آیا آب‌وهوا بر روی درد مفاصل تاثیری دارد؟
21 مهر 1400 ساعت: 06:7



شاید مادربزرگتان را دیده باشید که از درد پا شکایت می‌کرد یا زمانی که هوا سرد می‌شود، درد مفاصل را احساس کرده باشید. معمولاً علت افزایش درد در مفاصل را تغییرات آب و هوایی می‌دانند و بسیاری از پزشکان معتقدند مردم در روزهای سرد و بارانی احساس درد بیشتری در مفاصل خواهند داشت اما تحقیقات در مورد ارتباط آب‌وهوا و درد مفاصل کامل نیست.
فشار هوا می‌تواند مفاصل را تحت تاثیر قرار دهد اما رطوبت، بارش و دما نیز در این میان نقش دارند. برای دانشمندان دشوار است که دقیقاً بدانند آب‌وهوا چگونه است و چطور باعث می‌شود برخی افراد در فصول سرد، بارانی یا مرطوب درد بیشتری را احساس کنند.

دانشمندان در طول سالها باتوجه به مطالعات زیادی که در مورد درد مفاصل و آب‌وهوا انجام داده‌اند اما تاکنون، هیچ کدام نمی‌توانند با قاطعیت بگویند که این ارتباط چگونه است. بخشی از مشکل، صرفاً مطالعات است. بسیاری از نظرسنجی‌ها فقط از تعداد کمی از افراد استفاده کرده‌اند که شیوه چندان موثقی برای ارزیابی این ارتباط نیست.

 با این حال، چند نظریه در مورد این رابطه وجود دارد. یکی این است که افراد مبتلا به درد مفاصل، به ویژه بیماری آرتریت، ممکن است نسبت به تغییرات آب‌وهوا حساس باشند. ممکن است وقتی غضروفی که استخوان‌های داخل مفصل را به هم متصل می‌کند فرسوده شده باشد و یا اعصاب استخوان‌های در معرض تغییرات فشار هوا تحت تاثیر قرار گیرد.
ایده دیگر اینست که تغییرات فشار هوا ممکن است تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و تمام بافت اسکار را منبسط و منقبض کند و موجب ایجاد درد در مفاصل دچار آرتروز شود. دمای پایین همچنین می‌تواند مایع داخل مفاصل را متراکم کند، بنابراین مفاصل سفت می‌شوند. همچنین ممکن است زمانی که هوای سرد فرد را از حرکت معمولی باز می‌دارد‌، فرد احساس درد بیشتری کند. وقتی هوای بیرون سرد و بارانی است و مفاصل غیرفعال سفت و دردناک می‌شوند، افراد تمایل دارند در خانه بمانند و کمتر بیرون بروند.

چه نوع آب و هوایی؟

 چندین مطالعه سعی کرده‌اند نوع تغییرات آب‌وهوایی را که بر درد مفاصل تاثیر می‌گذارد را مشخص کنند اما به اطلاعاتی دست یافته‌اند. در یک نظرسنجی که بر روی ۲۰۰ فرد مبتلا به آرتروز زانو انجام شد، محققان دریافتند که هر ۱۰ درجه کاهش دما و همچنین فشار پایین هوا با افزایش درد آرتروز مرتبط است اما اخیراً یک مطالعه هلندی روی ۲۲۲ فرد مبتلا به آرتروز مفصل لگن که بیش از ۲ سال طول کشید، نشان داد که درد و سفتی مفاصل با افزایش فشار و رطوبت هوا بدتر می‌شود.

 گروه دیگری از محققان پرونده پزشکی بیش از ۱۱میلیون فرد مبتلا را بررسی کردند و تاریخ آن را با گزارش آب و هوای آن منطقه مطابقت دادند. آنها هیچ ارتباطی بین تغییرات آب و هوا و درد مفاصل مشاهده نکردند. دو مطالعه اخیر استرالیایی که یکی در مورد زانو درد و دیگری کمردرد بود، هیچ ارتباطی با تغییرات آب و هوا پیدا نکردند اما با وجود این دلیلی هم جز دمای هوا وجود ندارد، وقتی هوا برای بسیاری از افراد مبتلا به درد مفاصل بسیار سرد است. ممکن است بدن برخی افراد نسبت به تغییرات آب و هوا حساس‌تر باشد. بسیاری از مردم می‌گویند که آنها در آب و هوای گرم آرامش می‌یابند اما باز هم، هیچ شواهد علمی وجود ندارد که بتواند آن را ثابت کند.

 چگونه می توان درد مفاصل مرتبط به آب‌وهوا را کاهش داد

 نیازی نیست که نقل مکان کنید و به منطقه آب و هوایی دیگر بروید. کارهای زیادی را می‌توانید برای تسکین درد مفاصل در خانه انجام دهید:

- وقتی دمای هوا کاهش می‌یابد، سعی کنید خود را گرم نگه دارید. دوش آب گرم بگیرید، در طول روز چند لایه لباس بپوشید(شامل دستکش و جوراب گرم). شب‌ها از پتو استفاده کنید یا گرمای داخل خانه را افزایش دهید.

- ویکس را امتحان کنید. دست‌ها و پاهایتان را با ویکس چرب کرده بگذارید بماند. بدن گرمای آن را جذب می‌کند و می‌تواند درد مفاصل را تسکین دهد. همچنین می‌توانید از پد گرم‌کننده بر روی نواحی دردناک بدن استفاده کنید.
 - از پزشک در مورد داروهای ضد درد مانند داروهای ضدالتهابی غیر‌استروئیدی مانند ایپوبروفن سوال کنید.
- وزن متعادل داشته باشید و فعال بمانید. تمرینات مفصلی مانند یوگا یا شنا را امتحان کنید. چون کمک می‌کند تا توان عضلات و استخوان‌ها را افزایش دهید. اگر برای انجام ورزش بیرون می‌روید، ابتدا با حرکات کششی ملایم شروع کنید.
-  اگر نیازی نیست، به مفاصل فشار نیاورید و وزنه‌‌های سنگین بلند نکنید.
-  مراقب سلامتی خود باشید، مانند تغذیه خوب و خواب کافی

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو