۴ پیشنهاد برای آشپزی مشارکتی با کودکان در قرنطینه خانگی
25 فروردین 1399 ساعت: 08:1



یکی از مشکلاتی که بعضی از والدین با کودکان دارند، بدغذا بودن یا عدم تمایل آنها به مصرف مواد غذایی مفید است. ازجمله توصیه‌های متخصصان برای آشتی دادن کودکان با مواد غذایی مفید، شرکت دادن آنها در آشپزی است.
شاید خیلی از والدین وقت کافی برای شرکت دادن فرزندان در امور آشپزی نداشته باشند اما این روزها که در دوره قرنطینه خانگی به‌سر می‌بریم و خانواده‌ها وقت بیشتری در خانه دارند، بهترین فرصت برای آشپزی مشارکتی با کودکان و آشنا کردن آنها با مواد غذایی مفید است. زمانی که کودکان در آشپزی دخالت می‌کنند، تمایل بیشتری به خوردن غذاها نشان می‌دهند و این سرگرمی جدید می‌تواند ساعت های خالی آنها را به‌خوبی پُر کند تا کمتر حوصله‌شان سر برود.

ساده‌ترین کارهایی که کودکان می‌توانند در آنها مشارکت داشته باشند، شامل موارد زیر است:

۱. چیدن بشقاب صبحانه

صبحانه ازجمله وعده‌های غذایی بسیار بااهمیت است که معمولا کودکان تمایل چندانی به خوردن آن ندارند. این در حالی است که اگر فرزند شما در تهیه صبحانه مشارکت داشته باشد، حتما تمایل بیشتری به خوردن آن نشان می‌دهد. برای تهیه یک بشقاب صبحانه مغذی می‌توانید از فرزندتان بخواهید که مقداری غلات صبحانه را با یک نوع میوه خشک و مقداری از مغزها و دانه‌ها ترکیب کند و سپس به اندازه‌ای که به آن علاقه دارد، شیر را به این ترکیب بیفزاید.

بهتر است برای این‌که حس مشارکت بیشتری را در فرزندتان ایجاد کنید، مغزها یا دانه‌ها به‌صورت درسته باشند تا او بتواند زمانی را برای شکستن آنها در نظر بگیرد. از طرف دیگر، شما می‌توانید خودتان نان را تست یا گرم کنید و سپس از فرزندتان بخواهید که روی نان‌های گرم‌شده مقداری پنیر، ‌کره، کره بادام‌زمینی، عسل، مربا، خامه یا هر خوراکی دیگری که برای صبحانه در نظر گرفته‌اید را بریزد. سپس روی این ساندویچ‌های کوچک صبحانه را به سلیقه خود با انواع مغزها، دانه‌ها یا میوه‌هایی که در پوست کندن و خرد کردن آنها مشارکت داشته است، ‌تزیین کند. موز، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، خیار، کنجد، گردو، بادام و پسته می‌توانند جزو موارد تزیینی باشند.

۲. انتخاب سبزی و صیفی غذاها

یکی دیگر از مشکلاتی که والدین با غذا خوردن کودکان دارند، این است که معمولا بچه‌ها تمایلی به صیفی‌ها و سبزی‌های موجود در غذا نشان نمی‌دهند. شما می‌توانید در این دوران قرنطینه خانگی که وقت کافی برای کارهای زیادی دارید، ابتدا کودک را با مزایای مصرف هر کدام از سبزی‌ها و صیفی‌های مختلف آشنا کنید.

سپس برای هر وعده غذایی، یک فهرست از سبزی‌ها یا صیفی‌های قابل استفاده بنویسید و از فرزندتان بخواهید که برای انتخاب نوع و حجم سبزی‌ها و صیفی‌ها به شما کمک کند. در عوض، شما هم برای تشویق او به خوردن این خوراکی‌های مفید سعی کنید تا سس یا نوشیدنی مورد علاقه فرزندتان را در کنار غذا داشته باشید. با این کار یک روش تشویقی مسالمت‌آمیز برای افزایش مصرف سبزی‌ها و صیفی‌ها در کنار فرزندتان پیدا می‌کنید.

۳. تهیه پیتزاهای سالم خانگی

ما نمی‌توانیم این اصل را انکار کنیم که بیشتر بچه‌ها علاقه بسیار زیادی به پیتزا دارند. اما خودمان می‌توانیم در منزل و با کمک بچه‌ها پیتزاهای خانگی بسیار خوش‌مزه و در‌عین‌حال بسیار مغذی را آماده کنیم. مثلا شما می‌توانید بادمجان‌های دلمه‌ای یا سیب‌زمینی را به‌صورت حلقه‌حلقه برش بزنید، آنها را کمی سرخ کنید یا به‌صورت بخارپز بپزید و درنهایت از کودک بخواهید تا روی آنها را مانند پیتزا پُر کند.

پنیر پیتزا، زیتون، قارچ، گوجه گیلاسی، پیاز، گوشت چرخ‌کرده سرخ‌شده، فیله مرغ ریزشده و سرخ‌شده، ذرت، نخودفرنگی و هویج، همگی می‌توانند جزو مواردی باشند که کودک می‌تواند روی حلقه‌های سیب‌زمینی و بادمجان به‌عنوان پیتزا بچیند. اگر فرزندتان به خوردن پیتزا در شکل کلاسیک آن اصرار دارد، می‌توانید از نان پیتا یا نان تافتون به‌جای خمیر پیتزای خانگی استفاده کنید و باز هم چیدن موارد روی پیتزا را بر عهده فرزندتان بگذارید. این کار برای بچه‌ها بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

۴. آماده کردن دسر

این نکته هم قابل انکار نیست که بیشتر بچه‌ها علاقه زیادی به مصرف خوراکی‌های شیرین مانند انواع دسر دارند. بهتر است در این روزها که فرصت بیشتری در خانه دارید، به‌جای خرید انواع دسرهای آماده، کیک‌های آماده، شیرینی‌ها، کلوچه‌ها و بیسکویت‌های آماده، در خانه همراه با فرزندتان دست‌به‌کار شوید و انواع دسرهای خانگی سالم را تهیه کنید.

دسرهای خانگی می‌توانند به‌جای شکر با عسل، شیره خرما یا شیره انگور آماده شوند و در آنها حجم زیادی از میوه‌های خشک،‌ مغزها، دانه‌ها و حتی میوه‌های تازه مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا شما می‌توانید از فرزندتان بخواهید که یک پیاله ماست شیرین را با میوه دلخواه خودش همراه با کمی عسل، مقداری کشمش و کمی از مغزها یا دانه‌های مورد نظرش ترکیب کند و به این ترتیب یک دسر خانگی جذاب داشته باشد.

انواع کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی که با کمک کودکان در این ایام پخته می‌شوند هم می‌توانند با انواع میوه‌های تازه،‌ میوه‌های خشک، مغزها، دانه‌ها و حتی جو پرک ترکیب و بسیار مغذی شوند.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع: Health Line
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو