4 دلیل برای کنار گذاشتن شکر
7 مهر 1400 ساعت: 07:7



شکر، یکی از طعم‌دهنده‌های پرکاربرد است که در عملکردهای مختلف بدن نقش دارد. البته مشکل آنجاست که در مصرف شکر و تنقلات شیرین افراط شود زیرا زمینه‌ساز بروز بیماری‌‌های مختلف می‌شود. گرچه کاهش شکر و چشم‌پوشی از تنقلات شیرین برای همه ساده نیست اما شناخت تاثیرات مثبت این اقدام می‌تواند انگیزه خوبی برای افراد باشد.

در ادامه این مطلب به 4 دلیل اشاره کرده ایم که می تواند در ترک عادت به خوردن شکر و خوراکی های شیرین موثر باشد. 

 

1. کاهش زمینه ابتلا به دیابت

برای کاهش مصرف شکر نباید منتظر ابتلا به دیابت نوع 2 بود زیرا در این شرایط، اجبار به حذف کامل شکر آزاردهنده‌تر خواهد بود. زمانی که مقدار زیادی شکر مصرف شود، کبد قادر به تنظیم قند خون نخواهد بود. در این حالت زمینه پیش‌دیابت اتفاق می‌افتد که با قند خون ناشتا در حد 105 تا 126 مشخص می‌شود. پیش‌دیابت امروزه در بین جوانان و به‌خصوص بانوان شایع است.

 

2. پیشگیری از تجمع چربی‌ها

شکر به دو روش در بدن ذخیره می‌شود. یک روش به‌شکل گلیکوژن در کبد است که منبع مهم ذخیره است و نیاز مغز را تامین می‌کند. البته زمانی که مقدار شکر زیاد باشد، بدن این مقدار اضافی را در سلول‌های چربی ذخیره می‌کند. به‌عبارتی اگر دریافت شکر بیشتر از نیاز بدن باشد، سطح چربی‌های بدن افزایش پیدا می کند. این چربی‌ها به‌شکل ناهماهنگ در بدن پخش می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز سلولیت باشد.

 

3. کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها

دیابت و چاقی دو پیامد اصلی مصرف زیاد شکر هستند که از طرفی زمینه بروز سرطان به‌‌خصوص سرطان پانکراس، کبد و کولون را نیز افزایش می‌دهند. مطالعات بسیاری در مورد خانم‌ها نشان می‌دهد که خطر سرطان‌های سینه و آندومتر در مبتلایان به دیابت بیشتر است. پژوهش‌ها همچنین ارتباط مصرف نوشابه‌ها با بروز سرطان را نیز نشان می‌دهد. 

 

4. محافظت از قلب

افزایش سطح بالای گلوکز خون در عملکرد عروق اختلال ایجاد می‌کند و باعث انقباضات مداوم می‌شود که فشار خون بالا پیامد این وضعیت خواهد بود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که دریافت زیاد شکر به‌خصوص با مصرف نوشابه‌ها موجب عدم‌تعادل سطح چربی‌های بدن می‌شود و زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی عروقی است. براساس پژوهشی که طی 12 سال در مورد حدود 6 هزار نفر انجام شده است، مصرف روزانه نوشابه نسبت به مصرف یک بار یا کمتر این نوشیدنی در ماه با افزایش 53 درصد سطح تری‌گلیسرید و کاهش 98 درصد کلسترول مفید (HDL) همراه است. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

 شیرین‌کننده‌های مصنوعی با بدن ما چه می‌کنند؟!

چرا سبزیجات نارنجی‌رنگ برای سلامت ما مهم هستند؟​​​
5 فایده خوردن روزانه بادام​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو