چند وقت یکبار باید دوش بگیرید؟
15 مهر 1400 ساعت: 10:7



استحمام منظم عادتی درست و سالم است. بنابراین دوش گرفتن مرتب و روزانه عادت خوبی به نظر می‌رسد. به هر حال، بدن را تمیز می‌کند و پاکیزگی نیز بسیار عادت پسندیده‌ای است، درست است؟
خوب، اما لزوما هم اینطور نیست. ممکن است بسیار عادت خوبی باشد. آدم‌ها با استحمام کردن خود را تمیز نگه می‌دارند تا بدنشان خوشبو باشد اما نباید آنقدر زیاد باشد که پوست را خشک کرده و لایه محافظ طبیعی بدن را از بین ببرد.

بنابراین در هفته چند بار باید استحمام کرد؟

اگرچه ممکن است در خانواده و بین دوستان اختلاف‌نظر باشد اما آنقدرها هم که فکر می‌کنید، ممکن است اختلاف‌نظر نباشد.

وقتی زیاد دوش می‌گیرید چه اتفاقی می‌افتد؟ 

پوست معمولی دارای لایه محافظ چربی و در یک حد تعادل باکتری‌های مفید است که در برابر خشکی و میکروب‌ها از پوست محافظت می‌کنند. اگر پوستتان را بیش از حد تمیز کنید، به ویژه با صابون‌های اسیدی و قوی و اسکراب‌ها، لایه محافظتی پوست را از بین می‌برید و منجر به خشکی، سوزش و خارش پوست می‌شوید و در نتیجه موجب ایجاد ترک‌هایی در پوست شده که به میکروب‌ها و مواد حساسیت‌زا اجازه عبور داده و موجب عفونت‌های پوستی یا واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن به تحریک میکروب‌ها، از جمله میکروب‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند، نیاز دارد. اگر این میکروب‌ها را خیلی زود از بین ببرید، بدن فرصتی برای تولید آنتی‌بادی‌های محافظ در برابر آنها نخواهد داشت. صابون‌های ضد‌باکتریایی در واقع می‌توانند با از بین بردن لایه محافظت طبیعی باکتریایی در برابر میکروب‌های عفونی بیشتر روی پوست که درمانش دشوارتر است، به این مشکل بیفزایند و همچنین می‌تواند تغییرات بیشتری را همراه با رشد بدن کودکان ایجاد کند. به همین دلیل است که برخی متخصصان اطفال و پزشکان پوست، حمام کردن روزانه برای کودکان را توصیه نمی‌کنند.


وقتی به اندازه مورد نیاز دوش نگیرید، چه اتفاقی می‌افتد؟

 خوب، دوستان، خانواده و همکاران ممکن است در مورد آشکارترین مشکل که بوی بد بدن است، ابتدا واکنش نشان دهند. اگرچه معمولاً هیچ مشکلی در رفت‌وآمد با بوی بد بدن ایجاد نمی‌شود اما برای ایجاد روابط سالم با افراد در خانه، مدرسه و محل کار، رعایت نکردن آن درست نیست و برخی مشکلات بهداشتی و پوستی نیز ممکن است ایجاد شود. تجمع چربی‌ها می‌تواند موجب تجمع باکتری‌های ایجادکننده آکنه شود. آلودگی و تجمع پوست مرده با مسدود کردن منافذ به این مشکل اضافه می‌کند. درنتیجه استحمام کمتر می‌تواند به معنی تولید جوش بیشتر باشد. تجمع چربی‌ها می‌تواند سایر مشکلات پوستی را نیز ایجاد کند مانند پوسته‌پوسته شدن پوست سر یا شوره سر و بروز بیماری‌های پوستی موجود مانند اگزما.

چند بار استحمام در هفته باید باشد؟

 هیچ پاسخ یکسانی برای این سوال وجود ندارد. بسیاری از پزشکان می‌گویند دوش روزانه برای اکثر آدم‌ها خوب است. (بیش از این مقدار می‌تواند موجب ایجاد مشکلات پوستی شود.) اما برای بسیاری از افراد، دو تا سه بار در هفته کافی است و حتی برای حفظ سلامتی نیز مناسب‌تر است. این امر تا حدودی به سبک زندگی فرد بستگی دارد. فردی که ساعت‌ها در زیر نورآفتاب گرم مشغول به کار در خارج از خانه یا درحال دویدن یا دوچرخه‌سواری است، احتمالاً بیشتر از کسی که در محیط خنک یا داخل خانه است، نیاز به استحمام دارد. عوامل دیگری نیز وجود دارد. اگر آلرژی خاص یا مخصوصاً پوست چرب دارید، بهتر است بیشتر دوش بگیرید. از سوی دیگر بهتر است افرادی که دارای بیماری‌های پوستی خاصی هستند، دوش گرفتن را به حداقل برسانند. همچنین بستگی به مدت زمان دوش گرفتن یا استحمام دارد.

چقدر باید دوش بگیرید؟

 همه افراد به یک اندازه مشخص استحمام نمی‌کنند. تاثیر شستشوی سریع روزانه به اندازه یک ساعت دوش گرفتن یا خوابیدن در وان نیست. هرچه زمان بیشتری را زیر آب باشید، تاثیرات نامناسب‌تری را بر روی مو و پوست خواهد داشت.

۳ تا ۵ دقیقه بدن را بشویید و از شامپو بدن استفاده کنید و روی قسمت‌های مهم بدن بیشتر تمرکز کنید مثل زیر بغل، کشاله ران و صورت. لازم نیست همه قسمت‌های بدن را لیف بکشید مگر اینکه تمام بدن آلوده باشد و بیشتر افراد نیازی به هر روز شامپو کردن ندارند. حدود ۲ تا ۳ بار استحمام در هفته برای اکثر افراد و انواع موها کافی است. اگر موهایتان مخصوصاً چرب است ممکن است نیاز به شامپو کردن بیشتر باشد. دمای آب نیز متفاوت است. استحمام با آب گرم وقتی بیرون هوا سرد است، احساس خوبی دارد اما به احتمال زیاد موجب خارش و خشک شدن پوست می‌شود. سعی کنید دمای آب را ملایم نگه دارید. عطر و اسانس‌ها نیز می‌تواند رطوبت پوست را بگیرد. بنابراین به دنبال صابون‌ها و شوینده‌های ملایم باشید. حتی می‌توانید از شامپوهایی که دارای برچسبی مانند پاک‌کننده ملایم، مناسب برای پوست حساس یا شامپوی ضد حساسیت است، استفاده کنید.

موهای خود را با حوله بپوشانید تا رطوبت آن گرفته شود و از مالش. بیش‌ از حد موها خودداری کنید و سپس از مرطوب‌کننده بدون اسانس برای پوست استفاده کنید. برای اینکه پوست را بیشتر مرطوب نگه دارید، مرطوب کننده را ۳ دقیقه پس از بیرون آمدن از حمام به روی پوست استفاده کنید.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو