چگونه کودک را برای تولد نوزاد جدید آماده‌ کنیم؟
3 مهر 1400 ساعت: 13:7



تولد هر فرزندی برای والدین یک شادی زایدالوصف است. اما برای کودکانی که قبلاً متولد شده‌اند و به ویژه کودکان بزرگتر، گاهی اوقات کاملاً متفاوت است. درحقیقت کودک احساس می‌کند که جایگاه همیشگی خود را نزد پدر و مادرش از دست خواهد داد! 

در این مقاله با ما همراه باشید تا چند نکته برای کمک به او در پذیرش خواهر یا برادر کوچکش را با هم مرورکنیم.

 

بدون این که بیش از حد به موضوع بپردازید، همه چیز را به او بگویید

 

می توانید موضوع بچه‌دار شدنتان را هر زمان که تمایل دارید به کودکتان اطلاع دهید. نیازی نیست که بیش از اندازه صبر کنید چون کودکان همه چیز را احساس می‌کنند بنابراین پنهان‌کاری نکنید یا درگوشی حرف نزنید! با این حال، پس از اعلام این خبر، اجازه دهید فرزندتان هر طور که می‌خواهد واکنش نشان دهد و فقط در صورتی که سوال‌هایی از شما پرسید، به آن‌ها پاسخ دهید. 

 

9 ماه زمان زیادی است، به ویژه برای یک کودک کوچک و صحبت مداوم در مورد یک نوزاد متولد نشده می‌تواند برای او ترسناک باشد. در ماه‌های آخر، وقتی علائم بارداری مادر کاملاً مشهود می‌شود، زمان مناسبی خواهد بود تا به‌طور مفصل در خصوص این نوزاد جدید با کودکتان صحبت کنید.

 

به او اطمینان دهید

 

قلب مادر بر تعداد فرزندانش تقسیم نمی‌شود، عشق مادرانه او با هر تولدی چند برابر می‌شود. این چیزی است که فرزند شما باید بارها از زبان شما بشنود. حسادتی که او نسبت به نوزاد جدید دارد، کاملاً طبیعی و البته سازنده است و زمانی که از پس غلبه بر این احساس برمی‌آید، قوی‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. 

 

او یاد می‌گیرد که نه‌تنها والدین خود، بلکه محیط و عشق خود را با این فرزند جدید شریک شود. هرگز فرزندتان را به خاطر این حس حسادت، سرزنش نکنید. فرزند بزرگ شما باید احساس کند که او منبع خوشبختی شما و پدرش بوده و خواهد بود؛ بنابراین این موضوع را به او بگویید و اجازه دهید تا با تمام وجود احساس کند که برای شما مهم است. 

 

او را در کارها مشارکت دهید


فرزند بزرگتر وقتی شما را مشغول تدارکات ورود نوزاد جدید می‌بیند، ممکن است احساس کند که او را کنار گذاشته‌اید. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از او نیز کمک بگیرید. برای مثال اتاق نوزاد جدید را با او آماده کنید. نظر او را در تزئین اتاق جویا شوید و حتی به او بگویید که اگر دوست داشته باشد،‌ می‌تواند یکی از اسباب‌بازی‌هایش را به نوزاد هدیه دهد. 


حتی اگر لباس‌ها یا وسایلی را از زمان تولد او نگه‌ داشته‌اید تا باردیگر برای فرزند بعدی‌تان استفاده کنید، می‌توانید با هم این وسایل را مرتب کنید و بار دیگر خاطرات و تجربیاتی که در زمان تولد فرزند اولتان داشته‌اید را با او مرور کنید. مرور خاطرات حس خوبی به وی می‌دهد و او درنهایت درک می‌کند که شما فرقی میان او و نوزاد آینده نمی‌گذارید و نخواهید گذاشت.

 

وضعیت جدید را با مثال به او توضیح دهید


اگر کودک شما در حال حاضر تنها فرزند خانواده است، می‌توانید برای او مثال‌هایی از خانواده‌های اطرافتان بیاورید که چگونه با تولد یک خواهر یا برادر، بزرگتر شده‌اند. با او درباره دوستان کوچکش که خواهر یا برادر دارند، صحبت کنید. درباره خانواده خودتان نیز با او حرف بزنید، از خاطرات دوران کودکی خود با خواهر و برادرهایتان، از خنده‌ها، بازی‌ها، داستان‌های بامزه و... که با هم تجربه کردید با او سخن بگویید. 

 

حسادت‌هایی که بین شما و خواهر و برادرتان بوده را سانسور نکنید. حتماً از این موضوعات نیز با او حرف بزنید تا وی درک کند که حسادتش کاملاً طبیعی است. در نهایت، از کتاب‌های زیادی که در مورد تولد برادر یا خواهر جدید وجود دارد کمک بگیرید. یکی از بهترین این کتاب‌ها را انتخاب کنید، به فرزندتان هدیه دهید و او را تشویق کنید تا شب‌ها قبل از خواب چند صفحه‌ای از این کتاب را مطالعه کند.

 

عکس‌ها و فیلم‌های بچگی او را با هم تماشا کنید


کودکان عاشق دوباره دیده‌شدن هستند. اگر عکس‌ها، فیلم‌ها و هدایای کوچکی که خودش دریافت کرده را نگه ‌داشته‌اید، به او نشان دهید. برای او توضیح دهید که در دوران کودکی با او چه می‌کردید‌، چگونه از او مراقبت می‌کردید. به او بگویید که چقدر زیبا و بامزه بوده‌ است، چه چیزی را دوست می‌داشته و اینکه شما عاشق او بوده‌اید و خواهید بود. فراموش نکنید که کودک نیاز دارد تا این کلمات را از زبان شما بشنود چون شاید بعد از تولد نوزاد جدید، این کلمات دوباره از زبان شما شنیده نشوند! 

 

اجازه‌ عقب‌نشینی به کودک


با ورود کودک جدید، همیشه لحظاتی پیش می‌آید که فرزند بزرگتر رفتارهای قهقرایی از خود نشان می‌دهد. بنابراین وقتی نوزاد تختش را خیس می‌کند یا پستانک می‌خواهد، قطعاً توجه شما به سمت او جلب می‌شود. در این موقعیت، کودک بزرگتر تصمیم می‌گیرد تا همین رفتارها را درپیش گیرد تا جلب توجه کند. البته موضوع فقط جلب‌توجه نیست، اکثر اوقات کودک چون خواهر یا برادر جدیدش را دوست دارد، دلش می‌خواهد رفتارها و کارهای او را در پیش گیرد.

 

در این موقعیت، کودک را دعوا یا به او امر و نهی نکنید بلکه از در گفتگو وارد شوید و او را تشویق کنید تا با شما صحبت کند. به او نشان دهید که می‌فهمید چرا دلش پستانک می‌خواهد. او دلش می‌خواهد نقش کودکان را بازی کند. به‌تدریج کودک متوجه می‌شود که بچه بودن چندان هم جالب نیست!

 

برای جایگاه او به عنوان فرزند ارشد، ارزش قائل شوید


بزرگترین فرزند خانواده این امتیاز را دارد که در دوران شیرخوارگی مجبور نبوده تا مادرش را با بچه دیگری تقسیم کند. گاهی اوقات خوب است که این موضوع را به خود یادآوری کنید. فراتر از آن، همان‌طور که او به سرعت می‌فهمد که نقش کوچولوها را بازی کردن چندان جالب نیست، به همان سرعت درک می‌کند که فرزند ارشد بودن چقدر باارزش هست البته اگر شما در مسیر رسیدن به این فهم و درک در کنارش باشید و وی را تنها نگذارید. 

 

بر تمام اوقات خاصی که شما یا پدرش به‌طور خاص با او داشته و خواهید داشت، تاکید کنید. به او یادآوری کنید که هر سه با هم به رستوران می‌روید، بازی می‌کنید، کارتون تماشا می‌کنید در حالی‌که نوزاد تازه متولد شده توان و درک همراهی با شما را نخواهد داشت. در یک کلام، فرزند بزرگتر بودن مزایایی را برای او به همراه خواهد داشت که برای فرزند کوچک ندارد.

 

ایجاد رابطه خواهر و برادری


فراموش نکنید که خانواده یک موجودیت است. از دو کودک با هم عکس بگیرید. نوزاد شیرین و محبوب است، اما فرزند بزرگتر را نادیده نگیرید. گاهی اوقات واقعاً لازم است تا به فرزند بزرگترتان یک عروسک یا حتی یک کالسکه کوچک هدیه دهید تا او بار دیگر داستان تولد را درک و احساس کند و درنهایت بتواند با نوزاد جدید همذات‌پنداری نماید.

 

همچنین او را تشویق کنید در صورت تمایل به شما کمک کند مثلاً شیشه شیر یا پوشک نوزاد را برایتان بیاورد. سرانجام، پس از چند هفته، حمام کردن اولین فعالیت واقعی است که آن‌ها می‌توانند با یکدیگر شریک شوند.

 

عزیزم بزرگ شو

 

وقتی کودک جدید به سنین یک یا دو سالگی می‌رسد، همه چیز واقعا سخت می‌شود. اسباب‌بازی‌هایش فضای زیادی را اشغال می‌کنند، با صدای بلند جیغ می‌کشد و... مسائلی این چنین، دست به دست هم می‌دهند تا شما ناخودآگاه به او بسیار توجه کنید و عملاً فرزند بزرگترتان را فراموش نمایید یا نادیده بگیرید. 

 

غالباً حسادت در این دوران به اوج خود می‌رسد، زیرا کودک سعی می‌کند جای خود را در میان خواهر و برادرش و نیز در قلب والدین باز کند. اکنون وقت آن است که بیشتر از هر زمان دیگری برخی فعالیت‌ها را فقط با فرزند بزرگترتان انجام دهید تا او احساس کند که تا چه اندازه خاص و مهم است.

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: www.parents.fr


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو