۸ ماده غذایی ضد اضطراب در دوران کرونا
25 فروردین 1399 ساعت: 08:1



شنیدن آمار شیوع بیماری، عدم امکان تفریح در تفریح، دلتنگی برای دوستان و اقوام، پیامدهای اقتصادی قرنطینه خانگی و... شرایطی هستند که این روزها بر جامعه حاکم است. اما استرس، اضطراب و بی حوصلگی ناشی از اوضاع را نمی‌توان انکار کرد.
پس بهتر است برای حفظ آرامش و دوری از تغییرات روانی از تاثیر برخی مواد غذایی بهره برد:

۱. غلات سبوس دار

نان کامل و غلات سبوس دار حاوی کربوهیدرات های پیچیده هستند که به آرامی در بدن تجزیه و وارد گردش خون می شود که نیاز مغز و سلول های عصبی را تامین می کند. علاوه بر این، ویتامین های گروه B، پتاسیم و منیزیم بر نورون های عصبی تاثیر دارند. جذب کربوهیدرات های پیچیده باعث تولید اسیدهای آمینه می شود که تولید سروتونین به عنوان هورمون آرامش بخش را تحریک می کند.

۲. اسفناج

این سبزی مغذی منبع غنی ویتامین B9 است که در تولید دوپامین نقش دارد. دوپامین ناقل عصبی است که به عنوان هورمون خوشحالی شناخته می شود. همچنین، اسفناج مقدار فراوانی منیزیم دارد که ماده معدنی ضداسترس است.

۳. سیر

سیر سرشار از ویتامین های C و B6 همچنین آهن، منیزیم، گوگرد و کلسیم است که در عملکرد مطلوب سلول های عصبی نقش خواهند داشت. سیر همچنین یک ماده غذایی ضدخستگی محسوب می شود. علاوه بر این، در کاهش کلسترول، محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی، تقویت قوای بدن و پیشگیری از برخی سرطان ها نقش دارد.

۴. شکلات تلخ

شکلات و به خصوص شکلات تلخ جز بهترین خوراکی های ضداسترس است. مقدار بسیار بالای منیزیم، فلاونوئیدها با خواص آرام بخشی و فِنیلاتیلامین، ترکیب موجود در داروهای مورفین که ترشح سروتونین را تحریک می کند، دلیل این تاثیر عالی شکلات هستند. البته علاوه بر تولید سروتونین که خلق و خو را تنظیم می کند، با خوردن شکلات، آندروفین ( هورمون لذت) در مغز ترشح می شود و از طرفی کورتیزول( هورمون استرس) در بدن پایین می آید که در نتیجه فشار خون کم می شود.

۵. بابونه

بابونه گیاهی با خواص دارویی بسیار به خصوص موثر در کاهش اضطراب است. همچنین مقدار بالایی آنتی اکسیدان دارد که تاثیر این ترکیبات در کاهش التهابات بدن و پیشگیری از اختلالات مغزی زمینه ساز اضطراب تایید شده است. همچنین مطالعات از کاهش علائم افسردگی و اضطراب در افرادی که طی 8 هفته عصاره بابونه مصرف می کنند، نشان می دهد.

۶. موز

موز جز میوه های مغذی است که منبع انرژی بالا همچنین ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B و موادمعدنی نظیر پتاسیم است که تمرکز را بهبود می بخشد. علاوه بر این، موز حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که تحت تاثیر متابولیسم بدن به سروتونین تبدیل می شود.

۷. خشکبار

گردو و دیگر مغزها منبع غنی آهن، فیبر، منیزیم و انرژی است. البته اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین E موجود در آن نیز به عملکرد سیستم عصبی کمک می کند. البته از بین خشکبار، گردو به خاطر مقدار فراوان سلنیوم از این نظر ارجحیت دارد. سلنیوم یک ماده معدنی با خواص آنتی اکسیدانی است که از آسیب سلولی پیشگیری کرده و خلق و خو را بهبود می بخشد. خوردن چند عدد گردو در روز باعث تسکین استرس خواهد بود.

۸. ماست یونانی

علاوه بر پروتئین های فراوان، وجود باکتری های مفید در ماست یونانی باعث شده تا این خوراکی در کاهش استرس و اضطراب موثر باشد. براساس مطالعات، تقویت باکتری های روده در افزایش احساس نشاط و خوشحالی نقش دارد. البته علاوه بر ماست یونانی، پنیر و فرآورده های تخمیرشده سویا نیز این تاثیر را خواهند داشت.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: prevention-sante.eu

کاهش استرس ناشی از قرنطینه با مواد غذایی
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو