نشانه‌های خاموش سرطان خون که نباید نادیده بگیرید
6 مهر 1400 ساعت: 17:7



سرطان خون یا سرطان سلول‌های خونی می‌تواند علائم ظریف و شگفت‌انگیزی در سراسر بدن ایجاد کند. اینها نشانه هایی‌هستند که ممکن است برای بررسی نیاز داشته باشید.

تنگی نفس


انواع خاصی از سرطان خون تولید گلبول‌های قرمز را مختل می‌کند. این سلولها وظیفه حمل اکسیژن به تمام سلولهای بدن را دارند. هنگامی که کمبود گلبول قرمز وجود دارد، ممکن است تنگی نفس ایجاد شود. 


کبودی بیش از حد یا خودبه‌خود


کبودی‌های بدون دلیل بدون هیچ گونه ضربه جسمی ممکن است یکی از بسیاری از علائم سرطان خون باشد. کبودی غیر‌معمول در نتیجه تعداد کم پلاکت‌ها یا سایر مشکلات لخته شدن است. 


خونریزی غیر‌معمول


مشابه کبودی، خونریزی غیرمعمول بینی یا خونریزی در لثه، روده، ریه یا سر ممکن است نشانه‌ای از کمبود پلاکت‌ها و مشکلات انعقادی باشد که می‌تواند نشان دهنده انواع حاد لوسمی باشد.


لکه خون‌مردگی (لکه‌های قرمز کوچک در زیر پوست ناشی از خونریزی)


لکه‌هایی که ممکن است به دلیل اندازه کوچک، بدون درد و قرار گرفتن در اندام تحتانی متوجه آنها نشوید، نشان‌دهنده تعداد کم پلاکت‌ها است. معمولاً در اطراف مچ پا دیده می‌شوند زیرا گرانش منجر به تجمع مایعات بدن در ساق پا در طول روز می‌شود. 


لثه‌های متورم و بزرگ شده


اگرچه افزایش اندازه لثه، که به آن هیپرپلازی لثه نیز گفته می‌شود، معمولاً فقط در تعداد کمی از افراد مبتلا به لوسمی حاد مشاهده می‌شود، اما یکی از بارزترین علائم سرطان خون است. ممکن است لثه‌ها متورم به نظر برسند و شما تقریباً همیشه در دهان خود تنگی عجیبی احساس می‌کنید. 


احساس سیری یا نفخ


یکی از علائم سرطان خون مزمن- و گاهی حاد - بزرگ شدن طحال است که ممکن است منجر به از دست دادن اشتها شود. و نیز باعث سیری زودرس شود. 


ناراحتی یا درد در قسمت بالای شکم سمت چپ


بزرگ شدن طحال ناشی از سرطان خون گاهی باعث ناراحتی شکمی یا حتی درد شدید می‌شود. از آنجا که طحال در ربع بالا سمت چپ شکم قرار دارد، ناراحتی معمولاً در آنجا ایجاد می‌شود.


تب یا لرز


تب و لرز ممکن است در یک چهارم موارد سرطان خون حاد رخ دهد، اما تقریباً هرگز در موارد لوسمی مزمن رخ نمی‌دهد. در فرد مبتلا به سرطان خون ممکن است تب ایجاد شود که بیش از 1 تا 2 هفته طول بکشد. سرطان خون همچنین بر توانایی بدن در مبارزه با عفونت تاثیر می‌گذارد و تب‌های درجه پایین نیز با عفونت‌ها همراه است.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy.com

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو