پیری پوست و مبارزه با آکنه‌ها فقط چند مورد از مهم‌ترین مزیت‌های رتینول هستند. 

متخصصان پوست معمولا رتینوئیدها (از مشتقات ویتامین A) را برای درمان آکنه یا نشانه‌های پیری پوست (مانند چین‌وچروک‌ها و خطوط ریز پوستی) تجویز می‌کنند. اما اشکال متفاوتی از رتینول‌ها نیز در محصولات بدون نسخه یافت می‌شوند. بنابراین تفاوت محصولات حاوی رتینول که بدون نیاز به نسخه به فروش می‌رسند و محصولات حاوی رتینوئید که حتما به تجویز پزشک نیاز دارند، چیست؟ دکتر شری اسپرلینگ، متخصص پوست‌ومو در نیوجرسی درباره این سوال مهم به شما پاسخ می‌دهد. 

 

رتینول‌های بدون نسخه و رتینوئیدهای تجویزی چه تفاوتی دارند؟ 

 

پاسخ کوتاه این است که محصولات بدون نسخه حاوی رتینول به اندازه محصولات رتینوئیدی و تجویزی، قوی و غلیظ نیستند. دکتر اسپرلینگ می‌گوید: «دیفرین 0.3 (یا آداپالن)، تازاروتن و رتین‌ـ‌A (یا ترتینوئین) جزو پُرکاربردترین رتینوئیدهای قوی و تجویزی هستند. این ترکیبات خصلت تهاجمی دارند و می‌توانند باعث تحریکات پوستی شوند». 

 

امروزه بعضی از محصولات بدون نسخه از دیفرین یا آداپالن استفاده می‌کنند، اما غلظت این ماده در محصولات بدون نسخه به‌هیچ‌وجه بیشتر از 0.1 درصد نیست. 

 

به‌گفته دکتر اسپرلینگ، رتینوئیدهای تجویزی به‌دلیل قدرت و غلظت خاص‌شان معمولا به چند هفته زمان نیاز دارند تا نتایج اثربخشی خودشان را آشکار کنند. اما رتینول‌های بدون نسخه دیرتر اثرگذاری می‌کنند و برای مشاهده اثربخشی آنها باید بیشتر صبر داشته باشید. 

 

آیا باید از رتینول بدون نسخه استفاده کنیم یا رتینوئیدهای تجویزی؟

 

بعضی افراد در مواجهه با این دو نوع محصول دچار اشتباه می‌شوند. هم رتینول و هم رتینوئیدها دارای اثربخشی خوبی هستند و قوی‌تر بودن یک ترکیب همیشه به معنای بهتر بودن آن نیست، خصوصا اگر کسی دارای پوست حساس باشد. تصمیم‌گیری درباره استفاده از این ترکیبات در درجه اول به نوع پوست، اهداف نهایی و سطح تحمل‌پذیری پوست بستگی دارد. 

 

دکتر اسپرلینگ می‌گویند که متخصصان پوست‌ومو برای نوجوانان یا جوانان مبتلا به آکنه معمولا رتینوئیدهای تجویزی را در نظر می‌گیرند چون اثربخشی بهتری برای مقابله با آکنه در این سنین دارد و ضمنا پوست چرب نوجوانان و جوانان می‌تواند این ترکیب قوی و غلیظ را بدون مشکل تحمل کند. 

 

به‌گفته این متخصص پوست‌ومو، «اگر افراد بزرگسال‌تر و نسبتا مسن می‌خواهند از مزیت‌های ضدپیری این ترکیبات بهره‌مند شوند و مشکلاتی مانند خشکی پوست و تحریکات پوستی را به حداقل برسانند، محصولات بدون نسخه حاوی رتینول قطعا عملکرد مناسبی برای آنان خواهند داشت». در کنار همه این نکات، توجه داشته باشید که استفاده از رتینوئیدهای تجویزی فقط و فقط باید با نظر پزشک متخصص انجام بگیرد. 

 

ترجمه: یوسف صالحی

منبع: skincare


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو