راهکارهایی برای درمان خشکی واژن
20 مهر 1400 ساعت: 14:7



خشکی واژن مشکل شایعی است که بسیاری از خانم‌ها در برخی مواقع با آن مواجه می‌شوند. در اغلب موارد، زنان بعد از یائسگی، زمانی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، خشکی واژن را تجربه می‌کنند اما در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد.
این وضعیت کاملاً ناراحت‌کننده است و می‌تواند موجب خشک شدن واژن، احساس سوزش یا خارش شود که در طول رابطه جنسی دردناک است. همچنین ممکن است بیش از حد معمول نیاز به دفع ادرار باشد یا فرد دچار عفونت‌های مجاری ادراری شود. خشکی واژن همچنین می‌تواند هنگام ادرار کردن موجب درد و ناراحتی شود. علاوه بر یائسگی، عوامل دیگری نیز باعث خشکی واژن می‌شوند، مانند:

- تغذیه با شیر مادر
- داروهای خاصی مانند داروهای ضد افسردگی یا قرص ضدبارداری
- شیمی درمانی
- برداشتن رحم

 نام تخصصی خشکی واژن در زنان یائسه «آتروفی واژن» است. آتروفی واژن می‌تواند بر زندگی جنسی فرد تاثیر منفی داشته باشد زیرا رابطه جنسی را دردناک یا ناراحت‌کننده می‌کند. خانم ممکن است احساس رضایت یا تمایل به رابطه جنسی نداشته باشد و همسر تحت تاثیر قرار بگیرد.

 راهکارها و درمان خشکی واژن

 خشکی واژن معمولاً بدون درمان و با گذشت زمان حادتر می‌شود. می‌توانید درمان‌های خانگی را برای خشکی واژن امتحان کنید تا به تسکین علائم و رفع ناراحتی آن کمک کند.

 مرطوب‌کننده‌های واژن

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خشکی واژن، استفاده از مرطوب‌کننده واژن است. این مرطوب‌کننده‌ها کرم‌های خاصی هستند که مخصوص این ناحیه حساس از بدن طراحی شده‌اند. استفاده از مرطوب‌کننده واژن هر چند روز یکبار می‌تواند به مرطوب نگه داشتن واژن و تسکین علائم خشکی واژن کمک کند.

 می‌توانید هفته‌ای چند بار قبل از خواب از مرطوب‌کننده استفاده کنید. آن را به اطراف دیواره‌های واژن بمالید تا جذب شود. سعی کنید از مرطوب‌کننده یا کرم مخصوص واژن استفاده کنید. همچنین‌ باید از مصرف صابون‌های معطر و سایر مرطوب‌کننده‌ها و لوازم بهداشتی خودداری کنید.

 روان‌کننده‌ بر پایه آب

قبل از فعالیت جنسی، یک روان‌کننده بر پایه آب را به واژن و بر روی آلت همسر بمالید. استفاده از روان‌کننده می‌تواند به تسکین هرگونه درد یا ناراحتی که معمولاً در طول رابطه جنسی اتفاق می‌افتد، کمک کند، چون این ناحیه را مرطوب می‌کند. اطمینان حاصل کنید، روان‌کننده‌ای که انتخاب می‌کنید حاوی وازلین یا گلیسیرین نباشد. گلیسیرین ممکن است واژن را بیشتر تحریک کند و وازلین نیز موجب ضعیف شدن یا پارگی کاندوم به هنگام رابطه جنسی می‌شود.

 فعالیت جنسی منظم

تحریک جنسی به طور مداوم می‌تواند به بهبود سلامت کلی واژن کمک کند. تحریک جنسی به افزایش جریان خون و ترشحات واژن کمک می‌کند و خشکی واژن را برطرف می‌کند. اگر با همسرتان رابطه جنسی دارید، قبل از مقاربت سعی کنید کمی خود را آماده کنید تا بیشتر تحریک شده و رابطه جنسی‌تان لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر باشد و همچنین  به بهبود جریان خون و ترشحات واژن کمک می‌کند.

شیوه‌های جدید به کار ببندید

در حالی که فعالیت جنسی برای سلامت واژن مفید است، در نحوه انجام آن تجدیدنظر کنید. همانطور که گفته شد، لمس می‌تواند برای آمادگی قبل از مقاربت بسیار مفید باشد. پس از شروع رابطه جنسی، آن را به آرامی انجام دهید. این کار به غدد بارتولن فرصت می‌دهد تا روان‌کننده طبیعی را در واژن تولید شود. همچنین می‌توانید از سایر فعالیت‌های جنسی که شامل رابطه جنسی نبوده اما همچنان اجازه می‌دهد تا با همسرتان صمیمی شوید را امتحان کنید. اگر علائم خشکی واژن به خصوص برایتان آزاردهنده است، معمولا ًانجام این کار‌ها آن را راحت‌تر می‌کند.

 تمرینات کف لگن

 تمرینات کف لگن می‌تواند به تقویت عضلات ضعیف واژن کمک کند. میزان کم استروژن، ماهیچه‌های واژن را با گذشت زمان ضعیف‌ می‌کند. تمریناتی مانند کگل می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌های سفت و تقویت عضلات ضعیف کمک کند. این تمرینات همچنین موجب افزایش جریان خون در واژن می‌شود.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

 اگر این درمان‌ها را برای خشکی واژن امتحان کرده‌اید و هنوز احساس ناراحتی می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند سایر راه‌های درمانی کمک‌کننده را توصیه کند. پزشک ممکن است استروژن موضعی را برای کمک به آتروفی واژن توصیه کند. یعنی استروژن را مستقیماً در واژن وارد می‌کنید. 
برخی از شکل‌‌های آن عبارتند از:

 - حلقه واژن
- ژل واژینال 
- کرم واژن 
- قرص واژینال 

پزشک می‌تواند در مورد همه گزینه‌‌های انتخابی با بیمار صحبت کند و به او در انتخاب گزینه مناسب کمک کند. یکی دیگر از داروهای مرسوم برای درمان خشکی واژن که پزشک ممکن است توصیه کند، اسفنا (اسپمیفن) است. قرصی است که یکبار در روز برای کاهش علائم خشکی واژن مصرف می‌شود. مصرف آن برای زنانی که علائم متوسط تا شدید را دارند، توصیه می‌شود. اسفنا برای کسانی که سرطان پستان داشته‌اند یا در معرض خطر زیاد سرطان پستان قرار دارند، مناسب نیست.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو